خیزش سراسری؛ همراهی استادان با دانشجویان در تجمع‌های دانشگاهی

دانشجویان و اساتید دانشگاه بهشتی و تهران در اعتراض به تعلیق استادان و دانشجویان تجمع کردند

خیزش سراسری دانشجویان در روزهای گذشته با حمایت استادان همراه بوده و همین باعث شده است برخی استادان دانشگاه‌ها با بازداشت، تعلیق یا اخراج روبرو شوند. از جمله بهروز چمن‌آرا، از استادان گروه زبان و ادبیات کردی دانشگاه کردستان و رئیس سابق پژوهشکده کردستان‌شناسی، که ظهر جمعه ۴ آذر، پس از بازگشت از جلسه‌ای که به دعوت حامد قادرزاده، رئیس جدید دانشگاه کردستان، در آن شرکت کرده بود، دستگیر شد. دانشجویان او در حرکتی نمادین، در یکی از کلاس‌های دانشگاه کردستان حاضر شدند و در کلاس خالی نشستند.

از طرفی،‌ دانشجویان دانشگاه هنر تهران در پردیس باغ ملی، در اعتراض به سرکوب مردم کردستان و دانشجویان سرودهای انقلابی را با یکدیگر همخوانی کردند.

دانشجویان و استادان دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران نیز در اعتراض به آیین‌نامه انضباطی جدید وزارتخانه‌های بهداشت و علوم، سرکوب گسترده دانشجویان و استادان و همچنین به منظور محکوم کردن کشتار و بازداشت کودکان و نوجوانان تحصن کردند. طی این تحصن، کاغذ‌هایی با عنوان آگاهی از حقوق دانشجویی توزیع شد. دانشجویان در این تحصن پلاکاردهایی با عنوان «نه به بازداشت کودکان» در دست داشتند.

دانشجو‌یان دانشگاه شریف هم با حضور تعدادی از استادان خود، برای سومین روز متوالی، در لابی دانشکده کامپیوتر تحصن کردند.

دانشجویان دانشکده ادبیات دانشگاه شهید بهشتی نیز در پی تعلیق استادان حامی دانشجویان در صحن این دانشگاه تجمع کردند. دانشجویان در این تجمع، شعار «دانشجو پشت استاد، استاد با دانشجو» سر دادند. محمد راغب، نگار ذیلابی، نیلوفر رضوی، اسلام ناظمی از جمله استادانی‌اند که در این دانشگاه با حکم تعلیق روبرو شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش شوراهای صنفی دانشجویان، حدود ۲۰ نفر از استادان نیز در این تجمع با دانشجویان همراه بودند. دانشجویان با خواندن بیانیه‌ای، اعلام کردند که در صورت ادامه این وضعیت، کلاس‌ها و امتحانات پایان‌ترم را نیز تحریم می‌کنند. در این تحصن، رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی سخنرانی کرد و توضیح داد که دکتر راغب پیش‌تر از طریق مسئولان دانشکده و دانشگاه مطلع شده بود که در صورت ادامه اعتصاب، جز برخورد انضباطی چاره‌ای وجود نخواهد داشت. این صحبت‌ها با اعتراض شدید دانشجویان مواجه شد.

دانشجویان دانشکده ریاضی دانشگاه بهشتی نیز در اعتراض به بازداشت‌ها، تعلیق‌ها و ممنوع‌الورودی‌های اعمال‌شده برای دانشجویان تجمع اعتراضی برگزار کردند. دانشجویان در صحن این دانشکده، با برگزاری تحصن خواستار آزادی دانشجویان زندانی شدند.

دانشجویان معترض روی ورودی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی رنگ قرمز پاشیدند تا با این اقدام نمادین، از دانشجویان بازداشتی دانشکده خود حمایت و از بی‌تفاوتی دانشگاه به این اتفاق انتقاد کنند. دو دانشجوی این دانشکده به نام میلاد عبدی و حسین برزو در بازداشت‌اند و میلاد عبدی چهارمین روز از اعتصاب غذای خود را پشت سر می‌گذارد. حال جسمی او وخیم گزارش شده است.

فشارها بر دانشجویان کماکان ادامه دارد و علاوه بر ابلاغ آیین‌نامه‌های غیرقانونی، برخورد با دانشجویان و بازداشت‌های خودسرانه نیز همچنان در دستور کار نیروهای سرکوبگر قرار دارند.

صدور احکام قضایی علیه دانشجویان نیز در دادگاه‌های انقلاب آغاز شده است. آذین سعیدی‌نسب، دانشجوی محیط زیست دانشگاه تهران، که ۳۱ شهریور بازداشت شد، با برگزاری دادگاهی، بدون اجازه حضور وکیل، به پنج سال حبس محکوم شده است. ماهان گچپزان، دبیر کل شورای صنفی دانشگاه تهران، نیز که هشتم آبان در دانشکده روانشناسی ربوده شد، اکنون در زندان اوین و در وضعیتی نامعلوم به سر می‌برد.