بازی‌‌های خانگی تیم ملی کریکت افغانستان در امارات متحده عربی برگزار می‌شوند

پیش‌تر پاکستان و هند میزبان این بازی‌ها بودند

تیم ملی کریکت افغانستان قرار است سال آینده میزبان استرالیا، هند غربی و پاکستان باشد-ISHARA S. KODIKARA / AFP

بازی‌های خانگی تیم ملی کریکت افغانستان از این پس در شهرهای مختلف امارات متحده عربی برگزار خواهند شد. بر اساس توافق میان هیئت‌ مدیره کریکت افغانستان و امارات متحده عربی، قراردادی پنج ساله برای میزبانی بازی‌های خانگی افغانستان در امارات متحده عربی میان این دو هیئت به امضا رسید. هم‌زمان، قرار شد تیم ملی کریکت افغانستان هر سال در قالب بازی‌های T20I، سه بازی با تیم کریکت امارات متحده عربی انجام دهد.

به گزارش وب‌سایت خبری‌ورزشی ESPNcricinfo که اخبار کریکت را پوشش می‌دهد، حمایت لجستیکی و مالی برای تهیه ویزا و کارهای اداری تیم ملی کریکت افغانستان نیز از طریق هیئت مدیره کریکت امارات متحده عربی (ئی‌سی‌بی) صورت می‌گیرد. تیم ملی کریکت افغانستان پیش از این هم در زمین‌های امارات متحده عربی بازی می‌کرد اما به‌صورت تک‌تک و پراکنده؛ ولی حالا در چارچوب این قرارداد پنج ساله، تیم ملی کریکت افغانستان تمامی بازی‌های خود را در این کشور انجام خواهد داد.

مبشر عثمانی، دبیر هیئت کریکت امارات متحده عربی، می‌گوید: «رابطه هیئت‌های کریکت دو کشور سال‌های زیادی صمیمانه بوده و امارات متحده مدت مدیدی است که بازی‌های تیم کریکت افغانستان را میزبانی می‌کند. حالا هم خوشحالیم که برای زمان بیشتر حمایت خود را از هیئت کریکت افغانستان اعلام می‌کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وضعیت سیاسی افغانستان به گونه‌ای است که هیچ تیم خارجی حاضر نیست برای بازی به افغانستان برود. با سلطه طالبان بر افغانستان، این وضعیت تشدید شد. علاوه بر آن، تعدادی از بازیکنان تیم کریکت افغانستان هم از این کشور فرار کردند. پس از آن، تهیه ویزا برای تیم افغانستان به منظور شرکت در بازی‌های بین‌المللی هم به یک چالش تبدیل شد. به همین دلیل است که هیئت کریکت امارات متحده عربی به تمام اعضای تیم کریکت افغانستان اقامت این کشور را اعطا کرد و آنان می‌توانند از این کشور برای حضور در تمام بازی‌های جهانی اقدام کنند.

تیم کریکت افغانستان قرار است در سال آینده میزبان استرالیا، هند غربی و پاکستان باشد. این بازی‌ها در امتداد جام جهانی ۲۰۲۳ انجام خواهند شد. افغانستان در یک دوره بازی هم میزبان زیمبابوه خواهد بود. تمام این بازی‌ها در شهرهای شارجه، ابوظبی و دبی برگزار می‌شوند.

قبل از این، بازی‌های تیم ملی کریکت افغانستان بیشتر در پاکستان و هند انجام می‌شدند. هیئت کریکت افغانستان در سال ۲۰۱۳ قراردادی با پاکستان و در سال ۲۰۱۷ قراردادی با هند امضا کرد تا بازی‌های خود را در این کشورها برگزار کند. اما حالا به نظر می‌رسد که این تیم تا سال ۲۰۲۸ برای میزبانی بازی‌های خانگی خود دغدغه مکان‌یابی نخواهد داشت.

جنگ بیش از ۴۰ سال است که اجازه نداده ورزش در افغانستان رشد کند و تیم‌های ورزشی افغانستان جز در بازی‌های المپیک، نتوانستند در میدان‌های بین‌المللی دیگری حضور داشته باشند. در این ۴۰ سال، هیچ تیمی هم برای بازی به افغانستان نیامد؛ زیرا ناامنی و جنگ به افغانستان اجازه نمی‌داد میزبان تیم‌های خارجی باشد. با سقوط جمهوریت و سلطه طالبان هم اگرچه از شدت جنگ در افغانستان کاسته شد، شیوه دولت‌داری طالبان و قرائت افراطی آنان از دین باعث شد تا هیچ ورزشکاری علاقه نداشته باشد به افغانستان سفر کند.

بیشتر از ورزش