حامیان مورالس خانه مخالفان او را به آتش کشیدند

جرمی کوربین،‌ رهبر حزب کارگر بریتانیا، برکناری مورالس از سوی ارتش را نفرت‌انگیز خواند

اوو مورالس قبل از اعلام کناره‌گیری از قدرت و در حال اعلام  خبر برگزاری انتخابات جدید در بولیوی/ ۱۰ نوامبر ۲۰۱۹/Enzo DE LUCA / Bolivian Presidency / AFP

اوو مورالس، رییس جمهور برکنار شده بولیوی آن‌چه را که حکم غیرقانونی دستگیری خود خواند، محکوم کرد. حامیان این رهبر مستعفی هم متهم شده‌اند که خانه‌های مخالفان او را آتش زده‌اند.

آقای مورالس پس از هفته‌ها  تظاهرات علیه دولت وی استعفای خود را اعلام کرد. معترضان مدعی بودند که او برای آن که برای چهارمین دوره در مسند قدرت بماند در انتخات اخیر تقلب کرده است.

اما  او از آن هنگام ادعا می‌کرد که قربانی کودتای ارتش است و پلیس در پی حبس‌اش بوده است.

آقای مورالس که در حال حاضر در مکزیک است  با انتشار پیامی در توییتر گفت: به جهانیان و مردم بولیوی اعلام می‌کنم که افسر پلیسی علناً اعلام کرد که دستور دارد تا حکم دستگیری غیرقانونی مرا اجرا کند و افزون بر این گروه‌های آشوب‌طلب نیز به خانه من حمله کردند.

او ضمن آن که خاطرنشان کرد پشتیبانی‌ها «اشک‌اش را سرازیر کرده است» افزود: طراحان کودتا که به خانه من و خواهرم حمله کردند، خانه‌ها را آتش زدند، وزرا و فرزندان‌شان را به مرگ تهدید کردند و شهردار را آزار دادند اکنون دروغ‌پردازی می‌کنند و سعی دارند  آشوب‌ها و خشونت‌هایی را که خودشان به راه انداخته‌اند به گردن ما بیاندازند.

 

تیمسار پلیس یوری کالدرون صدور هر گونه دستور دستگیری آقای مورالس را تکذیب کرد.

این در حالی است که فیلمی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است  که ظاهراً شهروندانی را در حال قدم زدن در میان بقایای ویرانه‌های خانه‌ی رهبر پیشین بولیوی نشان می‌دهد و در میان آن‌ها بچه‌ها هم هستند.

در ضمن خانه‌های خبرنگاران و سیاست‌مداران مخالف را نیز آتش زده‌اند. والدو آلباراسین رقیب سیاسی مورالس می‌گوید خانه‌اش را «دارودسته‌ اوباش مرتبط با اوو مورالس» آتش زده‌اند.

او گفت از خانه‌اش «چیزی به جا نمانده» و افزود:« این جنایت علیه بشریت یک بار دیگر چهره جنایت‌کار اوو مورالس و نظام حکومتی‌اش را نشان داد، حکومتی که تنها پس از برملا شدن تقلب‌های انتخاباتی آشکارش از قدرت ساقط شده است.»

« زیان‌های مادی هنگفتی به بار آمد و حاصل یک عمر کار در عرض یک ساعت بر باد رفت اما خبر بدی برای ایوو مورالس دارم اوباش سرسپرده‌اش نتوانستند ما را بکشند و هنوز زنده هستیم.»

شهروندان معترض بعد از شنیدن خبر استعفای اوو مورالس  با برافراشتن پرچم در خیابان‌های لاپاز به جشن و آتش‌بازی پرداختند و تابوتی را که نماد پایان یافتن ریاست‌ جمهوری وی بعد از ۱۳ سال و نه ماه حاکمیت بود به آتش کشیدند.

منتقدان آقای مورالس می‌گویند او از لغو محدودیت تعداد دفعات ریاست جمهوری یک نفر که در قانون اساسی این کشور وجود داشت و دادگاه عالی بولیوی آن را به نفع وی حذف کرد بهره‌برداری کرد و وی را متهم کردند که در انتخابات ۲۰ اکتبر تقلب کرده است. اتهامی که هفته‌ها اعتراض و ناآرامی مدنی در لاپاز پایتخت اداری بولیوی را شعله‌ور کرد.

اما آقای مورالس و حامیان وی می‌گویند او قربانی کودتای نظامی شده است که بعد از عزل والتر گوئورا آرزه در سال ۱۹۷۹ برای نخستین بار رخ می‌دهد.

در بریتانیا جرمی کوربین رهبر حزب کارگر در توییتر نوشت:« با توجه به پیشرفت‌های اجتماعی زیادی که اوو مورالس و جنبش نیرومند همراه وی پدید آورد برکناری وی از قدرت که توسط ارتش صورت گرفت نفرت‌انگیز است.»

گزارش بیشتر از آسوشیتد پرس.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

www.independent.co.uk/news/world

© The Independent

بیشتر از جهان