سفر نخست‌وزیر عراق به تهران در میانه حملات سپاه پاسداران به اقلیم کردستان

به‌نظر می‌رسد یکی دیگر از محورهای اصلی گفتگوهای احتمالی نخست‌وزیر عراق با مقامات جمهوری اسلامی، ادامه مذاکرات حکومت ایران و عربستان سعودی باشد

منابع عراقی با تایید برنامه سفر نخست‌وزیر عراق به تهران، گفتند که برنامه سفر السودانی به تهران تغییر کرده است و او روز سه‌شنبه، ۸ آذر (۲۹ نوامبر) به تهران سفر خواهد کرد- IRAQI PARLIAMENT / AFP

در آستانه سفر نخست‌وزیر عراق به تهران، گزارش‌ها حاکی است که علاوه بر روابط تجاری میان دو کشور، دو موضوع مهم «نقض حاکمیت عراق در حملات سپاه پاسداران به اقلیم کردستان» و «گفت‌وگوهای ایران و عربستان سعودی»، نیز جزو محورهای مذاکرات محمد شیاع السودانی با مقام‌های جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، در سومین سفر خارجی خود از زمان آغاز نخست‌وزیری و پس از سفرهایی به اردن و کویت، برای دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، به تهران سفر می‌کند.

محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری اسلامی ایران، روز «دوشنبه هفتم آذر» را زمان سفر نخست‌وزیر عراق به تهران اعلام کرد و گفت: «محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، به دعوت رسمی ابراهیم رئیسی، روز دوشنبه هفتم آذرماه در صدر هیاتی اقتصادی و سیاسی با هدف توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای به تهران سفر می‌کند.»

همزمان، منابع عراقی با تایید برنامه سفر نخست‌وزیر عراق به تهران، گفتند برنامه سفر السودانی به تهران تغییر کرده است و او روز سه‌شنبه، ۸ آذر (۲۹ نوامبر) به تهران سفر خواهد کرد.

قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق، نیز زمان سفر السودانی به تهران را روز سه‌شنبه، ۸ آذر، اعلام کرد، اما به دلیل تغییر برنامه سفر نخست‌وزیر عراق اشاره نکرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با وجود اعلام دو تاریخ متفاوت، هر دو طرف سفر محمد شیاع السودانی به تهران را قطعی اعلام کرده‌اند، اما جزئیات محورهای گفت‌وگو میان نخست‌وزیر عراق و مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در تهران، اعلام نشده است.

گزارش‌های رسانه‌ای در ایران و عراق حاکی از آن است که  السودانی در سفر به تهران، علاوه بر مذاکره درباره روابط تجاری و موضوع واردات گاز و برق از ایران، درباره «حملات موشکی سپاه پاسداران به اقلیم کردستان عراق» و نیز «ادامه گفت‌وگوهای ایران و عربستان سعودی با میانجیگری بغداد» با مقام‌های جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگو خواهد کرد.

سفر نخست‌وزیر عراق به تهران پس از آن انجام می‌شود که محمد کاظم آل‌صادق، سفیر ایران در بغداد، دو روز پیش، دعوت ابراهیم رئیسی از السودانی را برای سفر به ایران، به او تحویل داد.

در دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران با نخست‌وزیر عراق در بغداد نیز «روابط دوجانبه بین عراق و ایران»، «اجرای تفاهم‌نامه‌ها و توافق‌های اقتصادی و سرمایه گذاری» و لزوم برگزاری نشست‌های امنیتی میان عراق و ایران با حفظ منافع دو کشور و ثبات منطقه، جزو محورهای گفت‌وگو بود.

از زمان آغاز خیزش سراسری مردم ایران علیه نظام حاکم بر کشور، سپاه پاسداران تاکنون دست‌کم سه بار به اردوگاه‌ها و مقرهای احزاب کرد ایرانی مخالف نظام جمهوری اسلامی ایران در اقلیم کردستان عراق، حمله کرده است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، در نشست خبری اخیر خود گفت که عراق برای «خلع‌سلاح» گروه‌های کرد مخالف [حکومت ایران] مستقر «در اقلیم کردستان، متعهد شده است».

امیرعبداللهیان افزود: «در هشت هفته گذشته، طی دو مرحله در بغداد و تهران با مقام‌های عراق، با تیم مهمی از مقامات امنیتی در دولت مرکزی عراق و در اقلیم کردستان نشست‌های متعددی داشته و توافقات زیادی به عمل آوردیم.»

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: «مقام‌های عراق به توقف گروه‌های تروریستی و در فاصله زمانی که توافق کردیم، نسبت به خلع‌سلاح آن‌ها متعهد شدند و زمانی که نیروهای مسلح عراق در مرز مشترک ایران و اقلیم مستقر شوند و امنیت این مرزها را تضمین کنند، نیازی نخواهد بود که ما بخواهیم برای دفاع از تمامیت ارضی خود برخورد کنیم.»

امیر عبداللهیان در ادامه تاکید کرد: «مادامی که تهدید از سوی کشور همسایه متوجه ما باشد، نیروهای مسلح ما برای تامین حداکثری امنیت ملی کشور، به اقدامات خود ادامه خواهند داد.»

از سوی دیگر، قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق، روز یکشنبه، ۶ آذر (۲۷ نوامبر)، با نچیروان بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق، دیدار کرد. الاعرجی همچنین به شبکه «روداو» گفت که بغداد به هیچ‌وجه نقض حاکمیت خود را از جانب ایران و ترکیه، نمی‌پذیرد و  نخست‌وزیر عراق، در سفر به تهران، درباره نقض جدی حاکمیت عراق از جانب جمهوری اسلامی ایران، گفت‌وگو خواهد کرد.

مشاور امنیت ملی عراق، همچنین گفت که هیات مشترکی از مقام‌های بغداد و اقلیم کردستان تشکیل شده است تا با ایران و ترکیه بر سر یافتن راه حل‌های مناسب برای پایان دادن به این حملات، تفاهم کنند.

یکی دیگر از محورهای اصلی گفت‌وگوهای السودانی با مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در تهران، «گفت‌وگوهای ایران و عربستان سعودی» است.

عربستان سعودی و ایران، پنج سال پس از قطع روابط دیپلماتیک، مذاکرات مستقیمی را از فروردین ۱۴۰۰ با میانجیگری مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر وقت عراق، آغاز کردند.

تا پایان دوره نخست‌وزیری الکاظمی، این مذاکرات در چند دور برگزار شد، اما پس از آغاز نخست‌وزیری محمد شیاع السودانی در عراق، هنوز ادامه نیافته است.

پس از آغاز و گسترش خیزش سراسری مردم ایران، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، از جمله فرمانده کل سپاه پاسداران، تاکنون چندین بار عربستان سعودی را نیز در کنار آمریکا، بریتانیا، آلمان و فرانسه، به دست داشتن در این اعتراضات متهم کرده‌اند و در معرض تهدیدهای خود قرار داده‌اند.