مهم‌ترین فرمانده ازبک‌تبار طالبان در مسند فرمانده پلیس در زابل کارش را آغاز کرد

به نظر می‌رسد که رهبری طالبان کوشیده است با گماردن صلاح‌الدین ایوبی به‌ مسند فرمانده پلیس این گروه در زابل، بر رفتار او نظارت کافی داشته باشد

قاری صلاح‌الدین ایوبی، از مهم‌ترین فرماندهان ازبک‌تبار طالبان در استان‌های شمالی افغانستان است -@HabibiSamangani

انعام‌الله سمنگانی، سرپرست مرکز اطلاعات و رسانه‌های طالبان، روز یکشنبه، ششم آذر (۲۷ نوامبر)، گفت که قاری صلاح‌الدین ایوبی، کارش را در مسند فرمانده پلیس این گروه در استان زابل آغاز کرده است.

او در توییتر نوشت که صلاح‌الدین ایوبی بر اساس حکم ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، به این مسند گمارده شده است.

قاری صلاح‌الدین ایوبی، از مهم‌ترین فرماندهان ازبک‌تبار طالبان در استان‌های شمالی افغانستان در دوران نبرد این گروه با حکومت سابق افغانستان بود و در سرنگونی این استان‌ها نقش پررنگی داشت.

پس فرار محمد اشرف غنی، رئیس‌ جمهوری پیشین افغانستان، در ۱۵ اوت ۲۰۲۲، او با چندین فرمانده دیگر طالبان وارد ارگ ریاست‌ جمهوری شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این فرمانده ازبک‌تبار امیدوار بود که به‌ دلیل سال‌ها جنگیدنش با حکومت پیشین افغانستان، در حکومت طالبان به یکی از مسندهای بالای نظامی دست یابد، اما چنین نشد. 

در ماه آوریل و پس از چند ماه انزوا، صلاح‌الدین ایوبی به‌ معاونت فرماندهی ارتش طالبان در استان پکتیا در شرق افغانستان گمارده شد، اما چند هفته بیشتر در آن مسند نماند و استعفا داد.

خبرگزاری باختر که زیر نظر طالبان فعالیت می‌کند، در ماه مارس خبر داد که ایوبی به معاونت وزارت «احیا و انکشاف دهات» گمارده شده است، اما او به ندرت سر کارش حاضر می‌شد. او سپس به زادگاهش در استان فاریاب در شمال افغانستان رفت.

نزدیکان ایوبی به رسانه‌ها گفته بودند که او در اعتراض به «انحصار قدرت و حذف نمایندگان قوم‌ها»، با حکومت طالبان قطع رابطه کرده و خواستار تشکیل حکومت فراگیر با حضور همه اقوام شده است.

زابل از استان‌های پشتون‌نشین در جنوب افغانستان است و در همسایگی استان قندهار، از پایگاه‌های اصلی قدرت طالبان، و برخی از مقام‌های ارشد طالبان در این استان حضور دارند.

طالبان ادعا می‌کنند که ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبرشان، در قندهار ساکن است.

به نظر می‌رسد که رهبری طالبان کوشیده است با گماردن صلاح‌الدین ایوبی در ساختار پلیس این گروه در زابل، بر رفتارش نظارت کافی داشته باشد.

حکومت طالبان مخدوم عالم، از افراد نزدیک به قاری صلاح‌الدین ایوبی، را نیز به فرماندهی پلیس این گروه در استان غزنی در همسایگی استان زابل گمارده است. 

اداره اطلاعات طالبان در اواخر دی‌ ۱۴۰۰ مخدوم عالم را به اتهام آدم‌ربایی و همکاری با داعش بازداشت کرد، اما او پس از دو ماه آزاد شد. 

طالبان ازبک‌تبار در استان‌های شمالی افغانستان نفوذ و قدرت دارند و رهبری طالبان نگران است که به ‌دلیل نارضایتی فرماندهان ازبک‌تبار، جبهه‌ تازه‌ای در این استان‌ها علیه‌ حکومتشان باز نشود. 

در طول سال گذشته در استان‌های پنجشیر، پروان و چند ناحیه دیگر، هرازگاهی درگیری‌های نظامی میان نیروهای مخالف طالب رخ داده است. طالبان طی ۱۵ ماه حاکمیت‌ خود بر کشور و با لشکرکشی‌های متعدد، نتوانسته‌اند نیروهای جبهه‌ مقاومت ملی را در پنجشیر شکست بدهند. 

عبدالسلام حنفی، از معاون‌های نخست‌وزیر طالبان، نیز ازبک‌تبار است.  

حکومت طالبان به انحصار قدرت متهم است و بیشتر مسندهای کلیدی آن را افراد پشتون‌تبار در دست دارند. یکی از خواسته‌های اصلی جامعه جهانی برای به رسمیت شناختن رژیم طالبان، تشکیل حکومت فراگیر با حضور همه اقوام ساکن افغانستان است، اما طالبان تاکنون در این زمینه نرمشی نشان نداده‌اند.

طالبان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ توانستند حکومت وقت افغانستان را با توسل به گزینه نظامی سرنگون کنند و بر سراسر کشور مسلط شوند. با این حال، هنوز هیچ کشوری حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته است.

بیشتر از جهان