اقدامات علیه نقض حقوق بشر در ایران به زودی آغاز می‌شود

فدریکو ویلگاس، رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد: شورای حقوق بشر سازمان ملل صدا و خواسته‌های ایرانیان را شنیده است

فدریکو ویلگاس، رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت: «من فکر می‌کنم که حالا یا در آینده مقامات ایران متوجه خواهند شد که ایرانیان در سراسر جهان خواهان تغییر هستند.»

او در مصاحبه با  سی‌ان‌ان افزود: «خواسته‌های ایرانیان مستقیما به حقوق بشر ربط دارد زیرا آنها می‌خواهند شاهد وضعیتی دیگر و رعایت حقوق بشر در کشور خودشان باشند.»

ویلگاس همچنین اضافه کرد شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد صدا و خواسته‌های ایرانیان را شنیده است و با تعیین کمیته حقیقت‌یاب می‌خواهد این مطالبات را، که می‌تواند موجب تغییر در ایران شود، پیگیری کند. او در ادامه این بخش از سخنانش گفت:«امیدواریم که دولت ایران هم در این زمینه همکاری کند.»

رئیس شورای حقوق بشر در پاسخ به سوال خبرنگار سی‌ان‌ان که پرسید این فرآیند زمان‌بر است و مردم ایران الان دارند در خیابان‌ها کشته می‌شوند، چه تغییر و تدبیر سریعی را در نظر گرفته‌اید، گفت: «اقدام فوری همین است که یکی از مهم‌ترین نهادهایی که جامعه بین المللی ایجاد کرده، تصمیم گرفته است علیه نقض حقوق بشر در ایران اقدام کند. قصد دارم کارشناسان مستقل و بی‌طرف را به زودی طی هفته‌های آینده منصوب کنم که کار خود را شروع کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ویلگاس همچنین در پاسخ به این سوال که یک سال زمان برای تحقیق و ارائه گزارش تعیین شده و این مدت زمانی طولانی است گفت: این گزارش‌ها که قرار است در سال آینده ارائه شوند، بیشتر جنبه اداری دارند اما اعضای این گروه بلافاصله کار خود را شروع خواهند کرد تا مسببان و عاملان نقض حق بشر در ایران را مشخص کنند.

شورای حقوق بشر سازمان محلل متحد روز پنج‌شنبه، ۳ آذر، به درخواست آلمان و ایسلند و برای بررسی وضعیت بغرنج حقوق بشر در ایران تشکیل جلسه داد. در این مجمع قطعنامه‌ای علیه جمهوری اسلامی با رای موافق ۲۵ دولت، صادر و تصویب شد کمیته‌ای برای پیگیری وضعیت و موارد نقض حقوق بشر در ایران، تشکیل شود.

قعطنامه این شورا از اهمیتی ویژه برخوردار است و با استفاده از آن می‌توان افراد و نهادهای حکومتی ایران یا منتسب به آن را که در نقض نظام‌مند حقوق بشر نقش دارند، مورد پیگیری حقوقی و قضایی قرار داد. پیش‌تر این قطعنامه درباره کشورهایی مانند نیکاراگوئه و سوریه هم صادر شده بود و انتظار می‌رود که جمهوری اسلامی هم مانند این کشورها از همکاری با این کمیته خودداری کند.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به صدور این قطعنامه و تشکیل کمیته حقیقت‌یاب اعلام کرد که این قطعنامه و مصوبه را نمی‌پذیرد.