اعتراضات بی‌سابقه در چین؛ «تست کووید نمی‌خواهیم، آزادی می‌خواهیم!»

در اتفاقی نادر، معترضان خشمگین چینی خواهان استعفای حزب حاکم این کشور شدند

شهرهای مختلف چین در روزهای گذشته شاهد برپایی تظاهرات و تجمعات بی‌سابقه‌ای بود. 

به گزارش سی‌ان‌ان، معترضان در دانشگاه‌ها و در مراکز برخی شهرها در تجمع‌هایی با جمعیت بیش‌از صدها نفر شعار می‌دادند: «استعفا، شی جین‌پینگ! استعفا، حزب کمونیست!» این‌گونه اعتراض‌ها که در چین به‌ندرت اتفاق می‌افتد، به‌دلیل خشم مردم از سیاست سخت‌گیرانه و پرهزینه‌ این کشور در برابر همه‌گیری کووید-۱۹ شکل گرفت. 

به نظر می‌رسد خشم مردم چین پس از وقوع آتش‌سوزی مرگبار در یک آپارتمان رخ داد. در اثر آتش‌سوزی روز پنجشنبه در منطقه دوردست سین‌کیانگ در غرب چین ۱۰ نفر کشته و ۹ نفر مجروح شدند. چنین اتفاقی خشم مردم را برانگیخت، زیرا ویدئویی منتشر شد که نشان می‌داد اقدامات مربوط به قرنطینه کووید-۱۹ مانع رسیدن آتش‌نشان‌ها به قربانیان شده است.

بر اساس ویدئوهای منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی و گزارش شاهدان، اعتراض‌ها در شهرها و دانشگاه‌های سراسر چین از صبح روزهای شنبه و یکشنبه آغاز شد.

ویدئوهای دیگری نیز که به‌طور گسترده در رسانه‌های اجتماعی چین منتشر شد، نشان می‌داد که روز شنبه صدها نفر در مرکز شهر شانگهای درحال روشن‌کردن شمع و عزاداری برای کشته‌شدگان آتش‌سوزی سین‌کیانگ بودند. جمعیت سپس برگه‌های کاغذ سفید را در دست گرفتند؛ اقدامی که به‌طور سنتی در چین نشانه اعتراض علیه سانسور است. معترضان شعار می‌دادند: «نیاز به حقوق بشر، نیاز به آزادی.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ویدئوهای متعدد دیگری، صدای مردم شنیده می‌شود که خواهان استعفای شی جین‌پینگ، رهبر چین و حزب کمونیست می‌شوند. جمعیت همچنین با در دست داشتن بنرهایی در اعتراض به اقدامات فوق‌العاده سختگیرانه پکن برای کنترل همه‌گیری کووید-۱۹ شعار می‌دادند که «تست کووید نمی‌خواهیم، آزادی می‌خواهیم!» و «دیکتاتوری نمی‌خواهیم، دموکراسی می‌خواهیم». 

تظاهرات به شهر پکن، پایتخت چین، نیز رسید. یکی از دانشجویان یک دانشگاه معتبر پکن به سی‌ان‌ان گفت که وقتی حدود ساعت یک بامداد یکشنبه به محل تظاهرات رسید، حدود ۱۰۰ دانشجو در محل حضور داشتند و فریاد می‌زدند: «نه به قرنطینه،‌ آری به آزادی / نه به آزمایش کووید، آری به غذا»

به گفته معترضان، محافظان امنیتی در تلاش بودند که شعار اعتراضی روی دیوار دانشگاه پکن را بپوشانند. در این پیام که با رنگ قرمز روی دیوار نوشته بودند، آمده بود: «چشم‌هایتان را باز کنید و به دنیا نگاه کنید، کووید صفر یک دروغ است.»

 در استان شرقی جیانگ‌سو نیز ده‌ها دانشجو برای عزاداری قربانیان آتش‌سوزی سین‌کیانگ گرد هم آمدند. ویدئوها دانشجویانی را نشان می‌دهد که برگه‌های کاغذ سفید و تلفن‌های همراهی با چراغ‌قوه روشن در دست دارند. در یکی از ویدئوها شنیده می‌شود که یکی از مقامات دانشگاه به دانشجویان هشدار می‌دهد: «هزینه کاری که انجام دادید را می‌پردازید.» دانشجویی در پاسخ فریاد می‌زند: «شما هم همین‌طور، کشور هم همین‌طور.»

با وجود تمام اقدامات سختگیرانه در چین، این کشور در روزهای گذشته با افزایش موارد ابتلا به کووید-۱۹ مواجه بوده است. به گفته کارشناسان، «سیاست کووید صفر» چین در مجموع توانسته تعداد موارد جدید ابتلا به کرونا را پایین نگه دارد، اما این رویکرد در عین حال رشد اقتصادی را کاهش داده و پکن را در صحنه بین‌المللی منزوی کرده است. بر اساس گزارش شاهدان، مردم این کشور از قرنطینه‌های طولانی خسته شده‌اند. نزدیک به ۶۰۰ منطقه چین در حال حاضر «پرخطر» نامگذاری شده‌اند؛ عنوانی که معمولا ساکنان آن مناطق را ملزم می‌کند که چند روز در واحدهای مسکونی خود بمانند، یا به مراکز قرنطینه دولتی منتقل شوند.

بیشتر از جهان