طالبان: خشونت علیه زنان در کشورهای دموکراتیک بیشتر است

سازمان ملل متحد طالبان را به اعمال خشونت شدید جنسیتی در افغانستان متهم کرده است

«خشونت‌های شدید علیه زنان و نقض حقوق اولیه آنان در افغانستان می‌تواند مصداق جنایت جنگی باشد» - AFP

گروه طالبان به گزارش تازه یوناما درمورد اعمال خشونت علیه زنان و دختران واکنش نشان داده و خشونت‌های اعمال‌شده ازسوی این گروه را تدابیر لازم برای حفظ زنان و دختران دانسته است.

مقام‌ها در وزارت خارجه طالبان می‌گویند سطح خشونت علیه زنان در کشورهای پیشرفته بیشتر است. 

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان، در توییتی به گزارش تازه یوناما که روز جمعه چهارم آبان‌ماه  منتشر شد، واکنش نشان داده و نوشته است که زنان در کشور های دموکراتیک بیشتر در معرض خطر خشونت‌اند. 

بلخی در این توییت نوشته است که از هر سه زن در آمریکا، یکی از آنان خشونت را تجربه کرده است و این وضعیت در دیگر کشور های دموکراتیک هم صادق است. او نوشته است دموکراسی‌ها بیشتر خشونت و تجاوز به زنان را در کارنامه دارند. 

سخنگوی وزارت خارجه طالبان افزوده است که حکومت‌های اسلامی موظف‌اند برای محافظت از زنان دربرابر سرنوشت مشابه، تدابیری را وضع کنند. 

توییت سخنگوی وزارت خارجه طالبان درست پس از نشر گزارش یوناما علیه طالبان درمورد اعمال خشونت جنسی منتشر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در گزارش تازه یوناما آمده بود که از زمان سقوط حکومت جمهوری افغانستان در سال ۲۰۲۱، زنان در کشوری که یکی از بالاترین نرخ‌های خشونت علیه زنان در جهان را دارد، از اساسی‌ترین حقوق خود محروم شده‌اند.

در این گزارش از قول رزا اوتونبایوا، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان، آمده که حقوق اساسی زنان افغان باید محافظت شود و باید گام‌های مشخصی برای ایجاد محیطی توانمند که عاری‌از هرگونه خشونت باشد، برداشته شود.

اوتونبایوا که همچنین رئیس هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) است، افزود: «حمایت از حقوق زنان یک عامل حیاتی برای ثبات، رفاه و هرگونه صلح پایدار در افغانستان است.» 

پیش از گزارش یوناما، سازمان ملل متحد نیز به‌مناسبت روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که خشونت‌های شدید علیه زنان و نقض حقوق اولیه آنان در افغانستان می‌تواند مصداق جنایت جنگی هم باشد. 

طالبان به‌تازگی سطح گسترده‌تری از خشونت علیه مردم، به‌خصوص زنان، را به نمایش گذاشته‌اند. پس از دستور ملا هیبت‌الله، رهبر طالبان، برای اجرای حدود شرعی علیه مجرمان، به حکم دادگاه‌های این گروه، چندین دختر و پسر در گوشه‌وکنار افغانستان شلاق زده شده‌اند. حتی گفت‌وگوی تلفنی میان یک دختر و پسر از منظر شریعت طالبان جرم پنداشته شده و چندین تن به همین اتهام شلاق زده شده‌اند.

طالبان همچنین با واکنش سازمان ملل متحد درمورد شلاق‌زدن مردم هم با تندی برخورد و سازمان ملل متحد را به بی‌احترامی به دین اسلام و شلاق‌زدن، به‌عنوان یک اصل شرعی، متهم کردند. در حال حاضر زنان و دختران در افغانستان از کمترین حقوق ممکن برخوردارند و در انزوا به‌سر می‌برند.