استیضاح دونالد ترامپ: هیاهوی بسیار برای هیچ

دمکرات‌ها می‌دانند که نمی‌توانند با استیضاح، ترامپ را از مقام خود عزل کنند

دونالد ترامپ در نیویورک ۱۱ نوامبر ۲۰۱۹/BRENDAN SMIALOWSKI / AFP

همه ما نمایشنامه «هیاهوی بسیار برای هیچ» اثر ویلیام شکسپیر را خوانده‌ایم و یا نامش را شنیده‌ایم. گرچه داستان این نمایشنامه کمدی ربطی به اصل این نوشتار ندارد، اما از عنوان و کاربرد نهائی آن نباید به‌راحتی گذشت. از طرف دیگر مثل فارسی «پته طرف روی آب افتاد» را نیز نمی‌توان به‌راحتی کنار گذاشت و از مسئله استیضاح رئیس جمهور ترامپ چشم پوشید. شاید کسی هرگز فکر نمی‌کرد روزی شکسپیر و مثل معروف فارسی در تنگنای هم در پرونده ترامپ خودنمایی کنند. به نظر می‌رسد سیاست‌ها و برنامه‌های دولت‌های مختلف آمریکا به‌نحوی پیچیده در مسائل و ضرب المثل‌های ایرانی ‌باشد.

به‌راستی در جلسه‌های علنی رسیدگی به طرح استیضاح آقای ترامپ چه خواهد گذشت؟ آیا چنین جلساتی تنها جنبه قانونی خواهد داشت یا فرصتی به دموکرات‌ها داده می‌شود تا مسائل شخصی رئیس جمهور ترامپ را رو کرده و سعی در آبروریزی وی نمایند؟ آیا جلسات علنی در تلافی استیضاح رئیس جمهور بیل کلینتون به خاطر رابطه‌اش با مونیکا لوئینسکی کمک‌یار کاخ سفید در سال ۱۹۹۸خواهد بود؟ پس از جلسات پشت درهای بسته و شهادت‌های سیاستمداران و افراد آگاه و مطلع از روابط آقای ترامپ با ولادمیر زلینسکی، رئیس جمهور اوکراین، نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا تصمیم گرفته‌اند تا با علنی کردن جلسات رسیدگی به پرونده استیضاح آقای ترامپ چنین شهادت‌ها و اسناد مربوط با این ماجرا را به تلویزیون‌ها کشانده تا خلافکاری‌های آقای ترامپ را به آمریکائی‌ها و جهانیان ثابت کنند. دموکرات‌ها انتظار دارند در جریان بررسی طرح پرونده استیضاح فرصتی بدست آورند تا علاوه بر اثبات خلافکاری‌های پرونده اوکراین به مواردی در دخالت دولت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آقای ترامپ اشاراتی کنند و در این میان با مشغول کردن افکارعمومی در ماه‌های آینده باعث تضغیف شانس انتخاب مجدد وی در سال ۲۰۲۰ گردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ماجرا با انتخاب یک کمدین به‌عنوان رئیس جمهور اوکراین در آوریل ۲۰۱۹ آغاز می‌شود. سه تن از یاران وفادار ترامپ پس از شرکت در مراسم سوگند رئیس جمهوری وی و مراجعت به واشنگتن، رئیس جمهور جدید اوکراین را فردی صادق و جدی برای مبارزه با فساد در کشورش به ترامپ معرفی می‌کنند. ترامپ با ابراز شک و تردید در باره رئیس جمهور جدید اوکراین هرگونه تماس و رابطه با وی را به وکیل شخصی خود، رودی جولیانی شهردار سابق نیویورک، واگذار می‌کند. وکیل جولیانی در چند سفر شخصی به اوکراین و ملاقات با مقام‌های دولتی از آن‌ها می‌خواهد تا پرونده بسته شده دخالت جو بایدن، نایب رئیس جمهور کلینتون، و رقیب ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ را مجددا بازگشائی کرده و مطالبی که می‌شد علیه جو بایدن استفاده نمود را از آن پرونده به‌دست آورد. جولیانی با مخالفت و مقاومت سفیر آمریکا، ماری یووانویچ، روبرو شده و با گزارشی به ترامپ خواستار عزل وی از مقام سفارت می‌شود. از طرف دیگر وفاداران ترامپ سفیر مذکور را برای حفظ  مقام خود تشویق و ترغیب به تعریف و تمجید از آقای ترامپ می‌نمایند. در تاریخ ۱۸ ژوئیه کنگره آمریکا مبلغ ۳۹۰ میلیون دلار به‌عنوان کمک نظامی به اوکراین را تصویب و تایید می‌کند. یک هفته بعد، ۲۵ ژوئیه، در یک مکالمه تلفنی ترامپ از زلینسکی درخواست «لطف شخصی» نموده تا پرونده جو بایدن را رسیدگی و مطالبی را در اختیار وی بگذارد. مقامات عالی‌رتبه کاخ سفید که شاهد و حاضر در این مکالمه تلفنی بودند از چنین درخواست غیرقانونی متعجب می‌شوند و پس از مشورت تصمیم می‌گیرند آن‌را به‌عنوان مکالمه فوق محرمانه بایگانی نمایند. یکی از این افراد به‌عنوان ناشناس گزارش چنین خلافی را به کنگره گزارش داده و باعث به آب افتادن پته آقای ترامپ می‌گردد. دموکرات‌ها نیز از این فرصت استفاده کرده و پس از مدت‌ها مخالفت بین خود، طرح استیضاح را در صدر دستور و کارهای مجلس نمایندگان قرار می‌دهند.

البته طرح استیضاح به خودی خود به مفهوم برکناری رئیس جمهور از مقام خود نیست، بلکه اولین گام در این مسیر تلقی می‌شود و در صورت رای‌گیری پس از رسیدگی به اتهامات پرونده و شهادت شاهدان و شاید توضیحات خود ترامپ و رای عدم اعتماد اکثریت مجلس نمایندگان (۲۱۸ رای از ۴۳۵ نماینده) پرونده وی جهت محاکمه به سنا ارجاع می‌شود. طبق مواد یک و دو قانون اساسی آمریکا رئیس جمهور، نایب رئیس جمهور و دیگر مقامات ارشد قوه مجریه آمریکا، می‌توانند به اتهام ارتکاب یکی از موارد خیانت (به مملکت)، رشوه و جرائم سنگین و قانون شکنی  فقط توسط مجلس نمایندگان، با اکثریت رای، بعد ازتحقیق و تفحص توسط کمیته قضائی خود، مورد استیضاح قرارگیرند و در صورت اطمینان از ارتکاب جرم با  وجود مدارک و دلائل مستند به سنای آمریکا ارجاع شود و تنها سنای آمریکا، با قضاوت رئیس دیوانعالی آمریکا (جان رابرتز) می‌تواند وی را محاکمه کند. مقام متهم  تنها با دو سوم رای اعضاء سنا (۶۷ رای از ۱۰۰ سناتور) می‌تواند محکوم شود. در حال حاضردر یکصد وشانزدهمین کنگره آمریکا، مجلس نمایندگان دارای ۲۳۵ نماینده دموکرات و ۱۹۹ نماینده جمهوریخواه و سنای آمریکا دارای ۵۳ سناتور جمهوریخواه و ۴۵ سناتور دموکرات با ۲ سناتور مستقل است.

دموکرات‌ها از اینکه نمی‌توانند با شگرد استیضاح و هیاهوی بسیار ترامپ را از مقام خود عزل کنند به‌خوبی آگاه هستند. اما تصمیم گرفته‌اند از این فرصت استفاده کرده تا پته ترامپ را روی آب بریزند تا دروغ‌های روزانه وی را به مردم آمریکا ثابت کنند. آیا از دیدگاه سنای آمریکا خلافکاری‌ها و قانون شکنی‌های ترامپ به سطحی می‌رسد که ۱۸ تن از ۵۳ تن از یاران  وفادار او در سنا علیه او رای دهند؟ آشکار است که ۴۵ سناتور دموکرات و ۲ سناتور مستقل در سنا هرگز نخواهند توانست ۱۸ سناتور جمهوریخواه (یاران وفادار ترامپ) را هم‌فکر و هم رای خود کنند و پس از گذشت چندین ماه وقت و صرف میلیون‌ها دلار هزینه با هیاهوی بسیار پته آقای ترامپ را روی آب ریخته و داستان جدیدی در چارچوب نمایشنامه کمدی شکسپیر را، بعد از ۴۲۰ سال، با همان نام اصلی ارائه دهند: هیاهوی بسیار برای هیچ.   

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه