حسین رونقی با وثیقه آزاد و به بیمارستان منتقل شد، اخبار ضدونقیض آزادی وریا غفوری

احمد رونقی نوشت که فرزندش پس از ۶۴ روز اعتصاب غذا، به قید وثیقه آزاد و به بیمارستان منتقل شده است

خانواده حسین رونقی، فعال مدنی، شامگاه روز شنبه پنجم آذرماه (۲۶ نوامبر) از آزادی او به قید وثیقه خبر دادند.

حسن رونقی و احمد رونقی، پدر و برادر او، در توییت‌هایی جداگانه نوشتند که این فعال مدنی که پیشتر بازداشت شده بود، آزاد شده است.

حسن رونقی نوشت: «حسین امشب با قرار وثیقه آزاد شد تا تحت درمان قرار گیرد.» او همچنین بابت «همراهی و هم‌صدایی» از مردمی که صدای خانواده او بودند سپاسگزاری کرده است.

احمد رونقی نیز نوشت که فرزندش پس از ۶۴ روز اعتصاب غذا، به قید وثیقه آزاد و به بیمارستان منتقل شده است. او به میزان وثیقه اشاره‌ای نکرد.

پیشتر در روز شنبه، ویدیوهایی از حضور پدر و مادر حسین رونقی را در حال شعار دادن و اعتراض به بازداشت و وضعیت فرزندشان در مقابل زندان اوین منتشر شده بود.

حدود سه هفته قبل احمد رونقی در جریان اعتراض به بازداشت فرزندش، در مقابل زندان اوین سکته کرد و به بیمارستان منتقل شد.

حسین رونقی، فعال سیاسی شناخته‌شده و منتقد حاکمیت، در اولین روزهای اعتراضات فراگیر ضدجمهوری اسلامی در ایران بازداشت شد. او در زندان در اعتراض به شرایط خود شروع به اعتصاب غذای تر کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در هفته‌های گذشته خانواده رونقی، رسانه‌های بین‌المللی، فعالان سیاسی و حقوق بشری، و همچنین برخی رهبران و سازمان‌های جهانی بازداشت حسین رونقی را محکوم کرده و خواستار آزاد او شده بودند.

شاهزاده رضا پهلوی نیز بارها در رسانه‌های اجتماعی از حسین رونقی اعلام پشتیبانی کرده و او را «یک فعال دموکراسی‌خواه و پیگیر آزادی اینترنت» معرفی کرده بود.

او روز جمعه نیز در توییتی خواستار آزادی وریا غفوری و دیگر زندانیان سیاسی شد و نوشت: «به چیزی کمتر از آزادی قانع نیستیم.»

در ساعات گذشته اخبار ضدونقیضی درباره آزادی وریا غفوری، بازیکن تیم فوتبال فولاد خوزستان، منتشر شد. برخی رسانه‌ها از جمله خبرگزاری تسنیم، ساعاتی پیش از آزادی وریا غفوری خبر دادند، اما این خبر سپس در خبرگزاری ایرنا تکذیب شد.

وریا غفوری، روز سوم آذر به اتهام «توهین و تخریب» تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران، و «تبلیغ علیه نظام» بازداشت شد.

این بازیکن تیم فولاد خوزستان، بازیکن سابق تیم ملی و کاپیتان سابق باشگاه استقلال تهران، در هفته‌های اخیر و در جریان اعتراضات مردمی و به‌ویژه در جریان سرکوب خشونت‌آمیز معترضان در مناطق کردنشین ایران، علیه اقدامات خشونت‌آمیز جمهوری اسلامی موضع‌گیری کرده بود. این بازیکن فوتبال محبوب، اهل سنندج است و در کنار شماری دیگر از ورزشکاران به ناآرامی‌ها و سرکوب مردم واکنش نشان داده است.

وریا غفوری در تازه‌ترین موارد درباره اعتراضات و سرکوب معترضان کرد نوشته بود: «کشتار مردم کرد را متوقف کنید، کرد خود ایران است…کشتن کرد برابر با کشتن ایران است، تمام اقوام خود ایران هستند، مردم را نکشید.»