درگذشت ناگهانی وزیر خارجه بلاروس

مقام‌های دولتی بلاروس درباره علت مرگ ناگهانی ولادیمیر ماکی سکوت کرده‌اند

ولادیمیر ماکی از متحدان سیاسی و نزدیک الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس، به‌شمار می‌رفت - Emmanuel DUNAND / AFP

خبرگزاری دولتی «بلتا» بلاروس، از «مرگ ناگهانی» ولادیمیر ماکی، وزیر خارجه این کشور در سن ۶۴ سالگی خبر داد. قرار بود او روز دوشنبه با سرگئی لاوروف، همتای روس خود دیدار و گفت‌وگو داشته باشد.

مقام‌های دولتی بلاروس درباره علت درگذشت ناگهانی ولادیمیر ماکی سکوت کرده‌اند. ماکی از متحدان سیاسی و نزدیک الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس، به‌شمار می‌رفت و از سال ۲۰۱۲ وزیر خارجه بود. او همچنین پیشتر نمایندگی بلاروس در «شورا اروپا» را برعهده داشت.

پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و تظاهرات‌های گسترده ضد‌دولتی سال ۲۰۲۰ در بلاروس،  ولادیمیر ماکی از چهره‌هایی بود که مواضع انتقادی نسبت به سیاست روسیه در بلاروس و وابستگی این کشور به کرملین داشت، اما بعد از قدرت‌گیری مجدد الکساندر لوکاشنکو، به‌ناگهان از مواضع انتقادی خود دست کشید و مدعی شد مخالفان دولت و تظاهرکنندگانی که علیه سیاست‌های لوکاشنکو به خیابان‌ها آمده‌اند عوامل کشورهای غربی‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز شنبه ۲۶ نوامبر (پنجم آذرماه) در گزارشی نوشت در دوره ریاست او بر دستگاه وزارت خارجه بلاروس، این کشور بارها به‌‌خاطر حمایتش از تجاوز روسیه به اوکراین، و اجازه دولت بلاروس برای حضور نیروهای روسی در این کشور با انتقادهای گسترده‌ مواجه شد.

در طول این سال‌ها همچنین وزارت خارجه بلاروس به‌خاطر مواضع توجیهی از سرکوب شدید مخالفان داخلی، با انتقادهای گسترده‌ای در عرصه بین‌المللی مواجه بود.

خبرگزاری رویترز نیز روز شنبه در گزارشی به‌نقل از ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، نوشت کرملین از مرگ ناگهانی ولادیمیر ماکی بهت‌‌زده است.

به‌گفته سخنگوی وزارت خارجه روسیه، مراتب تسلیت رسمی مسکو به زودی ابراز می‌شود.

بیشتر از جهان