گسترش اعتصاب‌های کارگری از ذوب آهن‌ اصفهان تا لوازم خانگی پارس؛ آغاز اعتصاب گسترده کامیون‌داران

هم‌زمان با آغاز اعتصاب کامیون‌داران، کارگران بسیاری از کارخانه‌های صنعتی از جمله ذوب‌آهن اصفهان، لوازم خانگی پارس، شرکت سرماآفرین، تولیدی مرتب و مجتمع فولاد بافق اعتصاب کردند

کامیون‌داران و رانندگان کامیون روز شنبه ۵ آذر، در بسیاری از پایانه‌های بار در شهرهای مختلف ایران با خودداری از پذیرش و جابه‌جایی بار، اعتصاب کردند. کارگران بسیاری از کارخانه‌های صنعتی از جمله کارگران کارخانه‌های ذوب‌آهن اصفهان، لوازم خانگی پارس و شرکت سرماآفرین در شهرک صنعتی البرز، شرکت صنعتی تولیدی مرتب و جوشکاران مجتمع فولاد بافق روز شنبه اعتصاب کردند.

این اعتصاب پس از آن آغاز شد که کامیون‌داران و رانندگان کامیون فراخوانی برای اعتصاب ۱۰ روزه منتشر کرده و اعلام کردند که از روز شنبه ۵ آذر ماه اعتصاب خود را آغاز می‌کنند.

کامیون‌داران و رانندگان کامیون در تعدادی از شهرها از جمله شهر سقز از دو روز پیش در اعتراض به سرکوب و کشتار مردم دست به اعتصاب زده و همچنان در اعتصاب‌اند.

هم‌زمان، جلال موسوی، نایب‌رئیس کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور، آغاز اعتصاب کامیون‌داران را انکار کرد، اما گفت که مشکلات متعددی باعث نارضایتی کامیون‌داران شده‌ است و از جمله اینکه کامیون‌داران و رانندگان کامیون به «مشکل سوخت» اعتراض دارند.

موسوی افزود که اولین خواسته کامیون‌داران از دولت بازگرداندن سهمیه پایه دو هزار لیتر با نرخ ۳۰۰ تومان است و در حال حاضر، این سهمیه پایه حذف شده است و مورد محاسبه قرار نمی‌گیرد، به جای آن، ماهانه براساس نوع کامیون و محاسباتی که پایه آن مشخص نیست، به هر کارتی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ لیتر واریز می‌شود که همین مقدار هم در موعد مقرر واریز نمی‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نایب‌رئیس کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران تاکید کرد که با سوخت آزاد صددرصد مخالف است چرا که گازوئیل آزاد دولتی با نرخ ۶۰۰ تومان هم فساد و هم نارضایتی بین کامیون‌داران ایجاد کرده و مشاهده می‌شود که در برخی جایگاه‌های سوخت، گازوئیل با نرخ آزاد ۶۰۰ تومانی را تا دو هزار تومان هم به رانندگان به فروش رسانده‌اند.

موسوی گفت که مقام‌های دولت تاکنون هیچ راهکاری برای برطرف کردن مشکل سوخت رانندگان کامیون ارائه نکرده‌اند و حتی هیچ وعده‌ای هم برای رفع این مشکلات نداده‌اند.

هم‌زمان با آغاز اعتصاب کامیون‌داران، کارگران شرکت ذوب‌آهن اصفهان هم روز شنبه ۵ آذر ماه برای دومین‌بار در ۱۰ روز گذشته اعتصاب کردند. در جریان این اعتصاب، همه کارگران شیفت صبح تمامی بخش‌های این کارخانه در اعتراض به متحقق نشدن وعده‌های مسئولان در محوطه ذوب آهن اصفهان تجمع و اعتصاب کرده‌اند.

ذوب‌آهن اصفهان یک شرکت مادر با چهار هزار نفر پرسنل و تولیدکننده فولاد ساختمانی و ریل است و کارگران در جریان اعتصاب روز شنبه خود شعارهای اعتراضی از جمله شعار «کارگر داد بزن، حقت رو فریاد بزن» سردادند.

پیش‌تر، در روزهای ۲۴ و ۲۵ آبان‌ماه نیز کارگران ذوب‌آهن اصفهان دست به اعتصاب گسترده‌ای زده بودند، اما مدیران شرکت ذوب آهن و نماینده وزارت کار با حضور در میان کارگران به آن‌ها وعده داده بودند که خواسته‌‌های آن‌ها را محقق خواهند کرد.

کارگران در جریان اعتصاب دو روزه خود در ۲۴ و ۲۵ آبان اعلام کردند در صورتی‌که تا روز ۵ آذر ماه خواسته‌های کارگران اجرا نشود، بار دیگر اعتصاب می‌کنند.

بنابر گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارگران ذوب‌آهن اصفهان می‌خواهند که دستمزدشان افزایش یابد و دیگر مطالباتشان متحقق شود و تاکید دارند که دستمزدهایشان نسبت به کارگران دیگر شرکت‌های فولاد پایین‌تر است.

صدها نفر از کارگران کارخانه لوازم خانگی پارس در شهر صنعتی البرز هم روز شنبه ۵ آذر، در اعتراض به بی‌توجهی به مشکلات کارگران و توجه نکردن به خواسته‌هایشان اعتصاب کردند.

کارگران کارخانه لوازم خانگی پارس در جریان این اعتصاب با تجمع در محوطه این کارخانه به سر دادن شعارهایی چون «کارگر داد بزن، حقت رو فریاد بزن» پرداختند.

کارگران شرکت صنعتی تولیدی مرتب نیز روز شنبه ۵ آذر، اعتصاب کردند. این کارگران دلیل اعتصاب خود را «پرداخت نشدن ۹ ماه حقوق» خود عنوان کرده و در مقابل این شرکت تحصن کردند.

کارگران شرکت سرماآفرین در شهر صنعتی البرز نیز روز شنبه ۵ آذر، در اعتراض به سطح نازل دستمزدها و در مقابل رشد روزافزون نرخ تورم و گرانی‌ها اعتصاب کرده و در محوطه کارخانه دست به تجمع زدند.

کارگران جوشکار مجتمع فولاد بافق (فولاد ابویی) هم روز شنبه ۵ آذر ماه در اعتراض به رعایت نکردن موارد ایمنی که به انفجار و کشته شدن ۲ نفر از همکارانشان منجر شد، اعتصاب کردند.

یک روز قبل از آغاز اعتصاب کارگران این مجتمع، سه کارگر جوشکار شاغل فولاد ابویی واقع در مجتمع فولاد بافق که روی کمپرسور ۷۱ مشغول جوشکاری بودند در اثر نشت و انفجار لوله گاز تخلیه‌نشده دچار سوختگی شدید شدند که دو نفر از آن‌ها به نام‌های میثم اسماعیلی و داریوش عرب‌زاده جان‌ باختند و موسی یزدان‌پرست نیز دچار ۷۰ درصد سوختگی شد.

کارگران جوشکار این مجتمع فولاد روز شنبه ۵ آذر، در اعتراض به این وضعیت دست از کار کشیده‌اند و اعتصاب کرده‌اند.

از سوی دیگر، جمعی از کارگران نیروگاه سیکل ترکیبی سنندج روز شنبه ۵ آذر، در بیانیه‌ای ضمن تاکید بر همدلی و همراهی با جنبش آزادی خواهی مردم ایران، اعلام کردند که «استقرار نیروهای نظامی و شبه‌نظامی در داخل این نیروگاه» به «فضایی امنیتی، ایجاد مزاحمت و تشویش برای کارکردن و نیز ایجاد شبهه و حساسیت برای روستاهای قلیان و ننله» در همجواری نیروگاه سنندج منجر شده است.

آن‌ها در بیانیه خود افزودند: «ما اعتقاد داریم نیروگاه سنندج و هر مرکز تولیدی به مثابه بخشی از ثروت مردم نیازی به حضور نیروهای غیرهمکار ندارد و تامین امنیت محل کار به عهده خود کارگران آن محل کار و مردم همجوار است.»

در بیانیه کارگران نیروگاه سیکل ترکیبی سنندج آمده است: «ما کارگران ضمن اعلام لزوم خروج سریع نیروهای امنیتی از نیروگاه و عادی‌سازی وضعیت به مدیر نیروگاه و نهادی امنیتی هشدار می‌دهیم نتایج زیانبار سیاست‌های امنیتی متوجه آن‌ها خواهد بود.»