تجلیل از هواداران ژاپن به‌دلیل تمیز کردن ورزشگاه جام جهانی

پس از برد تاریخی تیم این کشور در مقابل آلمان، بازیکنان ژاپن هم رختکن را «تر و تمیز» تحویل دادند

ژاپن در بازی بعدی‌ گروهی خود روز یکشنبه به مصاف کاستاریکا می‌رود و روز پنجشنبه با اسپانیا بازی می‌کند- INA FASSBENDER/ AFP

درپی پیروزی تاریخی تیم ژاپن در برابر آلمان در جام جهانی قطر، از هواداران تیم فوتبال این کشور به‌دلیل تمیز کردن ورزشگاه بین‌المللی خلیفه دوحه در رسانه‌های اجتماعی تجلیل شد.

ژاپن که عقب افتاده بود، به لطف گل‌هایی که ریتسو دوآن و تاکوما آسانو در نیمه دوم به ثمر رساندند، توانست با نتیجه ۲ بر یک پیروز شود. گل دوم با یک حرکت هوشمندانه انفرادی به ثمر رسید که پیروزی این کشور را در گروه ای (E) در برابر قهرمان چهار دوره جام جهانی تضمین کرد.

در ویدیویی که در فضای مجازی منتشر شده است، هواداران ژاپن را می‌بینیم که پس از سوت پایان بازی کیسه‌های زباله را از آشغال و پسماندهایی که اطراف صندلی‌هایشان ریخته پر می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چنین صحنه‌هایی در رقابت‌های بین‌المللی عادی شده است و چهار سال پیش هم در جام جهانی مردان در روسیه پس از شکست این تیم‌ در مرحله یک‌هشتم نهایی آن رقابت‌ها در برابر بلژیک تحسین جهانیان را برانگیخت.

تمیز کردن اطراف قبل از ترک محل بخش‌ مهمی از فرهنگ ژاپن است که از کودکی آموزش داده می‌شود و معمولا تحسین جهانیان را برمی‌انگیزد. بازیکنان ژاپنی نیز بابت «تر و تمیز» تحویل دادن رختکن‌شان پس از این مسابقه تحسین شدند.

یک کاربر رسانه‌های اجتماعی با شناسه @kazki_reserve در واکنش به این خبر ضرب‌المثل ژاپنی «پرنده آشیانه‌ای را که در حال ترک آن است خراب نمی‌کند» را نوشت.

کاربر دیگری در توییتر نوشت: «این کار را همیشه حتی در ورزشگاه خودشان هم انجام می‌دهند. بخشی از فرهنگشان است و کاری که بقیه باید خیلی بیشتر انجام دهند.»

هواداران ژاپن پس از آن که تیمشان در برابر آلمان در جام جهانی فیفا در روز چهارم مسابقات به پیروزی تاریخی دست یافت، زباله‌هایی را که در ورزشگاه ریخته بودند جمع کردند و اعضای تیم ژاپن معروف به سامورایی‌های آبی (@jfa_samuraiblue) نیز اتاق رختکنشان در ورزشگاه بین‌المللی خلیفه را همین‌طور تر و تمیز تحویل دادند.

در روزگار رسانه‌های اجتماعی به سر می‌بریم و همیشه با انتقادهایی هم مواجه می‌شویم به طوری که یک کاربر هم بی‌معطلی گوشزد کرد هواداران ژاپنی انگار برای جمع کردن زباله از کیسه‌های پلاستیکی استفاده کردند. این کاربر با نام کریس‌پیل۲۸ (chrispeel28) در توییتر نوشت: «کارشان عالی بود، اما ببینید چقدر پسماند پلاستیکی به جا ماند. پلاستیک یک‌بار مصرفی که تمام پلاستیک‌های یک‌بار مصرف را درونشان ریختند تمام زحمتشان را فورا به باد داد. احساس دل‌پذیری است اما کارایی ندارد، شاید تقصیر آن‌ها هم نباشد.»

کاربری به نام جی مورگز۸ (J_Morgs8) هم در توییتر با کنایه زدن به فرهنگ اوباشی هواداران انگلیسی نوشت: «عین هواداران انگلیس که در اروپا جلوی صندلی‌ را خارج از میخانه‌ها پاک می‌کنند.»

ژاپن در بازی بعدی‌اش در گروه ای (E) روز یکشنبه به مصاف کاستاریکا می‌رود و سپس روز پنجشنبه با اسپانیا بازی می‌کند، تیمی که در بازی اولش کاستاریکا را ۷ بر صفر در هم کوبید.

© The Independent

بیشتر از جهان