ادامه اعتراضات و اعتصابات در همدردی با کردستان در «شنبه سیاه دانشگاه»

با وجود سخنان خامنه‌ای،علاوه بر بازاریان و کسبه، کارگران ذوب آهن اصفهان و خودروسازی مرتب و کامیون‌داران نیز دست به اعتصاب زدند

پس از فراخوان دانشجویان هفت دانشگاه در تهران، ازجمله دانشگاه تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه بهشتی، دانشگاه الزهرا، دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه خوارزمی و دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی برای اعتراض به کشتار مردم مهاباد، پیرانشهر، جوانرود و شهرهای کردستان به نام «شنبه سیاه دانشگاه»، دانشگاه‌هایی از سراسر ایران به اعتراضات سراسری پیوستند.

دانشجویان در سراسر کشور در روزی که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، مردم معترض ایران را «عده‌ای جاهل و مزدور» خواند، باز هم اعتراضات خود ادامه دادند.

جمعی از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت، از صبح روز شنبه پنجم آذر، مقابل دانشکده مهندسی مواد و متالورژی این دانشگاه برای پیگیری وضعیت دانشجویان بازداشتی، تحصن کردند. دانشجویان دانشگاه علم و فرهنگ نیز در همبستگی با مردم کردستان و محکومیت سرکوب شدید در این منطقه تجمع اعتراضی برگزار کردند. به گزارش شوراهای صنفی دانشجویان، این اعتراض‌ها با بی‌احترامی و فحاشی نیروهای حراست و بستن در یکی از ساختمان‌های دانشکده همراه بود.

صدها نفر از دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان با برگزاری تجمع اعتراضی در این دانشگاه، خواهان حمایت دیگر دانشجویان شدند. جمع کثیری از دانشجویان این دانشگاه در محوطه بیرونی این دانشگاه راهپیمایی برگزار کردند. دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان همچنین در اعتراض به مسمومیت غذایی جمع کثیری از دانشجویان این دانشگاه و بی‌مسئولیتی و رسیدگی نکردن مسئولان دانشگاه، دست به اعتصاب زدند و از خوردن غذای دانشگاه امتناع کردند. دانشجویان در اقدامی نمادین ظرف‌های غذایشان را در محوطه این دانشگاه به ترتیب بر روی زمین گذاشتند.

همچنین به مناسبت روز جهانی منع خشونت علیه زنان، دانشکده ادبیات دانشگاه علامه به رنگ نارنجی درآمد و دانشجویان نوشته‌هایی به رنگ نارنجی را در سطح دانشگاه پخش کردند و شعار «زن، زندگی، آزادی» را بر روی دیوارهای این دانشکده نوشتند.

هم‌زمان، دانشجویان دانشکده فیزیک دانشگاه امیرکبیر نیز هشتمین روز از تحصن و اعتصابشان را سپری می‌کنند. دانشجویان دانشکده فیزیک و مهندسی انرژی با تحصن در سرسرای دانشکده از حضور در کلاس‌های درس سرباز زدند. دانشجویان این دانشکده بر روی زمین نشستند و با یکدیگر «سرود زن» را همخوانی کردند.

جمعی از دانشجویان دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجه دانشگاه تهران نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که به علت تشدید اعمال فشارها بر دانشجویان، اعتصابات خود را از تاریخ پنجم آذر تا زمان آزادی همکلاسی‌شان، محمدصادق صادقی، ادامه می‌دهند.

دانشجویان همچنین در دانشکده‌های مهندسی شیمی، نفت و کامپیوتر دانشگاه شریف به برگزاری تحصن اقدام کردند. دانشجویان برای اعتراض به بازداشت هم‌دانشگاهی‌هایشان (‌محمد مصطفایی، فاطمه ناصر رنجبر و رضا فتحی)، ممنوع‌الورودی‌ و همچنین محرومیت از امکانات رفاهی که مجددا در روزهای اخیر تشدید شده است، این تجمع اعتراضی را برگزار کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دانشجویان دانشکده نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز با برگزاری تجمع اعتراضی در دانشگاه، به یاد همکلاسی‌های دربندشان سرود «سوگند به خون همرهانم» را همخوانی کردند. دانشجویان شعارنوشته‌هایی در همراهی با مردم کردستان و بازداشت‌شدگان اخیر نیز به همراه داشتند. دانشجویان دانشکده صنایع دانشگاه امیرکبیر در این تجمع «سرود آزادی» را همخوانی کردند.

دانشجویان دانشکده کامپیوتر دانشگاه امیرکبیر نیز در همبستگی با سایر دانشکده‌ها، از صبح روز شنبه به تحصن و تداوم اعتصاب در این دانشکده اقدام کردند. دانشجویان دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه امیرکبیر نیز هم‌زمان با دیگر دانشکده‌ها در صحن دانشکده ریاضی تحصن کردند. از طرفی نیز مجموعه حراست دانشگاه با ورود به دانشکده تلاش کردند برای پرونده‌سازی علیه‌ دانشجویان، از آنان عکس بگیرند.

دانشجویان دانشگاه بهشتی نیز در اقدامی اعتراضی درناها و قایق‌های کاغذی را که نام کیان پیرفلک و دیگر کشته‌شدگان خیزش سراسری بر روی آن نوشته شده بود، روی تابلوی اعلانات بسیج دانشکده زیست و روی تصاویر بهشتی، آوینی و دیگر شخصیت‌های حکومتی کشته‌شده در جمهوری اسلامی چسباندند.

هم‌زمان با اعتراضات دانشجویان، اعتصابات در نقاط مختلف ایران نیز شکل گرفت. حدود چهار هزار نفر از کارگران مجتمع ذوب‌ آهن اصفهان در محیط این کارخانه راهپیمایی کردند و شعار «کارگر داد بزن، حقتو فریاد بزن» سر دادند. کارگران این واحد صنعتی خط‌های بارگیری را مختل کردند و واگن‌ها رو تخليه نكردند. کارگران همچنین جرثقیل‌ها را خاموش کردند و رانندگان نیز به این اعتصاب پیوستند.

 

همچنین خبرهایی از اعتصاب کارکنان شرکت سرماآفرین شهر صنعتی البرز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. کارگران این شرکت به علت پرداخت نشدن حقوق‌، متناسب با هزینه‌های جاری کشور، تجمع اعتراضی برگزار کردند.

کارکنان شرکت خودروسازی مرتب نیز به علت پرداخت نشدن ۹ ماه حقوق به کارگران این شرکت، اعتصاب کردند. در روزهای گذشته هم ویدیوهایی از اعتصاب کارکنان شرکت مرتب در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته‌ شده بود.

کسبه در بازار مشترک زاهدان نیز مغازه‌هایشان را تعطیل کردند و به اعتصاب سراسری پیوستند. پیش از این، کامیونداران از سراسر ایران برای شنبه ۵ آذر فراخوان اعتصاب سراسری صادر کرده بودند.