روسیه «تبلیغات مربوط‌ به اقلیت‌های جنسی» را درمیان بزرگسالان هم ممنوع کرد

قانون‌شکنان با جریمه‌های سنگین مواجه خواهند شد

هرگونه اقدام برای ترویج هم‌جنس‌گرایی در فضای مجازی، فیلم‌ها، کتاب‌ها، آگهی‌ها یا فضای عمومی مشمول «تبلیغات برای اقلیت‌های جنسی» می‌شود-OLGA MALTSEVA / AFP

مجلس روسیه روز شنبه قانون ممنوعیت «تبلیغات برای اقلیت‌های جنسی» درمیان تمام رده‌های سنی را تصویب کرد. قانون پیشین تنها شامل تبلیغ درمیان کودکان می‌شد که در شور سوم و نهایی به تمام رده‌های سنی تعمیم یافت.

بر اساس قانون جدید، هرگونه اقدام برای ترویج هم‌جنس‌گرایی در فضای مجازی، فیلم‌ها، کتاب‌ها، آگهی‌ها یا فضای عمومی مشمول «تبلیغات برای اقلیت‌های جنسی» می‌شود. هرگونه رویداد یا اقدامی که به‌منزله تخلف از این قانون تلقی شود می‌تواند جریمه‌‌ای سنگین در پی داشته باشد.

جریمه افراد مرتکب این کار تا ۴۰۰هزار روبل ( پنج‌هزار و ۴۰۰ پوند) و درمورد شخصیت‌های حقوقی تا ۵میلیون روبل (۶۸ هزار پوند) خواهد بود. اتباع بیگانه مرتکب این کار هم تا ۱۵ روز حبس خواهد شد و سپس از روسیه اخراج می‌شود.

به نظر منتقدان این اقدام تلاشی برای ارعاب و سرکوب بیش‌تر اقلیت‌های جنسی در روسیه است، کشوری که پیش از این با استفاده از قوانین موجود، از رژه افتخار هم‌جنس‌گرایان جلوگیری کرده و کنشگران حقوق همجنس‌گرایان را به زندان افکنده است.

نمایندگان مجلس می‌گویند در حال دفاع از اخلاق دربرابر به قول خودشان ارزش‌های تباه «غیرروسی» ترویج‌شده ازسوی غرب‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما گروه‌های حقوق بشر می‌گویند این اقدامات برای غیرقانونی‌کردن حضور اقلیت‌هایی مثل زنان هم‌جنس‌گرا، مردان هم‌جنس‌گرا، دوجنسیتی‌ها و تراجنسیتی‌ها (دگرباشان جنسی) در زندگی عمومی طراحی شده است.

الکساندر خینستین، یکی از طراحان این لایحه قانونی، ماه پیش گفت: «امروز اقلیت‌های جنسی یکی از مولفه‌های جنگ ترکیبی‌اند و در این جنگ ترکیبی باید از ارزش‌هایمان، جامعه‌مان و کودکانمان دفاع کنیم.»

شبکه اقلیت‌های جنسی که [برای جامعه ال جی‌بی‌تی‌کیو] مساعدت‌های حقوقی ارائه می‌دهد، این لایحه قانونی را تلاشی «پوچ» برای تحقیر و تبعیض علیه جامعه اقلیت‌های جنسی اعلام کرده است.

ماه پیش شبکه تیک‌تاک بابت ترویج «ویدیوهای دارای مضامین مربوط به اقلیت‌های جنسی»  سه‌میلیون روبل جریمه شده و سازمان تنظیم مقررات رسانه‌ای روسیه به موسسات انتشاراتی اعلام کرده بود تمامی کتاب‌های دارای «تبلیغات مربوط به اقلیت‌های جنسی» را از بازار خارج کنند.

این لایحه قانونی باید در مجلس علیا بررسی شود و به امضای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، برسد تا اجرایی شود.

این درحالی است که روسیه میزبان دوره پیش جام جهانی بود و اکنون ممنوعیت نشانه‌های ال‌جی‌بی‌تی در قطر، میزبان کنونی جام جهانی، جنجال بزرگی به‌پا کرده است.

© The Independent

بیشتر از جهان