تنش بین ارتش ترکیه و نیروهای دموکراتیک سوریه به نفع داعش است

داعش با بهره‌برداری از مشغله نیروهای دموکراتیک سوریه، برای تقویت حضورش در منطقه و به کنترل درآوردن نقاط راهبردی بیشتری تلاش خواهد کرد

ارتش ترکیه قصد دارد در شمال سوریه دست به عملیات نظامی گسترده‌ای بزندـ AAREF WATAD / AFP

پس از وقوع حمله‌های تروریستی اخیر در استانبول که خشم آنکارا را برانگیخت و باعث شد ترکیه به منظور انتقام‌جویی از کردها، مناطق تحت کنترل آن‌ها را در شمال عراق و سوریه هدف حمله قرار دهد، اکنون ارتش ترکیه قصد دارد برای سرکوب بیشتر نیروهای کرد که آنکارا آن‌ها را مسئول انفجارهای استانبول می‌داند، در شمال سوریه دست به عملیات نظامی گسترده‌ای بزند.

البته حمله احتمالی بزرگ ترکیه علاوه بر پیامدهای ناگوار بسیاری که برای ساکنان مناطق شمال سوریه دارد و اردوگاه‌های پناهندگان را در معرض آتش جنگ قرار می‌دهد، می‌تواند به گونه‌ای به نفع جنگجویان وابسته به داعش باشد، زیرا در صورت وقوع درگیری بین ارتش ترکیه و نیروهای دموکراتیک سوریه، روند مبارزه با داعش متوقف می‌شود و نیروهای دموکراتیک سوریه دیگر فرصتی برای مقابله با داعش نخواهند داشت.

تردیدی نیست که داعش با بهره‌برداری از مشغله نیروهای دموکراتیک سوریه، برای تقویت حضورش در منطقه و به کنترل درآوردن نقاط راهبردی بیشتری تلاش خواهد کرد.

به باور ناظران و کارشناسان نظامی، تصمیم ترکیه برای حمله به شمال سوریه می‌تواند تاثیر منفی بر روند مبارزه با تروریسم بین‌المللی داشته باشد و با تشدید تنش نظامی بین آنکارا و نیروهای دموکراتیک سوریه، منطقه بار دیگر با خطر بازگشت داعش روبرو شود.

هم‌زمان نیروهای دموکراتیک سوریه از توقف هماهنگی با ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری آمریکا برای مقابله با حمله احتمالی ارتش ترکیه خبر داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رائد العزاوی، استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه آمریکایی قاهره، در گفتگو با اسکای‌نیوز عربی گفت: «این تصمیم تاثیر زیادی بر تلاش‌ها برای مبارزه با تروریسم، به‌ویژه علیه داعش خواهد داشت، زیرا نیروهای دموکراتیک سوریه سابقه طولانی در مبارزه با تروریست‌های مختلف و سازمان‌های تکفیری دارند و از قابلیت‌های رزمی فوق‌العاده‌ای در این زمینه برخوردارند. آنچه سال‌ها پیش در عین‌العرب (کوبانی) اتفاق افتاد و نیروهای دموکراتیک سوریه، داعش را در اوج قدرتش شکست دادند را نمی‌توان فراموش کرد. علاوه بر اینکه نیروهای دموکراتیک سوریه در اغلب عملیات اطلاعاتی و رزمی علیه داعش سهیم بودند و نقش آن‌ها را در مبارزه با داعش نمی‌توان نادیده گرفت.»

العزاوی افزود: «بنابراین تصمیم نیروهای دموکراتیک سوریه مبنی بر توقف هماهنگی با ائتلاف بین‌المللی، تاثیر منفی بسیاری بر تلاش‌ها برای مبارزه با تروریسم جهانی خواهد داشت. با این حال، این اقدام به معنای فروپاشی ائتلاف بین‌المللی برای مبارزه علیه تروریسم نیست که در چارچوب آن قدرتمندترین نیروهای جهان همچون ارتش آمریکا، بریتانیا و ده‌ها کشور دیگر شرکت دارند.»

رائد العزاوی در ادامه گفت: «عقب‌نشینی نیروهای دموکراتیک سوریه از صف مبارزه علیه تروریسم، لزوما به بازگشت کامل داعش منجر نمی‌شود و این سازمان تروریستی نمی‌تواند مانند زمان ظهورش، مناطق وسیعی را در عراق و سوریه تحت کنترل خود درآورد، زیرا داعش در طول سال‌های گذشته اغلب رهبران، فرماندهان و اعضایش را از دست داده است و جنگجویان وابسته به این سازمان تررویستی به شدت پراکنده و متفرق شده‌اند.»

او خاطرنشان کرد: «حملات مکرر ترکیه در شمال عراق و سوریه افزون بر اینکه به‌طور نسبی به احیای سازمان‌های تروریستی ازجمله داعش منجر می‌شود، تاثیر مثبتی بر حل مسئله کردها نخواهد داشت، به‌ویژه اینکه حل این معضل مستلزم تصمیم خردمندانه آنکارا و اتخاذ راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز است. همچنین لازم است یادآوری کنیم که حل مشکل کردها در ایران نیز به گفت‌وگو و سازش نیاز دارد و استفاده از زور سلاح نمی‌تواند در این زمینه کارساز باشد. البته الگوی عراق و رویکردی که بغداد با کردها دارد، بهترین شیوه برای پایان دادن به تنش با کردها است».

رائد العزاوی گفت: «این‌گونه عملیات نظامی علاوه بر اینکه حاکمیت کشورهای عراق و سوریه را نقض می‌کند و به ثبات و امنیت آن‌ها آسیب می‌رساند، تلاش‌های بین‌المللی برای مبارزه با تروریسم را نیز تهدید می‌کند، زیرا سازمان داعش با بهره‌گیری از کاهش مبارزه با تروریسم، به سازماندهی مجدد نیروهای خود خواهد پرداخت و حمله‌های تروریستی‌اش را بار دیگر از سر خواهد گرفت.»

بیشتر از جهان