همبستگی رهبران غربی با زنان ایران و افغانستان در روز جهانی حذف خشونت علیه زنان

رهبران ارشد آمریکایی، اروپایی و کانادایی ضمن یادآوری مرگ مهسا امینی شجاعت زنان ایرانی را ستایش کردند

از هر سه زن یک نفر نوعی از خشونت را تجربه می‌کند-Public Media

شماری از چهره‌های ارشد سیاسی جهان، در بیانیه‌هایی که به مناسبت «روز جهانی حذف با خشونت علیه زنان» در ۲۵ نوامبر، صادر کردند، با زنان ایران اعلام همبستگی کردند.

ليندا تامس-گرینفلید، سفیر ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد، ضمن تاکید بر تعهد آمریکا به مقابله با خشونت مبتنی بر جنسیت، نوشت که در سال ۲۰۲۲ از هر پنج دختر در جهان یک نفر قبل از رسیدن به ۱۸ سالگی مجبور به ازدواج می‌شود و از هر سه زن، یک نفر در زندگی‌اش به نوعی خشونت فیزیکی و جنسی را تجربه می‌کند.

او گفت جامعه بین‌الملل باید حذف خشونت جنسیتی را در دهه پیش رو سرلوحه برنامه‌های خود قرار دهد.

تامس-گرینفیلد، در ادامه این بیانیه نوشته است: «پس از مرگ مهسا امینی، ما روایات دهشتناکی از خشونت پلیس امنیت اخلاقی و نقض حقوق زنان و دختران شجاع ایرانی شنیدیم که در راه مقابله با بی‌عدالتی جان خود را به خطر می‌اندازند.»

او همچنین از تصاویر کتک‌زدن وحشیانه زنان و دختران افغانستان یاد کرد و نوشت که این زنان تنها به دنبال دسترسی به تحصیل، پیشرفت و کمک به خانواده‌های خود و زندگی اجتماعی‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد در بیانیه خود نوشت که ایالات متحده در این روز مهم، با زنان و دختران شجاع در آمریکا و جهان اعلام همبستگی می‌کند، که هر روز برای زندگی عاری از خشونت تلاش می‌کنند.

پیشتر جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا نیز در بیانیه‌ای جداگانه پیشاپیش روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان، با زنان ایران ابراز همبستگی کرد و نوشت: «در کنار زنان ایران می‌ایستیم که برای احقاق حقوق بشر و آزادی‌های بنیادین خود با خشونت و سرکوب مواجهند.»

در کانادا، ملانی جولی و هارجیت سجان، وزیران خارجه و توسعه بین‌المللی، در یک بیانیه مشترک به مناسبت این روز نوشتند: «اکنون زنان در ایران فراخوانی قدرتمند و ضروری برای پایان خشونت علیه زنان و دختران را رهبری می‌کنند.»

این بیانیه‌ مشترک می‌گوید: «کشتن مهسا امینی در بازداشت پلیس امنیت اخلاقی، جرقه یک جنبش جهانی برای به پاخاستن و داشتن آینده‌ای عادلانه‌تر و فراگیرتر برای زنان و دختران ایران را افروخت.»

جولی و سجان در ستایش جان مهسا امینی، می‌نویسند: «زندگی سرزنده و یگانه مهسا امینی محدود به پیامدهای پس از قتل او نمی‌شود.» آنان وعده دادند که برای احقاق حقوق زنان ایرانی و همه جای جهان تلاش کنند.

بنا به آمار، ۷۳۶ میلیون زن در جهان- از هر سه زن یک نفر- در زندگی خود نوعی از خشونت را تجربه کرده است. تخمین زده می‌شود که با در نظر گرفتن اثرات دوران همه‌گیری کووید-۱۹، جنگ روسیه در اوکراین، و دیگر شرایط اضطراری در جهان آمار خشونت علیه زنان و دختران از این هم فراتر برود.

لوییز آمتسبرگ، کمیسر حقوق بشر آلمان، نیز در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن خشونت جنسی سربازان روس علیه زنان در جنگ اوکراین، به زنان ایرانی اشاره کرده و نوشته است که در ایران زنان به دلیل مطالبه حقوق خود مورد خشونت قرار می‌گیرند و بازداشت و محاکمه می‌شوند. او نوشت در افغانستان، پس از به قدرت رسیدن طالبان زنان با انواع ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها مواجه شده‌اند. او نوشت که خشونت علیه زنان و کودکان در اوکراین، ایران و هیچ جای دیگر نباید بی‌مجازات بماند. او نوشت:‌ «حقوق زنان حقوق بشر است.»

چنان که سازمان حقوق بشر ایران می‌گوید در جریان اعتراضات ضد جمهوری اسلامی در ایران، نیروهای سرکوبگر وابسته به حاکمیت تاکنون ۴۱۶ نفر را کشته‌اند. از این میان ۲۷ تن زنان و ۵۱ نفر کودک بودند.