عربستان اقدامات هسته‌ای ایران را محکوم کرد

معاون وزیر خارجه ایران می‌گوید عربستان به پیشنهاد ایران پاسخ مثبتی نداده

پادشاه عربستان سعودی در مراسم رسمی استقبال از رئیس جمهور روسیه در ریاض ، عربستان سعودی در 14 اکتبر 2019 -  Alexander Zemlianichenko / POOL / AFP

چند روز پس از انتشار گزارش آژانس بین‌المللی هسته‌ای درباره ازسرگیری برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، عربستان سعودی «فریبکاری ایران در ارائه‌ اطلاعات مراکز هسته‌ای» را محکوم کرد. 

«ترکی شبانه»، وزیر اطلاع‌رسانی عربستان سعودی به خبرگزاری دولتی این کشور گفت:«عربستان سعودی خواهان همکاری دولت ایران با آژانس و احترام گذاشتن به مصونیت کارشناسان و بازرسان این سازمان است».حرف‌های این مقام مسئول عربستان که پس از جلسه کابینه دولت به ریاست «سلمان بن عبدالعزیز»، پادشاه سعودی، به زبان آورد.

آژانس بین‌المللی هسته‌ای در گزارش خود مشخصا اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران از تعهدات هسته‌ای خود عدول کرده است. بالا بردن سطح غنی‌سازی، افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده، استفاده از سانتریفوژهای پیشرفته و فعال کردن دوباره تاسیسات فردو مواردی بودند که آژانس از آن‌ها به عنوان شاخض‌های عدول جمهوری اسلامی از برنامه هسته‌ای خود اعلام کرده بود. پس از این گزارش بود که اتحادیه اروپا ابراز نگرانی شدید خود را از این اتفاق بیان کردند و کاخ سفید نیز اعلام کرد که «روسای جمهور آمریکا و فرانسه درباره گام‌های ایران برای توسعه برنامه هسته‌ایش ابراز نگرانی کردند». 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران، گفت که عربستان سعودی «پاسخ مثبتی» به پیام حسن روحانی برای پادشاه این کشور نداده است. 

عراقچی که در روسیه به سرمی‌برد با اشاره بر اینکه ایران و عربستان دو «بازیگر مهم و برجسته» در تمام مسائل منطقه هستند، تاکید کرد که این دو کشور باید بتوانند اختلافات‌شان را حل کنند.

عباس عراقچی به سایت «اسپوتنیک» روسیه گفت: «از هر کشوری که دست یاری به سوی ما دراز کند استقبال می کنیم اما متاسفانه عربستان تا به این لحظه دیدگاه و نظری همانند دیدگاه ما نشان نداده و پاسخ مثبتی به این تلاش‌ها نداشته است».

چندی پیش علی ربیعی، سخنگوی دولت، گفته بود که «حسن روحانی  نامه‌هایی به سران کشورهای منطقه از جمله پادشاه عربستان ارسال کرده که اساس این نامه‌ها صلح و ثبات منطقه بوده است». حسن روحانی در این نامه‌ها خواهان اجرا شدن طرح «ابتکار صلح هرمز» شده بود. 

عراقچی همچنین در گفت‌وگو با شبکه روسی «آر‌تی» گفت: «ایران برای حل مشکلات منطقه خاورمیانه، پیشنهاد راه‌اندازی مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای را مطرح کرد ولی متاسفانه از آن خیلی استقبال نشد».

معاون  سیاسی وزیر خارجه ایران درباره سفر هیئت‌های عربستانی و اماراتی به ایران هم گفت که «تماس‌های ایران و عربستان درباره مسئله حج بوده» به گفته عراقچی دیدارهای مسئولین جمهوری اسلامی با مقامات اماراتی اما می‌تواند به انجام تفاهمی بهتر بین دو کشور منجر شود. 

در ماه‌های گذشته، جمهوری اسلامی ایران سعی کرد تا از طرق مختلف مسیر گفت‌وگو با عربستان سعودی را باز کند. خبرهای زیادی از میانجی‌گری پاکستان بین ایران و عربستان به گوش رسید. «عمران خان» نخست وزیر پاکستان سفرهای جداگانه‌ای به تهران و ریاض داشت تا بتواند پل گفت‌وگو میان مقامات جمهوری اسلامی و عربستان سعودی را به وجود آورد. تلاش‌هایی که گویا به نظر می‌رسد در شرایط فعلی چندان کارساز نبوده است. 

بیشتر از