چهار هزار کودک پناهجوی افغان در هتل‌های بریتانیا زندگی می‌کنند

پس از بازگشت طالبان به قدرت، بریتانیا به ۲۲ هزار و ۸۳۳ نفر از شهروندان افغانستان پناه داد

دولت بریتانیا متعهد شد که تمامی همکاران افغان خود را به مکان امن و به‌ویژه به خاک بریتانیا انتقال دهد- EDGAR GRIMALDO/ US AIRFORCE/ AFP

حدود چهار هزار کودک افغان که پس از سلطه طالبان بر افغانستان همراه خانواده‌هایشان به بریتانیا رفته‌اند، همچنان در هتل‌ زندگی می‌کنند و سرنوشت اقامت آنان در این کشور مشخص نشده است.

آسوشتیدپرس، روز جمعه ۴ آذر (۲۵ نوامبر)‌، در گزارشی نوشت شمار افغان‌هایی که از ۱۵ ماه پیش در ۶۳ هتل در بریتانیا زندگی می‌کنند، ۹ هزار و ۲۴۲ نفر است و دست‌کم نیمی از آنان را کودکان تشکیل می‌دهند.

از میان افغان‌هایی که در ۱۵ ماه گذشته و از ترس انتقام‌جویی طالبان، افغانستان را ترک کردند و به بریتانیا پناه بردند، هفت هزار و ۷۵۲ نفر به خانه‌هایی که برای آنان تهیه شده بود، رفته‌اند و ۷۷۹ نفر نیز در روزهای آینده به خانه‌های مستقل می‌روند.

از میان افغان‌هایی که منتظر تکمیل شدن روند صدور مجوز اقامت و یافتن خانه‌ای برای زندگی‌اند، درخواست اقامت ۲۱۷ نفر از سوی دولت بریتانیا به دلایل مختلف، ازجمله موافقت نکردن خانواده‌ها با مکانی که برایشان در نظر گرفته شده، رد شده است. بسیاری از خانواده‌های افغان نگران‌اند که با منتقل شدن به شهرهای کوچک و محله‌های جدید، به فرصت‌های شغلی دسترسی نداشته باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از فروپاشی دولت جمهوری در افغانستان و بازگشت طالبان به قدرت، هزاران نفر به دلیل کار با دولت پیشین‌، سازمان‌های خارجی و نیروهای نظامی خارجی، از افغانستان خارج شدند. بخشی از این افراد با پروازهای نظامی آمریکایی، بریتانیایی و شماری دیگر از کشورهای عضو ناتو که از ۱۵ تا ۳۱ اوت سال گذشته انجام شد، از کشور خارج شدند و شماری دیگر با پروازهای ویژه غیرنظامی از طریق قطر و دیگر کشورهای منطقه از کابل خارج شدند.

بریتانیا تاکنون به ۲۲ هزار و ۸۳۳ نفر از شهروندان افغانستان پناه داده است. هرچند روند تخلیه همکاران محلی نیروهای بریتانیایی همواره مورد انتقاد قرار گرفته، اما دولت بریتانیا متعهد شده است که تمامی همکاران افغان خود را به مکان امن و به‌ویژه به بریتانیا انتقال ‌دهد.

در میان کشورهایی که به افغان‌های در معرض خطر پناه دادند، آمریکا بیشترین تعداد پناهجو را منتقل کرده است. بر اساس آماری که نهادهای آمریکایی منتشر کردند، تاکنون حدود ۸۵ هزار شهروند افغانستان از طریق پروازهای تخلیه نظامی و همچنین پروازهای غیرنظامی وارد این کشور شده‌اند. بیشتر این افراد شامل نظامیان، کارمندان نهادهای امنیتی، فعالان حقوق بشر، مدافعان حقوق زنان، مترجم‌های نیروهای آمریکایی و همکاران محلی آمریکایی‌اند که با سلطه طالبان بر افغانستان زندگی‌شان در خطر بود.

با این حال، هنوز هزاران شهروند افغان که ماه اوت ۲۰۲۱ از کابل به کمپ‌های موقت در امارات متحده عربی، قطر و آلبانی منتقل شدند، همچنان منتظر ورود به آمریکا یا یکی دیگر از کشورهای غربی‌اند.

بیشتر از جهان