معمای مرگ بروس لی بعد از نیم‌قرن حل شد

بروس لی ممکن است به‌دلیل نوشیدن آب زیاد مرده باشد

محققان می‌گویند علت مرگ بروس لی که پیش‌تر تورم مغزی گزارش شده بود، در واقع «ناتوانی کلیه او در دفع آب اضافی» بوده است.

این احتمال که رزمی‌کار و هنرپیشه افسانه‌ای ممکن است در اثر مصرف بیش‌ازحد آب مرده باشد، شاید دور از ذهن باشد، اما پزشکان می‌گویند این موضوعی است که همه مخصوصا جوان‌ها باید جدی بگیرند.

بروس لی، ستاره «راه اژدها» و «مشت خشم»، بیستم ژوئیه ۱۹۷۳ در سن ۳۲ سالگی به‌طور ناگهانی درگذشت. در آن زمان علت مرگ او ادم مغزی یا تورم مغز اعلام شد؛ اما تقریبا ۵۰ سال بعد، یک مطالعه جدید نشان داد که مرگ لی ناشی از «ناتوانی کلیه او در دفع آب اضافی» بوده است.

این مطالعه تحقیقاتی که گروهی از متخصصان کلیه از اسپانیا آن را انجام دادند، در نسخه دسامبر ۲۰۲۲ «نشریه بالینی کبد» (the Clinical Kidney Journal) منتشر شد. در این نشریه آمده است: «تاکنون علت مرگ بروس لی ناشناخته بوده، هرچند که فرضیه‌های متعددی مطرح شده است، از ترور به‌دست گانگسترها گرفته تا حدس اخیر در سال ۲۰۱۸ مبنی‌بر اینکه مرگش بر اثر گرمازدگی بوده است.»

میانگین وزن مغز انسان حدود ۱.۳ کیلوگرم است، اما طبق گزارش‌ها، وزن مغز لی در زمان مرگ حدود ۱.۵ کیلوگرم بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته محققان، لی «فاکتورهای خطر متعددی برای هایپوناترمیا» داشته که وضعیتی است که در آن غلظت سدیم در خون فرد بسیار پایین می‌آید. این وضعیت ممکن است با «مصرف مداوم مایعات»، استفاده از ماری‌جوانا (که تشنگی را افزایش می‌دهد)، مصرف الکل، مصرف داروهای تجویزی و سابقه مستند آسیب‌های عضو تشدید شده باشد.

این مطالعه افزود: «در نتیجه، فرضیه ما این است که بروس لی به‌دلیل یک شکل خاص از اختلال عملکرد کلیه مرده است: ناتوانی در دفع کافی آب برای حفظ هموستاز آب.»

«اگر مصرف آب اضافی با دفع آب در ادرار مطابقت نداشته باشد که مطابق با جدول زمانی مرگ لی است، این امر ممکن است به هایپوناترمیا، ادم مغزی و مرگ در عرض چند ساعت منجر شود.»

محققان ادامه می‌دهند: «با توجه به اینکه هایپوناترمیا مکرر است و در ۴۰ درصد از افراد بستری در بیمارستان‌ها دیده می‌شود و مصرف بیش از حد آب حتی در افراد جوان سالم ممکن است به مرگ منجر شود، انتشار گسترده‌تر این مفهوم که مصرف بیش از حد آب می‌تواند به مرگ منجر شود امری ضروری است.»

بروس لی تاثیرگذارترین رزمی‌کار تمام دوران سینما بود. او الهام‌بخش میلیون‌ها نفر بود و نگاه‌ها را به هنرهای رزمی در دنیای غرب جلب کرد.

او در ۲۷ نوامبر ۱۹۴۰ در سانفرانسیسکو، کالیفرنیا، با نام لی جون فن به دنیا آمد. لی در کودکی با والدینش به هنگ‌کنگ بازگشت و به‌عنوان یک بازیگر کودک کار کرد. او در ۱۳ سالگی شروع به یادگیری هنرهای رزمی کرد.

بروس لی در ساعات پایانی زندگی

بروس لی در روز مرگش، همراه تهیه‌کننده فیلم‌هایش، ریموند چاو، به خانه بتی تینگ پی که تصور می‌شد معشوقه لی است، رفتند. لی چند ساعت را با تینگ پی تنها گذراند.

او حدود ساعت ۷:۳۰ بعدازظهردر آنجا  بعد از نوشیدن آب دچار سردرد و سرگیجه شد. تینگ پی به او یک قرص اِکواجیسیک (Equagesic) (ترکیبی از مپروبامات و آسپرین که قبلا مصرف کرده بود) داد و لی برای استراحت به اتاق خواب رفت. در ساعت ۹:۳۰ شب، تینگ پی لی را بیهوش یافت. او با چاو تماس گرفت که به خانه رفت و سعی کرد لی را بیدار کند، اما موفق نشد. آن‌ها با یک دکتر تماس گرفتند و ۱۰ دقیقه بدون موفقیت، برای انجام احیای قلبی-ریوی تلاش کردند. لی به نزدیک‌ترین بیمارستان منتقل و در آنجا مرگ او اعلام شد.

در کالبد شکافی، هیچ نشانه‌ای از آسیب خارجی و گازگرفتگی زبان مشاهده نشد. به گفته پزشکان، ادم شدید مغزی به وزن ۱۵۷۵ گرم مغز در مقایسه با ۱۴۰۰ گرم که وزن طبیعی مغز است، به مرگ منجر شده بود.

بیشتر از جهان