مقام ارشد اوکراینی: مستشاران نظامی ایران در کمک به روس‌ها در کریمه کشته شدند

دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین تهدید هر نیروی ایرانی که با روس‌ها در مناطق اشغالی همکاری کند هدف قرار می‌‌گیرد

تاکنون دست‌کم ۱۰ تن از نیروهای نظامی ایران در حملات مختلف نیروهای اوکراینی کشته شده‌اند HO / IRAN'S REVOLUTIONARY GUARD  / AFP

الکسی دانیلوف، از مقام‌های ارشد اطلاعات و امنیت اوکراین، تایید کرد شماری از نیروهای نظامی حکومت ایران که به‌عنوان «مستشار» با نیروهای روسیه همکاری می‌کردند، در منطقه تحت اشغال کریمه کشته شده‌اند. دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین تهدید هر نیروی ایرانی که با روس‌ها در مناطق اشغالی همکاری کند هدف قرار می‌‌گیرد.

مقامات تهران هنوز به این گزارش واکنش نشان نداده‌اند اما پیش‌تر درباره گزارش‌های متعدد از حضور سپاه قدس و شبه‌نظامیان وابسته‌اش در سوریه ادعا کرده بودند که «مستشاران» به درخواست دولت سوریه در این کشور حضور دارند.

روزنامه گاردین بامداد روز شنبه ۲۵ نوامبر (چهارم آذرماه) در گزارشی به‌نقل از این مقام ارشد نظامی-اطلاعاتی اوکراین، نوشت: نیروهای حکومت ایران برای کمک به نیروهای روسیه برای به‌کارگیری پهپادهای انتحاری شاهد-۱۳۶ در کریمه حضور دارند. اما به تعداد کشته‌ها اشاره‌ای نکرد.

پیش‌تر در ماه اکتبر رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده بودند که دست‌کم ۱۰ تن از نیروهای نظامی ایران در حملات مختلف نیروهای اوکراینی، مشخصا در منطقه اشغالی کریمه، کشته شده‌اند.

دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین، نیروهای نظامی حکومت ایران را خطاب قرار داد و گفت: «نباید در جایی که نباید باشید، حضور داشته باشید!»

به‌گفته این مقام نظامی-اطلاعاتی اوکراین، «نیروهای ایرانی در قلمرو ما بودند. ما آن‌ها را دعوت نکردیم. اگر با تروریست‌ها همکاری می‌کنند و در کشتن مردم ما مشارکت دارند، ما هم لازم است آن‌ها هدف قرار دهیم و بکشیم.»

IRANIAN DEFENCE MINISTRY/ AFP

طی ماه‌های گذشته، اوکراین، آمریکا، مقام‌های «ناتو» و اتحادیه اروپا، واکنش‌های دامنه‌داری نسبت به استفاده روسیه از پهپادهای انتحاری ساخت حکومت ایران علیه زیرساخت‌های و مراکز غیرنظامی اوکراین ابراز داشته‌اند. برخی از این واکنش‌ها به اعمال تحریم‌های تازه علیه حکومت ایران منجر شده است.

اواخر روز چهارشنبه، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در نشست شورای امنیت سازمان ملل، حملات پهپادی روسیه به زیرساخت‌های غیرنظامی در اوکراین را «جنایت آشکار علیه بشریت» توصیف کرد و گفت جامعه بین‌الملل باید در برابر اقدامات روسیه را به طور جامع و قاطع واکنش نشان دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت ایران هرچند پس از ماه‌ها انکار، در نهایت تایید کرد که شماری پهپاد در اختیار روسیه قرار داده است اما کماکان اعزام مستشاران نظامی به روسیه یا مناطق اشغال‌شده اوکراین را تکذیب می‌کند. روسیه نیز در این زمینه تاکنون هیچ موضع مشخصی نداشته و سکوت کرده است.

الکسی دانیلوف در بخش دیگری از صحبت‌های روز پنجشنبه‌اش، درباره همکاری‌های نظامی ایران و روسیه، گفت: «در جهان امروز شما نمی‌تواندی موضوعی را پنهان کنید. فقط مسئله زمان مطرح است که چه موقع واقعیت روشن و علنی شود.»

روزنامه گاردین در بخش دیگری از گزارش روز جمعه به نقش دولت جدید اسرائیل در جنگ اوکران اشاره کرد و نوشت: با قدرت‌گیری مجدد بنیامین نتانیاهو، در مقام نخست‌وزیری اسرائيل، مسئله پچیده‌تر شده است. چرا که از یک طرف نتانیاهو روابط گرمی با پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، دارد و از طرف دیگر موضوع دخالت حکومت ایران در جنگ اوکراین مطرح است.

به‌گفته این مقام ارشد نظامی-اطلاعاتی اوکراین، مسائل را نمی‌شود پنهان کرد. «یا موضع شما حمایت است یا عدم‌حمایت. یا شما از استبداد پشتیبانی می‌کنید یا مردم‌سالاری. باید روشن کنید که کدام طرف ماجرا ایستاده‌اید»

بیشتر از جهان