قربانی‌کردن میمون‌ها، راهی برای تقویت روابط دیپلماتیک

یک پژوهش جدید نشان می‌دهد نشان می‌دهد مایاها نوعی از میمون‌ها را به‌عنوان پیشکش به تئوتیئواکان هدیه می‌داده‌اند، که بعدتر برای تقویت روابط میان این دو قدرت آمریکایی باستانی قربانی می‌شدند

دانشمندان براساس بقایای اسکلت، می‌گویند که میمون عنکبوتی در زمان مرگ احتمالا بین ۵ تا ۸ سال سن داشته است- Canva

بررسی جدیدی از بقایای ۱۷۰۰ ساله یک میمون عنکبوتی که در سال ۲۰۱۸ در ارتفاع‌های خشک و بایر مکزیک کشف شد، نشان می‌دهد که اشراف و افراد صاحب نفوذ مایاها، نخستی‌سانان را به‌عنوان پیشکش به تئوتیئواکان هدیه می‌داده‌اند، که بعدتر برای تقویت روابط میان این دو قدرت آمریکایی پیشااسپانیایی قربانی می‌شدند.

[توضیح مترجم: دوره پیشااسپانیایی‌‌ (prehispanic) به دوره قبل از ورود اسپانیایی‌ها به قاره آمریکا گفته می‌شود.]

پژوهشگران، از جمله محققان دانشگاه کالیفرنیا ریورساید در ایالات متحده، می‌گویند که بقایای اسکلت این میمون، نخستین شواهد از نگهداری در قفس، جابه‌جایی و دیپلماسی هدیه میان افراد صاحب‌نفوذ تئوتیئواکان و مایاها را نشان می‌دهد.

دانشمندان در این مقاله که در مجله مقاله‌های آکادمی ملی علوم ایالات متحده آمریکا (PNAS) منتشر شد، این مراسم باستانی را با اهدای پانداهای لینگ لینگ و هسینگ-هسینگ به ایالات متحده از طرف چین در سال ۱۹۷۲ در پی سفر بازدید دولتی ریچارد نیکسون به آن کشور مقایسه کردند.

هرچند پژوهشگران توضیح دادند که میمون عنکبوتی ۱۷۰۰ ساله، برخلاف پانداهایی که در باغ‌وحش محل زندگی‌شان، جاذبه اصلی بازدید بودند، احتمالا با دستان بسته زنده‌به‌گور شده است.

دانشمندان در این مقاله نوشتند: «دست‌هایی که از پشت بسته شده و پاهای بسته‌شده نشان‌دهنده دفن موجود زنده است که در بین قربانی‌های انسان و حیوان در تئوتیئواکان رایج است».

دانشمندان در محل حفاری در مجموعه پلازا آو کالمز، در تئوتیئواکان، مکزیک، بقایای حیوان‌های دیگر و همچنین هزاران قطعه دیوارنقش به سبک مایا و بیش از ۱۴هزار قطعه سرامیکی از یک مراسم بزرگ را کشف کردند.

این بقایا شامل یک عقاب طلایی و چندین مار زنگی است که با صنایع دستی بی‌همتا از قبیل مجسمه‌های سنگی سبز ظریف ساخته‌شده از یشم، مصنوعات پوسته‌ صدفی و کالاهای مجلل ساخته‌شده از شیشه آتشفشانی، از جمله تیغه‌ها و سر پرتابه احاطه شده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یافته‌های جدید، باورهای قبلی مبنی بر اینکه حضور مایا در تئوتیئواکان محدود به جوامع مهاجر بوده است را زیر سوال می‌برد.

بقایای حیوان از دل خاک حفاری شده و قطعات دیوارنقش همچنین به شواهدی از تعامل دیپلماتیک در سطح بالا میان این دو قدرت [یعنی تمدن مایا و تئوتیئواکان] در بیش از ۱۷۰۰ سال پیش اشاره دارد.

نوا سوگیاما، یکی از نویسندگان این مقاله از دانشگاه ایالتی آریزونا، گفت: «تئوتیئواکان افراد را از سراسر جهان به خود جذب می‌کرد، این مکانی بود که مردم برای تبادل کالا، دارایی و ایده‌ها می‌آمدند. این محلی برای نوآوری بود.»

«یافتن میمون عنکبوتی به ما این امکان را داده است تا ارتباط‌های مقرر شده بین رهبران تئوتیئواکان و مایا را کشف کنیم. میمون عنکبوتی این فضای پویا را که در دیوارنقش‌‌ها به تصویر کشیده شده است، زنده کرد.» دکتر سوگیاما گفت: «بازسازی این تاریخ زنده هیجان‌برانگیز است.»

دانشمندان بر اساس بقایای اسکلت، گفتند که میمون عنکبوتی در زمان مرگ احتمالا بین ۵ تا ۸ سال سن داشته است.

تجزیه‌وتحلیل دو دندان این پستاندار نشان می‌دهد که او در کنار سایر مواد غذایی، ذرت و فلفل چیلی [نیز] مصرف کرده است.

این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که میمون عنکبوتی ممکن است حداقل دو سال در قفس نگهداری شده باشد، به‌طوری‌که این جانور نخستی احتمالا پیش از رسیدن به تئوتیئواکان در یک محیط مرطوب زندگی می‌کرده و غالبا از گیاهان و ریشه‌ها تغذیه می‌کرده است.

دانشمندان گفتند این یافته‌های جدید به درک بهتر اصول دیپلماسی طی دوره این قدرت‌ها کمک می‌کند.

دکتر سوگیاما افزود: «تئوتیئواکان به مدت بیش از ۵۰۰ سال، یک نظام موفق بود، درک انعطاف‌پذیری گذشته، نقاط قوت و ضعف آن در جامعه امروزی کاربردی است و موضوعیت دارد. شباهت‌های زیادی بین آن زمان و اکنون وجود دارد. می‌توان درس‌هایی را از جوامع گذشته فرا گرفت و از آن الگوبرداری کرد.»

© The Independent

بیشتر از جهان