روحانی: «در سخت‌ترین شرایط پس از انقلاب هستیم»

حسن روحانی می‌گوید اگر رئیس جمهور دیگری در آمریکا بود مذاکره می‌کردیم

حسن روحانی می‌گوید مذاکره دست از سر ما برنمی‌دارد- عکس از تسنیم

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، که در کرمان به سر می‌برد در جلسه شورای اداری استان کرمان با اشاره به اینکه دوران بسیار سختی به سر می‌بریم و در چهل ویک سال گذشته، هیچ مقطعی به سختی اکنون نبوده است، خطاب به مردم گفت: «از آغاز انقلاب برای فروش نفت و برای حرکت یک نفتکش از ایران برای بندرهای دنیا چه زمانی این همه سختی داشته‌ایم؟» 

به گفته حسن روحانی از ابتدای انقلاب سال ۵۷ تا کنون فقط در یک مقطع و آن‌هم در سال ۱۳۶۴ فروش نفت ایران به مدت دوهفته کاملا قطع شد و غیر از آن و تا به امروز هیچ‌گاه فروش نفت ایران به طور کامل قطع نشده است. 

حسن روحانی با مطرح کردن این سوال که «چرا در زندگی مردم تجسس می کنیم؟» به بحث اخلاق در رفتارهای سیاسیون هم گریزی زد. بحثی که به نظر در راستای هجمه‌های ایجاد شده از ابتدای آغاز دولت او نسبت به اطرافیانش شکل گرفته است. حسن روحانی با تاکید براینکه باید برخی اخلاق را از بزرگان دین آموخت گفت: «یکی از افتخارات ما افشا کردن است. در حالی که اگر کسی جرم، جنایت و تعدی کرده طبق قانون و مقررات باید برخورد شود هرچند قانون همه جا کار نمی کند. قانون برای محدوده خاص است، آنچه که همه جا کار می کند، اخلاق است».

در روزهای گذشته و پس از سخنرانی اخیر حسن روحانی در شهر یزد، اختلاف‌نظرهای زیادی میان رئیس قوه قضاییه و رئیس قوه مجریه شکل گرفت. اختلاف‌هایی که عمدتا مربوط به شیوه مبارزه با فساد در قوه قضاییه بود. 

از سوی دیگر حسن روحانی در سخنرانی امروز خود گریزی هم به ماجراهای این چند روزه مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای ایران زد. او در بخشی از صحبت‌های خود و درخصوص مذاکرات هسته‌ای ادعا کرد: «راه و مسیری که دولت و نظام انتخاب کرده، درست است که سختی های زیادی وجود دارد، اما شرایطی بود که دشمنان برای ما به وجود آوردند و ما آغازگر نبودیم».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اشاره روحانی به خروج آمریکا از توافق برجام بود که سال گذشته اتفاق افتاد و باعث شد تا شدت تحریم‌ها علیه ایران روزافزون شود. بنا به ادعای حسن روحانی دلایلی که برجام را به این نقطه رساند، «فشارهای چندین ماهه اسرائیل بر ترامپ و کمک‌های مالی عربستان سعودی» بوده است. 

روحانی با اشاره به دیدارهایش در نشست عمومی سازمان ملل در نیویورک و پیشنهاداتی که در خصوص بازگشت به مذاکرات دریافت کرده بود گفت: «راهی که ما انتخاب کردیم راه مقاومت و ایستادگی و کاهش تعهدات برجامی و مذاکره با دنیا همه در کنار هم و درست است. با دنیا حرف می زنیم و پیشنهاد می‌دهند و پیشنهاد می‌دهیم و تا امروز پیشنهادات را قبول نکرده‌ام. در نیویورک پیشنهادات نسبتا خوبی داده شد و می توانستم تصمیم بگیرم که تحریم را بشکنیم و شرایط طوری بود که باید به رییس جمهور امریکا اعتماد می‌کردیم که کار بسیار سختی بود، شاید اگر رییس جمهور دیگری در امریکا بود این کار تا اول مهرماه انجام و تمام می شد».

رئیس جمهوری ایران هم‌چنین با یادآوری این نکته که جمهوری اسلامی مهلتی یک‌ماهه به اروپا داده بود تا در صورت همکاری اروپا، هم‌چنان در برجام باقی بماند گفت: «:ما یک سال صبر کردیم و هیچ شخصی در دنیا نمی تواند به ما ایراد بگیرد که چرا از تعهدات برجامی خارج می شوید؟ یک سال صبر کردیم و تا امروز نتوانسته اند ما را به شورای امنیت برگردانند، زیرا با منطق و حساب شده کار را انجام می دهیم».

دیروز بود که اتحادیه اروپا و سه کشور آلمان و بریتانیا و فرانسه در بیانیه‌ای نسبت به از سرگیری فعالیت‌های هسته‌ای ایران ابراز نگرانی شدید کردند. این بیانیه در حالی صادر شد که آژانس بین‌المللی هسته‌ای در گزارشی تایید کرده بود که جمهوری اسلامی ایران، پروژه غنی‌سازی اورانیوم را آغاز کرده است و به مشخصا از تعهدات برجامی خود عدول کرده است. در همین رابطه و پس از بیانیه اروپایی‌ها، جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی با انتقاد از هم‌تایان فرانسوی و آلمانی و بریتانیای خود در صفحه توییتر خود نوشت: «به تعهدات خود ذیل برجام کاملا پایبند بوده‌ایم. شما؟! واقعا؟! فقط یک تعهد را نشان دهید که در ۱۸ ماه گذشته به آن عمل کرده‌اید».

دیروز نیز «اسحاق آل حبیب»، سفیر ایران در سازمان ملل متحد نیز در واکنش به مواضع تند اروپا نسبت به جمهوری اسلامی گفته بود: «اگر اتحادیه اروپا برای حفظ برجام آن قدر جدی است، باید با اقدامات عملی مناسب کاری کند که ایران بهره‌مند شود».

به زعم «اسحاق آل حبیب» ایران بابت فشارهای آمریکا «بهای سنگینی» پرداخته است و بیش از سهم خود برای حفظ برجام تلاش کرده است و نمی‌تواند به‌تنهایی تمام فشارها و هزینه‌ها را برعهده بگیرد.

بیشتر از