ایران – ولز؛ شروع جام جهانی یا پایان آن؟

کی‌روش می‌گوید کار تیمش از بازی دوم آغاز می‌شود، اما شکست به معنی حذف قطعی تیم ملی است

آنچه کی‌روش و طارمی «شروع» جام جهانی نامیده‌اند، می‌تواند پایان ماجرا هم باشد- REUTERS/Gareth Bumstead

نشست خبری کی‌روش پیش از بازی با ولز پر از جملات امیدبخش بود. مربی باتجربه پرتغالی خوب می‌داند که شاگردانش بعد از شکست سنگین مقابل انگلیس، بیش از هر چیز به روحیه نیاز دارند. تیم ملی هرچند از بازی اول امتیازی نگرفت، ولی در صورت بردن ولز در موقعیت خیلی خوبی برای صعود قرار می‌گیرد. 

کی‌روش معتقد است که بازی با ولز شروع واقعی ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر است: «این فرصتی برای ما است که تماشاگر فوتبال زیبایی باشیم و از فوتبال لذت ببریم، حداکثر تلاشمان را بکنیم و رویایمان را محقق کنیم. بازی اول طبق انتظار ما نبود. برای ما بازی اصلی جمعه شروع می‌شود. دو بازی دیگر و شش امتیاز مانده است و باید بجنگیم.» ظاهرا این ایده‌ای است که کی‌روش تلاش کرده است در روزهای گذشته به شاگردانش القا کند، چرا که مهدی طارمی هم در نشست خبری نظر مشابهی داشت و گفت: «جام جهانی ما از الان شروع شده است، ما دو بازی مهم داریم که باید ببریم و شش امتیاز بگیریم و دل مردم را شاد کنیم.»

اما حرف زدن درباره خوشحالی مردم با پیروزی فرضی تیم ملی، چیزی نیست که خریدار چندانی داشته باشد، به‌ویژه وقتی طارمی و بسیاری بازیکنان دیگر سعی می‌کنند در حباب ساختگی اطراف تیم ملی زندگی کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنچه کی‌روش و طارمی «شروع» جام جهانی نامیده‌اند، می‌تواند پایان ماجرا هم باشد. دومین شکست شاگردان کی‌روش به معنی حذف قطعی است و این بازی برای تیم ملی حکم مرگ و زندگی را دارد. قطعا کیفیت فنی ولز به خوبی انگلیس نیست، ولی برد در این بازی به شرطی به دست می‌آید که کی‌روش و شاگردانش اشتباه‌های بازی اول را تکرار نکنند. هرچند مربی پرتغالی دوست ندارد در برابر خبرنگاران به بازی با انگلیس اشاره کند، ولی در خلوت اردو قطعا بارها آن را مرور کرده است.

ترکیب انتخابی کی‌روش برای این بازی از سوی رسانه‌ها و کارشناسان با انتقادهای زیادی روبرو شد و انتظار می‌رود که تیم ملی ظهر جمعه با ترکیب متفاوتی به زمین برود. تنها نکته قطعی درباره ترکیب تیم ملی این است که علیرضا بیرانوند بازی نخواهد کرد. بینی دروازه‌بان اصلی تیم ملی مقابل انگلیس شکست و مجبور به ترک زمین شد. او پنجشنبه با استفاده از ماسک در تمرین شرکت کرد و امیدوار بود مقابل ولز بازی کند، ولی پروتکل‌ سخت‌گیرانه فیفا درباره آسیب به سر اجازه این کار را نمی‌دهد.

ولز هم بعد از تساوی مقابل آمریکا، مانند ایران برای گرفتن سه امتیاز به زمین خواهد رفت، هرچند آن‌ها خوب می‌دانند که کار آسانی نیست. راب پیج، سرمربی این تیم، معتقد است که بازی با انگلیس نمی‌تواند مبنای دقیقی برای پیش‌بینی عملکرد شاگردان کی‌روش باشد: «ایران در این بازی به فکر جبران شکست مقابل انگلیس است. ممکن است ایران ترکیب خود را تغییر دهد. شاید آن‌ها ترکیب خود را به خاطر انگلیس تغییر دادند و باید ببینیم از چه ترکیبی استفاده می‌کنند.»

کی‌روش در حرف‌هایش گرت بیل را «لیدر» تیم ملی ولز نامید و قطعا برای مهار او برنامه دارد. کاپیتان ولز در بازی با آمریکا گل تساوی تیمش را از روی نقطه پنالتی زد، با این حال رسانه‌ها معتقد بودند که او نمایش ضعیفی داشته است. بیل پیش از جام جهانی مصدوم بود و با آمادگی کامل به قطر نرفته، موضوعی که پیج هم به آن واقف است.

سرمربی ولز درباره مشهورترین بازیکنش گفت: «بازی مقابل آمریکا یکی از بهترین بازی‌های او نبود، اما گرت از بازیکنانی است که می‌تواند در شرایط سخت بازی کند. او پنالتی را هم گل کرد و باید به او اعتبار زیادی بدهیم. او مقابل آمریکا استراحت کرده و برای این بازی آماده است.»

بیشتر از فوتبال