تظاهرات گسترده ضد حکومتی در تهران و مراکز دست‌کم ۹ استان در حمایت از مردم مهاباد و کردستان

مردم مناطق مختلف تهران و کرج، اصفهان، همدان، سنندج، ارومیه، رشت، قزوین، اهواز، و مشهد پنج‌شنبه شب در حمایت از مردم مهاباد، جوانرود و کردستان تظاهرات کردند

مناطق مختلفی از شهر تهران و همچنین شهرهای کرج، اصفهان، همدان، سنندج، ارومیه، رشت، قزوین، اهواز و مشهد، به همراه بسیاری از شهرهای دیگر شاهد اعتراضات مردمی در حمایت از مردم مهاباد و کردستان بودند. مردم در این تظاهرات با سردادن شعارهای ضد حکومتی، به حمله نیروهای سرکوبگر و کشتار مردم مهاباد، جوانرود، پیرانشهر و دیگر شهرهای کردستان اعتراض کردند.

مناطق گسترده‌ای از شهر تهران ازجمله تهرانپارس و هفت حوض در شرق و همچنین ستارخان و پونک، بلوار فردوس و تهرانسر در غرب و مناطقی چون تجریش و خیابان شریعتی نیز شاهد اعتراضات مردمی در حمایت از مردم مهاباد، پیرانشهر، جوانرود و دیگر شهرهای کردستان بود.

در فلکه سوم تهرانپارس مردم معترض با ایجاد تجمعی گسترده شعارهای «مهاباد، کردستان، جانم فدای ایران»، «از کردستان تا تهران، جانم فدای ایران» و «فقر فساد گرونی، میریم تا سرنگونی» را سردادند.

مردم معترض در میدان هفت‌حوض نیز علاوه بر سردادن شعار «مهاباد، کردستان، چشم‌وچراغ ایران»، شعارهای ضد حکومتی و ازجمله «مرگ بر دیکتاتور» و «امسال سال خونه، سید علی سرنگونه» را سردادند.

در خیابان ستارخان نیز جمعی از مردم معترض تهران با شعار «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر دیکتاتور» در حمایت از مردم مهاباد و کردستان تظاهرات کردند.

مردم معترض در محدوده میدان پونک تهران نیز با سردادن شعار «مهاباد، کردستان، جانم فدای ایران» به سرکوب شدید و کشتار مردم مهاباد، جوانرود، پیرانشهر، سنندج، سقز و شهرهای دیگر اعتراض کردند.

مردم معترض در این تظاهرات با برپا کردن آتش، برخی از خیابان‎‌های اطراف میدان پونک را بستند و به سردادن شعارهای ضد حکومتی ادامه دادند.

یکی دیگر از مناطقی که پنجشنبه شب شاهد تظاهرات مردم تهران بود، منطقه تجریش است. معترضان در این منطقه به سر دادن شعارهایی در حمایت از مردم کردستان و همچنین شعارهای ضد حکومتی پرداختند.

شهرک اکباتان نیز پنجشنبه شب صحنه تظاهرات مردمی در حمایت از مهاباد، جوانرود و کردستان بود. مردم معترض در شهرک اکباتان با شعار «کردستان تنها نیست، ایران پشتیبانش است» به کشتار مردم مهاباد، جوانرود، پیرانشهر و شهرهای کردستان به دست نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی اعتراض کردند. در این تظاهرات مردم اکباتان همچنین شعارهای ضد حکومتی ازجمله «مرگ بر دیکتاتور» سردادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مردم همچنین در محدوده تئاتر شهر و چهارراه ولیعصر، به تجمع اعتراضی و سردادن شعارهای حکومتی اقدام کردند که با حمله نیروهای سرکوبگر مواجه شدند. نیروهای سرکوبگر در این منطقه به سوی مردم معترض با سلاح‌های ساچمه‌زن شلیک کردند و تعدادی از معترضان را زخمی و تعدادی را نیز بازداشت کردند.

منطقه مشیریه تهران نیز که در سه شب گذشته شاهد تظاهرات مردم بوده است، پنجشنبه شب بار دیگر صحنه اعتراضات خیابانی بود. نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی در این منطقه از تهران به شدت به مردم معترض حمله کردند و شماری از مردم را مورد ضرب‌وجرح قرار دادند و تعدادی را نیز بازداشت کردند.

چندین منطقه شهر کرج ازجمله فردیس، خیابان درختی و گلشهر نیز پنجشنبه شب شاهد تظاهرات مردمی در حمایت از مهاباد و کردستان و اعتراض به کشتار حکومتی مردم به دست نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی بود.

مردم در تظاهرات فردیس و خیابان درختی کرج علاوه بر حمایت از مردم مهاباد و کردستان، شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» و شعارهای ضد حکومتی سردادند.

در گلشهر کرج نیز مردم معترض در حمایت از مردم مهاباد و جوانرود، با روشن کردن آتش برخی از خیابان‌های این منطقه را مسدود کردند و شعارهایی چون «مرگ بر دیکتاتور» و «امسال سال خونه، سید علی سرنگونه» سردادند.

در اصفهان نیز مردم این شهر پنجشنبه شب با سردادن شعار «مهاباد، کردستان، جانم فدای ایران» و «کردستان، زاهدان، چشم‌وچراغ ایران» به تظاهرات خیابانی پرداختند.

مردم معترض اصفهان با ادامه تظاهرات در خیابان‌های مرکزی ازجمله خیابان حکیم نظامی این شهر، به سر دادن شعار «مرگ بر دیکتاتور» و «این همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت» اقدام کردند.

مردم همدان نیز پنجشنبه شب در حمایت از مردم مهاباد، جوانرود، پیرانشهر و شهرهای کردستان که تحت سرکوب شدید سپاه پاسداران قرار گرفته‌اند، در تظاهرات شبانه خود شعارهای ضد حکومتی و ازجمله مرگ بر دیکتاتور سردادند.

در شهر سنندج نیز مردم پنجشنبه شب با وجود فضای به شدت امنیتی و استقرار گسترده نیروهای سپاه پاسداران، به تظاهرات ضد حکومتی به‌ویژه در محله‌های این شهر ادامه دادند. مردم سنندج همچنین با روشن کردن آتش، برخی خیابان‌ها را بستند و شعارهایی چون «مهاباد تنها نیست، سنندج پشتیبانش است» و «مرگ بر خامنه‌ای» سردادند.

در مشهد نیز پنجشنبه شب مردم بار دیگر در حمایت از مردم مهاباد، جوانرود و کردستان تظاهرات کردند. مردم معترض مشهد در حالی به حمایت از مردم کردستان پرداختند که خیابان‌های این شهر شاهد حضور سنگین نیروهای سرکوبگر بود. با این حال مردم معترض در مشهد در تظاهراتشان علاوه بر سردادن شعارهای ضد حکومتی، شعارهایی چون «مهاباد، کردستان، چشم‌وچراغ ایران» سردادند.

گزارش‌هایی از تظاهرات بسیاری از شهرهای دیگر ایران مانند اهواز، رشت، قزوین، دزفول، مریوان، سقز و ارومیه نیز در پنجشنبه شب برای حمایت از مردم مهاباد، جوانرود و کردستان وجود دارد.

ده‌ها شهر ازجمله ایلام، آبدانان، روانسر، جوانرود، سرپل ذهاب، کرمانشاه، ثلاث باباجانی، کامیاران، سرابله، سنندج، قروه، مریوان، بانه، سقز، دیواندره، دهگلان، ارومیه، بوکان، نقده، مهاباد، پیرانشهر، سردشت و اشنویه نیز روز پنجشنبه در اعتراض به کشتار مردم مهاباد، جوانرود و پیرانشهر شاهد اعتصاب بازار و کسبه بودند.

زهرا رهنورد، نیز در پیامی از حصر خطاب به «حکمرانان» جمهوری اسلامی به کشتار مردم سراسر ایران به ویژه کردستان و سیستان و بلوچستان اعتراض کرد.

او در پیام خود با بیان اینکه «مهسا و سارا و نیکا، مهرشاد و اسرا و آیلار و حمیدرضا و آدینه‌نژاد و دیگران، و دانش‌آموز و دانشجو را کشتید و زندان کردید»، نوشت: «از بلوچستان و زاهدان تا کردستان را به خاک و خون کشیدید، از شمال تا جنوب و چهارگوشه ایران را غرق خون، تیر و تفنگ و باتوم کردید.»

رهنورد در پیام خود با تاکید بر اینکه «دیگر طاقت رنج و درد هموطنانم را ندارم» خطاب به حاکمان جمهوری اسلامی، نوشت: «بیائید مرا هم بکشید یا تسلیم خواست مردم شوید.»