کمیته حقیقت‌یاب شورای حقوق بشر سازمان ملل برای رسیدگی به سرکوب‌های در ایران تشکیل می‌شود

در نشست ویژه روز پنجشنبه در ژنو ۲۵ کشور، از جمله تمامی متحدان آلمان در اروپا و دولت آمریکا و بریتانیا، به این قطعنامه رای مثبت دادند

 بلافاصله بعد از اعلام نتیجه رای‌گیری، صدای بلند کف زدن‌های حضار و نمایندگان سازمان‌های حقوق بشری ایرانی و غیر ایرانی در سالن نشست شورا شنیده شد - VALENTIN FLAURAUD / AFP

در نهایت بعد از چندین ساعت بحث و ‌گفت‌وگو، شورای حقوق بشر سازمان ملل، در یک نشست ويژه و اضطرای در ژنو، با رای قاطع به قطعنامه پیشنهادی آلمان و ایسلند، برای ایجاد یک کمیته بین‌المللی حقیقت‌یاب، برای بررسی و مستند‌سازی موارد گسترده سرکوب‌های سیاسی در ایران، رای مثبت داد.

در نشست ویژه روز پنجشنبه ۲۴ نوامبر (سوم آذرماه) در ژنو، نمایندگان ۲۵ کشور، از جمله تمامی متحدان آلمان و ایسلند در اروپا و دولت‌های آمریکا، بریتانیا و اوکراین، به این قطعنامه رای مثبت دادند. 

بلافاصله بعد از اعلام نتیجه رای‌گیری، صدای بلند کف زدن‌های حضار و نمایندگان سازمان‌های حقوق بشری ایرانی و غیر ایرانی در سالن نشست شورا شنیده شد.

شش کشور که همگی از متحدان سیاسی و شرکای اقتصادی جمهوری اسلامی به‌شمار می‌روند به این قطعنامه رای منفی دادند. ونزوئلا، کوبا، چین، ارمنستان، اریتره و پاکستان شش کشوری هستتند که رای منفی دادند. نمایندگان ۱۶ کشور، از جمله قطر، اندونزی، مالزی، هند، امارات متحده عربی، نیز رای ممتنع دادند.

دقایقی پیش از رای‌گیری، نماینده دولت چین یک اصلاحیه شفاهی ارائه داد. شورای حقوق بشر سازمان ملل به اصلاحیه پیشنهادی دولت چین نیز رای منفی داد. اصلاحیه شفاهی دولت چین، در آخرین دقایق پیش از رای‌‌گیری، با هدف جلوگیری از ایجاد کمیته حقیقت‌ياب ارائه شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نماینده بریتانیا در نشست شورای حقوق بشر، ضمن رد اصلاحیه چین، گفت: کم‌ترین کاری که شورای حقوق بشر می‌تواند انجام دهد جمع‌آوری شواهد سرکوب‌ها است.

به‌‌گفته نماینده بریتانیا، این دین جامعه بین‌المللی به زنان و دختران ایران است که با تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی ابعاد سرکوب‌ها موافقت کند.

تشکیل یک سازوکار حقوقی مستقل و موثر، به‌منظور بررسی ابعاد سرکوب‌ شدید تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز در ایران از خواست‌ها و مطالبات محوری سازمان‌ها و گروه‌های حقوق بشری بود.  

ظرف هفته‌های گذشته، سازمان‌ها و فعالان حقوق بشری ایرانی و غیرایرانی سعی کردند با تماس با نمایندگان کشورها و دیپلمات‌های حاضر در شورا حقوق بشر، ضمن ارائه گزارش‌هایی از آخرین وضعیت سرکوب‌ گسترده عوامل حکومت ایران در شهرهای مختلف، نمایندگان کشورها را متقاعد تا در جلسه روز پنجشنبه موضع‌ قاطع‌تر و محکم‌تری در قبال سرکوب‌ها در ایران اتخاذ کنند. تصمیمی که یک پیروزی مهم برای این سازمان‌ها به‌شمار می‌رود.