مراسم یادبود معترضان کشته شده در تهران، دهگلان و کامیاران به تجمع ضد حکومتی تبدیل شد

مردم معترض، مراسم یادبود حمیدرضا روحی، فواد محمدی و محسن نیازی، را با سردادن شعار «مرگ بر خامنه‌ای» به تجمع ضد حکومتی تبدیل کردند

مردم شهرهای تهران، دهگلان و کامیاران، روز پنجشنبه سوم آذرماه، مراسم یادبود شماری از کشته‌شدگان خیزش سراسری، ازجمله حمیدرضا روحی، فواد محمدی و محسن نیازی را با سردادن شعار «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر حکومت بچه‌کش» به تجمع ضد حکومتی تبدیل کردند.

جمعی از مردم تهران، روز پنجشنبه سوم آذرماه، در بهشت‌زهرا در مراسم هفتم حمیدرضا روحی تجمع کردند و شعار «مرگ بر خامنه‌ای»، «‌مرگ بر حکومت بچه‌کش» و دیگر شعارهای ضد حکومتی سر دادند.

حمیدرضا روحی، جوانی ۲۰ ساله و دانشجوی دانشگاه آزادشهر قدس بود که شامگاه پنجشنبه ۲۶ آبان، با شلیک مستقیم نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی در شهر زیبا تهران به قتل رسید.

در شهر دهگلان استان کردستان نیز با وجود فضای به شدت امنیتی و استقرار گسترده نیروهای امنیتی و نیروهای سپاه پاسداران در این شهر، مردم در مراسم یادبود محسن نیازی شرکت کردند و شعارهایی ضد حکومتی سر دادند.

 محسن نیازی، جوان اهل دهگلان، در جریان تظاهرات ۲۹ آبان ماه‌، با شلیک مستقیم نیروهای سرکوبگر هدف قرار گرفت و کشته شد.

مردم شهر کامیاران نیز روز پنجشنبه سوم آذرماه در مراسم یادبود فؤاد محمدی، از کشته‌شدگان اعتراضات سراسری، با سردادن شعارهایی چون «مرگ بر خامنه‌ای» و «زن، زندگی، آزادی» این مراسم را به صحنه اعتراض ضد حکومتی تبدیل کردند.

فواد محمدی، ۳۸ ساله و پدر دو فرزند، روز ۲۴ آبان ماه، با تیراندازی نیروهای سپاه پاسداران به شدت زخمی شد و پس از انتقال به بیمارستان جانش را از دست داد.

از سوی دیگر، شبکه حقوق بشر کردستان از کشته شدن شمال خدیری، از معترضان مهاباد در اثر جراحات ناشی از اصابت گلوله جنگی شلیک شده از سوی نیروهای سپاه پاسداران خبر داد.

بر اساس این گزارش، شمال خدیری ٣٢ ساله که در جریان اعتراض‌های مردمی مهاباد با تیراندازی نیروهای سپاه پاسداران زخمی و به بیمارستانی در ارومیه منتقل شده بود، روز پنجشنبه ۳ آذر بر اثر شدت جراحات ناشی از اصابت گلوله جنگی، جانش را از دست داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک جوان ۲۱ ساله به نام ریباز صالحی‌وند نیز روز سه‌شنبه اول آذر در شهر مهاباد با سلاح ساچمه‌زن از سوی نیروهای سرکوبگر هدف قرار گرفت و کشته شد که مراسم خاکسپاری او نیز روز چهارشنبه تحت شرایط امنیتی برگزار شد.

همچنین پیکر کورش پاژخ، شهروند پیرو آیین یارسان که در جریان خیزش مردمی کرمانشاه با شلیک به دست نیروهای سرکوب کشته شده بود، روز چهارشنبه ۲ آذرماه، با حضور گسترده مردم در آرامستان «کل داوود» سرپل ذهاب به خاک سپرده شد.

پیکر جواد اسعدزاده، از معترضان کشته شده در مشهد نیز روز چهارشنبه در حالی به خاک سپرده شد که مردم معترض در مراسم خاکسپاری او شعار «هر یه نفر کشته شه، هزار نفر پشتشه» و «این گل پرپر شده، هدیه به میهن شده» سر دادند. جواد اسعدزاده، روز ۲۸ آبان، در جریان تظاهرات مردمی در مشهد بازداشت شده بود، اما نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی یک روز پس از بازداشت، پیکر نیمه‌جان او را با حالی وخیم به بیمارستانی در مشهد منتقل کردند و پس از جان‌باختن در اثر شدت جراحات، پیکرش را با خود بردند.

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، در حال حاضر دست‌کم پنج شهروند به نام‌های کیمیا جعفری، هادی عزیزی، پیمان سهرابی، امید بهرامی و متین رحیم‌زاده که در جریان اعتراض‌های مردمی جوانرود با گلوله جنگی نیروهای سپاه پاسداران زخمی شده‌اند، در بخش مراقب‌های ویژه بیمارستان‌های کرمانشاه و جوانرود بستری‌اند.

از سرنوشت نجم‌الدین ویسی، برادر بهاءالدین ویسی، از کودکان کشته شده جوانرود نیز هیچ اطلاعی در دست نیست. نیروهای سپاه پاسداران، شامگاه ۲۹ آبان ماه، ساعاتی پس از کشتن بهاءالدین ویسی ۱۶ ساله، خودروی برادرش، نجم‌الدین ویسی را در این شهر هدف قرار دادند و پس از زخمی شدن این جوان کرد، او را بازداشت کردند و با خود بردند.

 در همین حال فشار بر زندانیان سیاسی که قوه قضاییه جمهوری اسلامی پیش از خیزش سراسری، آن‌ها را به اعدام محکوم کرده نیز شدت گرفته است.

گزارش‌ها حاکی است که روز پنجشنبه ۳ آذر، شاکر بهروز، زندانی سیاسی کُرد محکوم به اعدام، از زندان مرکزی ارومیه به مکانی نامعلوم منتقل شده است.

در پی انتقال ناگهانی این زندانی سیاسی محکوم به اعدام به مکانی نامعلوم، سازمان‌های حقوق بشری، ازجمله شبکه حقوق بشر کردستان در مورد خطر اعدام قریب‌الوقوع  شاکر بهروز هشدار دادند.