وریا غفوری بازداشت شد

وبسایت‌های خبری نزدیک به نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی نوشته‌اند غفوری به‌دلیل «توهین و تخریب تیم ملی فوتبال ایران و تبلیغ علیه نظام» بازداشت شده است

وبسایت‌های خبری داخل ایران، روز پنجشنبه، ۳ آذر ۱۴۰۱، از بازداشت وریا غفوری، کاپیتان سابق تیم استقلال تهران و بازیکن فعلی فولاد خوزستان، خبر دادند.

تسنیم، وبسایت خبری وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ضمن انتشار خبر بازداشت وریا غفوری، دلیل بازداشت این بازیکن فوتبال ایران را «توهین و تخریب تیم ملی فوتبال ایران و تبلیغ علیه نظام» عنوان کرد.

همزمان با آغاز جنبش «زن، زندگی، آزادی» شماری از بازیکنان ادوار مختلف فوتبال ایران، از جمله وریا غفوری، همراهی و همدلی خود را با مراحل مختلف این جنبش سیاسی – مدنی نشان دادند. به‌عنوان مثال در هفته گذشته، که نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سرکوبی خونین را به مردم ساکن شهرهای کردنشین ایران تحمیل کردند، غفوری نیز در زمره افرادی بود که به‌صورت علنی علیه سرکوب مردم معترض واکنش نشان داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر حضور تیم ملی فوتبال ایران در مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲، باعث شد تا بخش‌هایی از افکار عمومی ایران بازیکنان این تیم را متهم کنند که نه تنها نسبت به سرکوب خونین مردم معترض ایران بی‌تفاوت‌اند، بلکه با تن دادن به دیدار حضوری با ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم و از برجسته‌ترین چهره‌هایی که در ۴۳ سال گذشته در حذف مخالفان سیاسی حکومت ایران نقشی فعال داشته‌ است، حمایت‌شان از خشونت دولتی اعمال شده بر مردم معترض را نشان داده‌اند؛ اتهامی که برخی بازیکنان فوتبال نیز به انحای مختلف آن را تایید کردند.

وریا غفوری نیز، در هفته‌های گذشته، این اتهام را به اشکال مختلف به تیم ملی فوتبال ایران وارد دانست. او سه روز پیش توییتی از صادق زیباکلام، از حامیان جریان موسوم به «اعتدالگرا»، را بازنشر کرد که متن کامل آن از این قرار است:«تیم ایران تنها تیمی است که چه در بازی‌های قطر ببازد، چه ببرد، فرقی نمی‌کند. بازی اصلی را قبل از پرواز به قطر به مردمش باخت.»

دستگاه‌های امنیتی نظام جمهوری اسلامی در بیش از ۷۰ روز گذشته برخی بازیکنان فوتبال ایران را به اتهام همدلی با جنبش «زن، زندگی، آزادی» بازداشت یا احضار کرده‌اند. به‌عنوان مثال، حسین ماهینی، بازیکن سابق تیم فوتبال پرسپولیس، در روز هفتم مهر ۱۴۰۱، با دستور قضایی بازداشت شد، اما مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی او را یک هفته بعد با صدور قرار وثیقه آزاد کردند.

پرویز برومند، دروازه‌بان سابق تیم ملی فوتبال ایران، نیز جزو ورزشکارانی بود که خبر بازداشتش در روز ۲۴ آبان ۱۴۰۱، به‌دلیل حضور در تظاهرات ضد حکومتی مردم ایران، منتشر شد. این بازیکن فوتبال ایران پیش از بازداشت شدن به‌وسیله نیروهای امنیتی در حساب اینستاگرامی خود متنی در حمایت از مردم منتشر کرده بود که در بخشی از آن چنین آمده است:«من، پرویز برومند، تمام قد در راستای احقاق حق مردم وطنم کنارشان ایستاده‌ام.»