جلسه ویژه شورای حقوق بشر: جمهوری اسلامی حقوق مردم ایران را پایمال کرده است

کشورهای سازمان ملل صدای مردم در مورد وضعیت وخیم حقوق بشر در ایران شدند و پیش‌بینی می‌شود تشکیل کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی بار رسیدگی به جنایات جمهوری اسلامی تصویب شود

کمیسر عالی حقوق بشر از زخمی شدن ۱۴ هزار نفر از جمله کودکان در این اعتراضات گفت و اعلام کرد که کودکان در مدارس ایران بازداشت می‌شوند - VALENTIN FLAURAUD / AFP

جلسه ویژه شورای حقوق بشر برای رسیدگی به وضعیت وخیم حقوق بشر در ایران در شهر ژنو سوییس برگزار شد. این جلسه ظهر روز پنجشنبه تحت عنوان نشست اضطراری آغاز شد. در این جلسه، کشورهای مختلف با ارائه نظراتشان در مورد صدور قطنامه حقوق بشری در ایران، از شرایط وخیم حقوق بشر در ایران صحبت کردند. در پایان این جلسه که هم اکنون در حال برگزاری است، پیش‌نویس قطعنامه‌ای برای تشکیل کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی درباره سرکوب اعتراضات به رای گذاشته می‌شود.

فدریکو ویه‌گاس، رئیس شورای حقوق بشر، در ابتدای این جلسه با توضیح موضوع جلسه از ولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر، خواست تا گزارشش از شرایط ایران را ارائه کند.

ولکر تورک گفت: «ما طی سال‌های گذشته شاهد اعتراضات در ایران بودیم که مردم خواهان کرامت انسانی بودند. توسل به خشونت باید پایان پیدا کند. شرایط این‌گونه بدتر خواهد شد. اعتراضات پس از کشته شدن مهسا امینی آغاز شد در بیش از ۱۵۰ شهر و تمامی ۳۱ استان ایران ادامه یافته است. زنان، کودکان، مردان، ورزشکاران و هنرمندان به میدان آمدند و خواهان پایان این بی‌رحمی‌ها شدند تا برای همه مردم ایران برابری و عدالت برقرار شود.»

او از حکومت خواست به مطالبات مردم احترام بگذارند و صدای آن‌ها را بشنوند. او همچنین به مطالبات مردم ایران اشاره کرد و گفت: «زنان می‌خواهند در جامعه آزاد و ایمن باشند، در زندگی اجتماعی برابر با مردان حضور پیدا کنند. جوانان می‌خواهند آزادانه نظرشان را بگویند و از بازداشت نترسند. نیروهای امنیتی علیه معترضان مسالمت‌جو تجهیزات سنگینی استفاده کردند و سپاه و بسیج از گلوله جنگی علیه معترضان استفاده کردند. شمار مرگ‌و‌میر بالای ۳۰۰ نفر از جمله ۴۰ کودک بوده است. بعضی معترضان زخمی از ترس بازداشت به بیمارستان نرفتند. پزشکان در ایران نیز خبر از بازداشت زخمی‌ها در بیمارستان و آزار بیماران خبر دادند.»

کمیسر عالی حقوق بشر از زخمی شدن ۱۴ هزار نفر از جمله کودکان در این اعتراضات گفت و اعلام کرد که کودکان در مدارس ایران بازداشت می‌شوند. او در ادامه گفت: «صدها نفر در دانشگاه‌ها بازداشت شدند و نتوانستند به دانشگاه بروند. مردم در خانه‌هایشان بازداشت شدند. زندانیان به وکیل دسترسی ندارند. شکنجه روانی برای اعتراف اجباری که پخش تلویزیونی هم شده است، ادامه دارد. حداقل ۲۱ نفر با حکم اعدام مواجه‌اند و دست‌کم ۶ نفر با اعدام به جرم محاربه و افساد فی الارض روبرو شدند.»

ولکر تورک همچنین به این نکته اشاره کرد که جمهوری اسلامی روزنامه‌نگاران را عوامل خارجی معرفی می‌کند و با اشاره به اعتراضات ایرانیان در سراسر دنیا و ایران، عنوان کرد که مردم ایران در سراسر جهان خواهان تغییرند.

او همچنین به قطعی اینترنت در ایران اشاره کرد و گفت با وجود این، زنان و مردان به اعتراضات خود ادامه می‌دهند.

کمیسر عالی حقوق بشر در ادامه گفت: «تحقیقات در مورد مرگ مهسا بی‌طرف نبوده و این نارضایتی را بیشتر می‌کند. من خواستار این هستم که این موارد نقض حقوق بشر به‌صورت بی‌طرفانه بررسی شود. موارد مربوط به اعدام باید بررسی شود. در دو سال گذشته، بیش از ۲۰۰ نفر از جمله کودکان اعدام شدند.»

او همچنین خوستار لغو حکم اعدام و آزادی زندانیان سیاسی شد. پس از او، جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران، به ارائه گزارش خود از وضعیت ایران پرداخت و با اشاره به اینکه در روز ۲۶ اکتبر خواهان تشکیل جلسه ویژه شده است، از تشکیل این جلسه که «روزی تاریخی برای مردم ایران است» تشکر کرد.

او مرگ مهسا امینی برای چند تار مو را رویه‌ای طولانی علیه زنان و دختران خواند و گفت: «مرگ مهسا امینی خشم مردم را به همراه داشت و زنان و مردان در اعتراض به دهه‌ها تبعیض علیه زنان و دختران، زیر یک پرچم به نام زن زندگی آزادی به خیابان آمدند. آن‌ها برای کرامت و آزادی به خیابان آمدند. در کشوری که رقص هم با مجازات روبرو می شود، هیچ تمایلی به گفت‌وگو دیده نشده است.»

جاوید رحمان در ادامه گفت: «معترضان را دشمن تروریست و عوامل خارجی دانستند. ۳۰۰ گزارش مرگ از جمله ۴۰ کودک و ۲۰ زن و دختر به دستمان رسیده است. در چند روز گذشته، سرکوب تشدید شده و در پیرانشهر، جوانرود و مهاباد معترضان از جمله ۵ کودک کشته شدند. در ایذه، ۳ نفر کشته شدند. یک کودک به نام کیان در میان کشته‌شدگان بود، پسری که از خدای رنگین کمان صحبت کرده بود.»

گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران درادامه به سرکوب معترضان در ایران اشاره کرد و گفت: «به سمت معترضان تیرهای پلاستیکی فلزی و جنگی شلیک شده است. ۶ نفر به اعدام محکوم شدند و ۲۱ نفر با اتهام‌هایی که حکم اعدام دارد، در بازداشت‌اند. این احکام مرگ دهه‌ها علیه فعالان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران استفاده شده است. ۲۲۰ نماینده مجلس خواهان احکام شدید شامل اعدام برای معتراضان شدند.»

او خواهان توقف حکم اعدام شد و با اشاره به روزنامه‌نگارانی و فعالانی که در داخل و خارج ایران جانشان را با فعالیت علیه جمهوری اسلامی به خطر می‌اندازند، گفت: «خبرنگاران خارج ایران تهدید می‌شوند. جان‌ خودشان و خانواده‌هایشان در خطر است و خانواده‌هایشان تهدید به زندان شده‌اند.»

جاوید رحمان همچنین اشاره کرد که جمهوری اسلامی از تجاوز، تعرض و ضرب‌و‌جرح علیه بازداشت‌شدگان و معترضان استفاده می‌کند. او ابراز نگرانی کرد کودکان دیگری هم کشته شوند و گفت: «قوانین بین‌المللی و بقیه موارد نقض حقوق بشر در ایران بیش از حد است و مقام‌ها راه‌های پیگیری را بسته‌اند و مدافعان حقوق بشر با تلافی‌جویی و تهدید روبرو می‌شوند. هیچ‌گونه تحقیق مستقل انجام نشده است. از شکنجه‌ها و قتل‌ها و سرنگونی هواپیمایی اوکراینی گرفته تا موارد مشابه دیگر هیچ تحقیقی صورت نگرفته است.»

خدیجه کریمی، معاون حقوق بشر جمهوری اسلامی، پس از جاوید رحمان به صحبت پرداخت و مدعی شد شورای حقوق بشر هدف سوءاستفاده کشورهای متکبر قرار گرفته و این اقدام‌ها به یک ابزار سیاسی تبدیل شده است. خدیجه کریمی گفت: «این اقدام با انگیزه سیاسی است و آلمان اهداف دیگری دارد که می‌خواهد شورای حقوق بشر را از مسئولیت واقعی خود دور کند. در حالی که حقوق مردم ایران تحت تحریم‌های آمریکا زیر پا گذاشته می‌شود. این جلسه فریبکارانه است. امسال سالگرد حمله صدام به کردها است و دولت آلمان همان کشوری است که سلاح های شیمیایی را به صدام داد و ۳۰ هزار شهروند کرد را کشت. پس از مرگ مهسا اقدام‌های لازم انجام شد. یک کمیسیون تحقیق مستقل و تیم دیگری تشکیل شد اما قبل از اعلام تحقیق، مقام‌های غربی با مداخله در ایران باعث شورش شدند. در شهرهایی مانند اصفهان، ایذه، مشهد اعتراضات برگزار شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نماینده جمهوری اسلامی مانند دیگر مقام‌های داخل ایران، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی را عامل اعتراضات معرفی کرد و گفت: «شبکه‌های تلویزیونی بریتانیا و آمریکا خشونت را در این اعتراضات گسترش دادند و این غیرقابل انکار است. آموزش کوکتل مولوتوف در شبکه‌های اجتماعی باعث مرگ ده‌ها مامور نظامی و زخمی شدن آن‌ها شد. آن‌هایی که می‌گویند قهرمان حقوق بشر هستند، جان مردم را با حمایت از گروه‌های تروریستی و تحریم به خطر می‌اندازند. در کشور خودشان علیه زنان و کودکان خشونت می‌کنند و اجازه ورود به پناهجویان نمی‌دهند. وضعیت مهاجران در کانادا را می‌بینیم.»

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، با اشاره به سن مهسا امینی و معرفی چند نفر از کشته‌شدگان خیزش سراسری مردم ایران، گفت: «بیش از ۱۵ هزار نفر بازداشت شدند و ایران مردم را با اعدام تهدید می‌کند، تنها به این علت که زنان و کودکان زندگی با‌کرامت و بدون تبعیض می‌خواهند. ما امروز می‌خواهیم دیدگاه‌های شما را بشنویم.»

او با اشاره به مخالفان بررسی وضعیت وخیم حقوق بشر در ایران، گفت: «برخی گفتند ما نباید نقض حقوق بشر در یک کشور را به‌طور مشخص بررسی کنیم. ولی رژیمی که این کار را می‌کند ارزش‌های سازمان ملل را نقض می‌کند. حقوق بشر را نباید مصادره به مطلوب کرد. سیاه و سفید کاملا مشخص است.»

او در مورد درخواست‌ها از ایران برای توقف سرکوب مردم گفت: «در موارد مختلف از ایران خواستیم به مردم احترام بگذارد و سرکوب را متوقف کند. اما پاسخ ما مرگ و خشونت بیشتر در ایران بود. ایران هنوز به گزارشگر ویژه دسترسی و اجازه حضور در ایران را نداده است. باید سازوکار مستقل برای بررسی تشکیل شود. مصونیت از اجرای عدالت جلوگیری می‌کند.»

نماینده لوکزامبورگ در شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز با اعلام نگرانی کشورش از نحوه برخورد جمهوری اسلامی با اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم گفت: «خشونت علیه معترضان زنان و کودکان را محکوم می‌کنیم.»

او با اشاره به نیلوفر حامدی و الهه محمدی، از روزنامه‌نگاران زندانی در ایران، خواستار آزادی روزنامه‌نگاران و معترضان شد و در ادامه گفت: «استفاده از سلاح خشونت‌بار باید پایان یابد. قوانینی بین‌المللی مشخص است و جمهوری اسلامی باید مسئولیتش را رعایت کنند. مردم با شعار زن، زندگی، آزادی، خواهان حقوق بشر و آزادی هستند اما مقام‌های جمهوری اسلامی بار دیگر سرکوب را برگزیدند و وظیفه شورا است که صدای کرامت و آزادی زنان را بشنود.»

در ادامه ووپکه هوکسترا، وزیر امور خارجه هلند، با حمایت از برگزاری این جلسه اعلام کرد که «صدای مردم شجاع ایران» باید شنیده شود و او نیز مانند دیگر اعضای جلسه نگران وضعیت در ایران است.

وزیر امور خارجه هلند گفت: «پس از کشته شدن مهسا خواهان تحقیقات شفاف و بی طرفانه هستیم. بیش از دو ماه از کشته شدن مهسا امینی گذشته و گام چشمگیری از سوی جمهوری اسلامی دیده نشده است. منتظر گزارش کشته شدن مهسا بودیم ولی شاهد بازداشت‌های گسترده روزنامه‌نگاران حقوقدانان، دانشجویان و فعالان حقوق بشر بودیم. ما به شدت نگران صدور حکم اعدام علیه معترضان هستیم.»

ووپکه هوکسترا در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت: «ما از ایران می‌خواهیم تحقیقات شفاف در مورد مرگ مهسا امینی و خشونت‌های پس از آن انجام بدهد.»

او همچنین خواستار آزادی زندانیان، توقف صدور حکم اعدام و همصدایی با مردم ایران شد.

تسا کومنز، معاون وزیر خارجه لیتوانی، نیز با اعلام اینکه با بیانیه اتحادیه اروپا همصدا ست گفت: «نمی‌توانیم کنار بایستیم و شاهد مرگ مردم ایران باشیم. استفاده از حکم اعدام علیه معترضان غیر قابل قبول است. دست داشتن ایران در جنگ اوکراین را نیز محکوم می‌کنیم. جمهوری اسلامی باید از خشونت در ایران و خارج از این کشور دست بردارد. مردم ایران حق دارند از حقوق‌شان بدون ترس از سرکوب برخوردار شوند. آنها باید بتوانند آزادانه نظرشان را بیان کنند. لیتوانی در کنار مردم ایران می‌ایستد تا بتوانند آزادانه در اینترنت و خارج از آن نظرشان را اعلام کنند.»

نماینده جمهوری چک به نمایندگی از اتحادیه اروپا در این نشست گفت: «کسانی که در مرگ مهسا و خشونت بعد از آن دست داشتند، باید پاسخگو بشوند. این حرکت گسترده سراسری است و برخورد غیر مناسب نیروهای حکومت علیه معترضان و فعالان حقوق بشر غیر قابل قبول است. مردم حق دارند مسالمت آمیز اعتراض کنند و حق آزادی بیان و تجمعات را دارا باشند. عاملان و مرتکبان نقض موارد حقوق بشر مانند تعرض جنسی باید پاسخگو باشند. با حکم اعدام مخالفیم و اتحادیه اروپا خواهان ممنوعیت مطلق شکنجه شده است. ایران باید تعداد دقیق مرگ‌ها و بازداشت‌ها را اعلام کند و باید اعدام را متوقف و کودکان را آزاد کند.»

نماینده فنلاند در نشست ویژه شورای حقوق بشر نیز در این جلسه گفت: «این اعتراضات صلح آمیز با سرکوب فزاینده نیروهای امنیتی روبرو شد. افرادی که به دلیل حق اعتراض بازداشت شدند باید آزاد شوند.»

او در مورد احکام اعدام نیز واکنش نشان داد و خواهان لغو آن شد و در ادامه گفت: «مردم ایران حق دارند از حق زنان و کودکان بگویند و جمهوری اسلامی باید به دلیل نقض حقوق بشر پاسخگو باشد. از تشکیل هیئت حقیقت یاب حمایت می‌کنیم. از حمایت همه کشورها پشتیبانی می‌کنیم. از درخواست دلاورانه مردم ایران پشتیبانی می‌کنیم.»

نماینده فارنسه در این نشست نیز گفت: «زن، زندگی، آزادی این شعار ساده و قدرتمند، شعاری است که زنان و مردان ایران بیش از دوماه است که در خیابان‌های فریاد می‌زنند. مسئله ارزش‌های ما و سازمان ملل متحد است. بعد از این شجاعت الهام‌بخش شاهد سرکوب مردم بودیم. فرانسه این رفتارهای غیرعادلانه را محکوم می‌کند و اتحادیه اروپا واکنشش را نشان داده و اکنون نوبت این شوراست که وارد عمل شود و ایران را پاسخگو کند.»

نماینده ژاپن در این نشست نیز اعلام کرد که ارزش‌های آزادی و حقوق بشر باید مورد حمایت قرار گیرد. او همچنین اعلام کرد که ژاپن از این جلسه حمایت می‌کند.

ونزوئلا اولین کشوری بود که در این نشست به حمایت از جمهوری اسلامی برخاست. نماینده این کشور با تکرار ادبیات و کلیدواژه های مورد استفاده نماینده جمهوری اسلامی گفت: «ونزوئلا یک‌بار دیگر مراتب نگرانی خود را نسبت به سیاست‌های یک بام و دو هوا اعلام می‌کند. ما مداخله‌های مداومی را که در امور کشورها می‌شود، محکوم می‌کنیم. جمهوری اسلامی بیست گزارش را از مرگ مهسا ارسال کرده است و کشورهای دیگر علیه ایران اقدام کردند. آنها برای چندین دهه علیه ایران اقدام کردند و جنایت علیه حقوق بشر را رقم زدند. ما با تلاش برای تشکیل این ساز و کار بدون موافقت ایران مخالفیم. این شورا راهی برای گفتگو پیدا نکرده است. کشورم برای حقوق بشر احترام قائل است و این اقدامات را محکوم می‌کنیم و این یک‌جانبه‌گرایی حق کشورها را زیر سوال می‌برد.»

نماینده مکزیک نیز در این نشست از وضعیت وخیم حقوق بشر در ایران گفت و اعلام کرد که این اقدامات نشان دهنده تبعیض علیه زنان در ایران است.

او در ادامه گفت: «ما از آزادی‌های عقیده و بیان حمایت و همچنین استفاده از زور علیه معترضان را محکوم می‌کنیم.»

نماینده بریتانیا در شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز با اشاره به برخی کشته‌شدگان در خیزش سراسری مردم ایران گفت: «مهسا امینی ۲۲ ساله بود. سارینا اسماعیل زاده ۱۶ ساله بود. مینو مجیدی ۶۲ ساله بود. نیکا شاکرمی ۱۶ ساله بود و والدینش نه روز بعد او را در سردخانه پیدا کردند. حدیث نجفی یک بلاگر ۲۲ ساله بود. غزاله چلاوی ۳۲ ساله بود و درحالی که از اعتراضات فیلمبرداری می‌کرد مورد اصابت گلوله قرار گرفت. این نام‌های برخی زنان و دخترانی است که جانشان را از دست دادند. ما این پیام روشن را به خانواده و دوستان‌شان می‌دهم که به یادشان هستیم. در سال ۲۰۱۹ هم شرایط مشابه به این را دیدیم. ایران باید حق زنان و دختران را رعایت کند و این شورا از زنان دختران و مادران برای «زن زندگی آزادی» حمایت می‌کند.»

نماینده برزیل در این شورا هم ضمن ابراز نگرانی از سرکوب خشونت امیز اعتراضات در ایران اعلام کرد که باید بر روند کنونی تکیه کرد.

او در مورد واکنش کشورش به نقض گسترده حقوق بشر در ایران گفت: «برزیل بر این باور است که این برای ما مهم است که تحقیق کنیم در مورد کسانی که در این وضع دست داشتند. باید یک راه حل پایدار برقرار شود ما از حکومت ایران می‌خواهیم مقصران را به پیشگاه عدالت بیاورد و تعامل با ساز و کار بین المللی حقوق بشر را افزایش دهد.»

نماینده کره جنوبی نیز با ابراز نگرانی از وضعیت حقوق بشر در ایران، با اعلام اینکه پس از مرگ مهسا امینی وضعیت ایران را دنبال کرده است گفت: «نگران خشونت جاری و استفاده از زور هستیم. ما امیدواریم نیروهای امنیتی از استفاده از زور خودداری کنند. ما بر این باوریم که نقض حقوق بشر با دقت مورد بررسی قرار گیرد. مقامات حکومت باید به ناراحتی و نگرانی مردم توجه کنند.»

نماینده جمهوری چک، این بار به نمایندگی از کشورش با بیان اینکه کشورش به همراه چهل کشور دیگر خواستار برگزاری این جلسه و پاسخگو شدن جمهوری اسلامی شده است گفت: «این جلسه یک درخواست فوری از ایران برای توقف خشونت است تا به یک گفتگوی با سازمان ملل بپردازد. ما شاهد حملات نیروهای امنیتی نه تنها به مردم در خیابان بلکه در خانه‌ها و بیمارستان‌ها هستیم. معترضان اقلیت‌های قومی به شدت سرکوب می‌شوند. جمهوری اسلامی باید استفاده از زور را متوقف کند و از رسیدگی عادلانه حمایت کند. آن‌ها باید پاسخگو شوند.»

نماینده پاراگوئه نیز اعلام کرد که با نگرانی کامل وضعیت حقوق بشر در ایران را دنبال می‌کند.

او در ادامه گفت: «پاراگوئه عمیقا نگران سرکوب و سو استفاده از زور است. گزارش‌هایی مبنی بر درخواست صدور حکم اعدام در مجلس ایران مانع بزرگ مقابل حقوق بشر است و این دلایل باعث شد پاراگوئه از تشکیل این جلسه حمایت کند. ما فارق از رایی که صادر می‌شود، حمایت می‌کنیم.»

نماینده آرژانتین در شورای حقوق بشر سازمان ملل هم اعلام کرد که از تشکیل این جلسه حمایت می‌کند و گفت: «ما از اهمیت این جلسه که از ابزارهای لازم برای رسیدگی به حقوق بشر است حمایت می‌کنیم. ما نگران وضعیت زنان، بچه‌ها، وکلای حقوق بشر، روزنامه‌نگاران و خویشاوندان معتراضان هستیم.»

نماینده مونته نگرو نیز با اعلام حمایت از تشکیل این جلسه گفت: «ما از استفاده از زور علیه معترضان مسالمت‌جو از جمله زنان و کودکان ابراز انزجار می‌کنیم. ما در مورد اعدام کودکان نگرانیم. ما از مردم ایران حمایت می‌کنیم. اینترنت آزاد، حقوق بشر و آزادی حق مردم ایران است. عاملان قتل مهسا امینی و قربانیان اعتراضات باید برای اعمالشان حساب پس بدهند.»

نماینده چین نیز با حمایت از جمهوری اسلامی و مخالفت با این نشست ویژه گفت: «ما با دقت به اظهارات همه کشورها از جمله ایران گوش کردیم. ما از اینکه به وضعیت حقوق بشر در همه کشورها بی‌طرفانه رسیدگی شود، رسیدگی می‌کنیم. ما شاهد افزایش این رویارویی هستیم و این باعث نگرانی بیش از اندازه است. چین بر این باور است گفتگو و همکاری رویکرد درستی برای ترویج حقوق بشر است. کار این شورا اصول بی‌طرفانه بودن و فراگیر بودن را زیر سوال می‌برد. این شورا باید از تبدیل حقوق بشر به ابزاری برای مداخله در کشورها و استاندارد دوگانه جلوگیری کند. ما گزارش‌های ایران در مورد این اتفاق را یادآور می‌شویم و معتقدیم ایران خودش می‌تواند به این مورد رسیدگی کند.»

نماینده اوکراین نیز در ادامه گفت: «ما از وضعیت رو به وخامت حقوق بشر در ایران و خشونت فزاینده علیه مردان و زنان نگرانیم. دستگیری و صدور احکام اعدام نگران کننده است. ما می‌خواهیم که حکومت ایران بلافاصله معترضان را آزاد کند. ایران در خارج از کشور هم این خشونت‌ها را ادامه می‌دهد و به روسیه تسلیحاتی می‌دهد که از آن علیه اوکراین استفاده می‌شود. اوکراین هم بار دیگر از تشکیل این هیئت حمایت می‌کند و ما در کنار مردم ایران می‌ایستیم.»

نماینده پاکستان نیز در این نشست با حمایت از جمهوری اسلامی در مورد تشکیل سی و پنجمین جلسه ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت: «این شورا باید رعایت حقوق بشر در دنیا را بررسی کند. بی‌طرف و شفاف بودن مسئولیتی است که اعضای شورا دارند تا عاقلانه و متناسب عمل کنند. کارنامه و نتایج جلسات قبلی نشان دهنده این است که غیر از یک مورد، این شورا تنها به کشورهای درحال توسعه توجه کرده است. این اعتراضات زندگی عادی مردم ایران را تحت تاثیر قرار داده است و باعث اقدام تروریستی در شیراز شد.»

نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز پس از نماینده پاکستان گفت: «همه ما با وحشت و ترس رویدادهای ایران را می‌بینیم. به دلیل قطع ارتباطات ما بخش کوچکی را از آنچه در ایران می‌گذرد می‌توانیم ببینیم. سرکوب‌ها باید تمام شود. در مهاباد نیروهای امنیتی از نیروی مرگبار استفاده کردند.»

او با اشاره به کشته شدن کیان پیرفلک توسط نیروهای امنیتی و محکوم کردن قتل معترضان در ایران تصاویری از کشته شدگان و نام آن‌ها را نشان داد و خواهان تحقیقات بی‌طرفانه و فراگیر در ایران شد و گفت: «ایران تعداد بیشماری از فعالان و کنشگران را بازداشت کرده است. ما از حقوق مردم ایران برای ادامه این اعتراضات حمایت می‌کنیم. آن‌ها الهام بخش من و جهان هستند. ما باید برای «زن، زندگی، آزادی» از مردم ایران حمایت کنیم.»

نماینده کوبا نیز با اعلام مخالفت با برگزاری این نشست ویژه و در حمایت از جمهوری اسلامی گفت: «برگزاری این نشست، نمونه دیگری از رفتار تبعیض آمیز دولت‌های غربی در شورای حقوق بشر است. ما مخالف تحمیل تحریم علیه ایران و دخالت در امور داخلی ایران و نقض حاکمیت ملی این کشور هستیم.»

نماینده اسرائیل در نشست ویژه حقوق بشر سازمان ملل درباره سرکوب معترضان در ایران گفت: «مردم ایران به دنبال حقوق خود هستند و زنان و معترضان در ایران برخلاف گفته‌های جمهوری اسلامی، برای قدرت‌های خارجی مبارزه نمی‌کنند، بلکه برای آزادی و آینده بهتر می‌جنگند.»

او همچنین از اعضای جامعه جهانی خواست در کنار مردم ایران بایستند تا از کشتار بیشتر جلوگیری شود.