پنجه‌کشی درون‌سازمانی حامیان نظام؛ پای مراجع تقلید هم به میان آمد

روزنامه کیهان از مراجع تقلید شیعه به دلیل سکوت در برابر خیزش مردم انتقاد کرد

با گسترش دامنه خیزش سراسری مردم ایران، شکاف‌ها و گسل‌ها در جریان‌های وابسته به قدرت در ایران بیشتر می‌شود- خانه ملت

خیزش سراسری مردم ایران در سومین ماه خود، جدال‌ها، تنش‌ها، رویارویی‌ها و خط‌کشی‌های میان حامیان جمهوری اسلامی و صاحبان قدرت در این نظام ایدئولوژیک را تشدید کرده است. انتقاد تلویحی گروهی از حامیان نظام از شیوه حکمرانی موجود و اجبار‌ها، بازداشت‌ها، کشتار‌ها و بی‌اعتنایی‌ها به اعتراض‌های مردمی در کنار سکوت اغلب شخصیت‌ها، نهاد‌ها و جریان‌های سیاسی در دو ماه گذشته، از عمیق‌تر شدن گسل‌های درون‌سازمانی ساختار قدرت حکایت دارد؛ سکوتی که با انتقاد تلویحی علی خامنه‌ای و اعتراض علنی ابراهیم رئیسی همراه شد و آن‌ها در سخنرانی‌های اخیر خود، خواستار شکسته شدن چنین فضایی شده‌اند.

بسیاری از مراجع تقلید شیعه که بازوی مذهبی و ایدئولوژیک خامنه‌ای محسوب می‌شوند، طی این مدت سکوت اختیار کرده یا مواضعی نزدیک به مردم معترض اتخاذ کرده‌اند. ناصر مکارم شیرازی و حسین نوری همدانی، دو مرجع تقلید مقیم قم، در هفته‌های اخیر در چند سخنرانی، خواستار حل‌وفصل مشکلات مردم و تغییر برخی سیاست‌های جاری شدند.

روزنامه کیهان در واکنش به این انتقاد‌های تلویحی و سکوت مراجع تقلید شیعه، در شماره چاپ پنجشنبه سوم آذر خود، خطاب به آن‌ها نوشت: «​​علمایی که به دفاع از حق و به دفاع از مظلوم نپرداختند و هنوز ساکت‌اند یا در سخنان خود صراحت به‌ خرج ندادند، در این امتحان سرافراز نبودند.»

این روزنامه برخی نمایندگان مجلس را هم نواخت و اضافه کرد: «آن‌ها که سکوت کردند یا مواضع دو پهلو گرفتند، در آزمون مردود شدند.»

ورزشکاران گروه بعدی‌اند که از گزند حملات کیهان مصون نمانده‌اند. این رسانه وابسته به رهبر جمهوری اسلامی درباره آن‌ها نوشت: «ورزشکاران قلیلی که سر در برف کردند و علی‌رغم گذشت مدت‌ها از روشن شدن حقایق، به دفاع از حق و جبران مواضع و اظهارات دروغ خود نپرداختند، از فتوت و جوانمردی و مرام پهلوانی به دور بودند و در این آزمایش رفوزه شدند.»

کیهان درباره هنرمندان هم ادعا کرد: «هنرمندانی که در روزهای ابتدایی این حوادث راه کج را انتخاب کردند و جز ‌اندکی به مسیر عدل و انصاف برنگشتند، از هنر شرافت و صداقت بهره‌ای نبرده‌اند و آن‌ها نیز در این آزمون مردود بودند.»

این روزنامه دانشجویان و جریان‌‌های سیاسی را هم به باد نقد و افترا گرفت و آن‌ها را نیز در این امتحان مردود اعلام کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تجربه دو ماه گذشته نشان می‌دهد مقام‌های جمهوری اسلامی با وجود تمام تلاش‌هایشان، در جذب افراد، جریان‌ها، گروه‌ها یا سازمان‌ها برای همسویی با سرکوب‌ها موفق نبوده‌اند. تمام کسانی که طی این مدت سکوت خود را شکستند، همسو با اعتراض‌ها و در محکومیت کشتار‌ها و نفی سیاست‌های چهار دهه روحانیون حاکم بر ایران سخن گفته‌اند. این موج روبه‌گسترش که در تاریخ جمهوری اسلامی بی‌سابقه است، با نگرانی و خشم صاحبان قدرت در ایران همراه شده و حمله، تهدید و تخریب چهره‌های برجسته حامی اعتراض‌ها و بازداشت و زندانی کردن گروهی از آن‌ها از مهم‌ترین اقدام‌های نهاد‌های امنیتی در مواجهه با این موج گسترده همراهی بوده است.

در واکنش،‌ نهاد‌های هنری و سینمایی تهدید کرده‌اند چنانچه این بازداشت‌ها و فشار‌ها افزایش یابد، به فعالیت‌های خود پایان می‌دهند و اعضایشان هم استعفا خواهند کرد.

ورزشکاران و قهرمانان ورزشی هم یکی از اصلی‌ترین حامیان این خیزش محسوب می‌شوند. حتی بازیکنان تیم فوتبال ایران هم از خواندن سرود جمهوری اسلامی پیش از مسابقه با تیم ملی فوتبال انگلستان در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، امتناع کردند.

حامیان وضع موجود که اغلب در ساختار کنونی قدرت جمهوری اسلامی‌ صاحب منافع‌اند، در هر دو جبهه خودی و غیرخودی، در حال حمله و پرونده‌سازی علیه حامیان این خیزش‌اند. آن‌ها در جبهه خودی، دوستان، رفقا، هم‌حزبی‌ها و هم‌کیشان خود را به سکوت و مماشات متهم می‌کنند و می‌گویند در این «امتحان الهی» مردود شده‌اند و جبهه غیرخودی را هم گروهی «فریب‌خورده» می‌دانند.

اردشیر مطهری از جمله نمایندگان مجلس است که به‌تازگی با حمله به چهره‌های مشهور هنری و ورزشی گفته بود: «سلبریتی‌ها به خاطر نظام کسی شدند وگرنه کسی پشم حسابشان نمی‌کرد.» مطهری افزود: «اینکه ورزشکاران سرود ملی را نخوانند، یک غفلت است و خاک بر سر وزارت ورزش کنند که این افراد را برای مسابقات برگزید.»

در مقابل این قبیل حملات به خودی‌ها و غیرخودی‌های نظام که عقبه چندان قدرتمند و پرشماری هم ندارد، خودی‌های به‌حاشیه‌رانده‌شده نیز با مردم معترض همراه شده‌ و وزنه معترضان در خارج از حلقه قدرت و دولت و حاکمیت، را روزبه‌روز سنگین‌تر کرده‌اند.

محمد سرافراز، رئیس سابق صداوسیما، از جمله این خودی‌های رانده‌شده از قدرت است که به‌تازگی با خیزش سراسری مردم ایران همراه شده و خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی نوشته است: «ماموران حکومتی که مردم بی‌سلاح و زنان و کودکان بی‌دفاع را می‌کشند و آمرانی که فرمان می‌دهند، قاتل‌اند.»

سرافراز افزود: «آن‌ها هم در این دنیا و هم در دادگاه عدل الهی، به سزای عملشان خواهند رسید.»

این مقام سابق جمهوری اسلامی اولین و آخرین کسی نیست که با مردم معترض ایران همراه می‌شود. روند تحولات پیش رو در ایران از ریزش گسترده‌تر حامیان نظام و تشدید تخاصم‌ها و رویارویی‌ها با جریانی حکایت دارد که به هر قیمتی می‌خواهد نظام جمهوری اسلامی را حفظ کند.