وزیر خارجه آلمان: سازمان ملل برای دفاع از حقوق مردم ایران صدای خود را بلند کند

در آستانه نشست ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل، بربوک از تمام کشورهای شرکت‌کننده خواست به قطعنامه «ایجاد سازوکار مستقل برای بررسی نقض حقوق بشر در ایران» رای بدهند

ساعاتی پیش از برگزاری جلسه ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل با محوریت «وخامت وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران»، وزیر خارجه آلمان از کشورهای شرکت‌کننده در این نشست خواست تا «برای حمایت از مردم معترض در ایران صدایشان را بلند کنند». 

تاکنون ۴۴ کشور عضو سازمان ملل از این نشست ویژه که به پیشنهاد آلمان و ایسلند برگزار می‌شود، حمایت کرده‌اند. 

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، پیش از سفر به ژنو، محل برگزاری این نشست، بیانیه‌ای صادر کرد. او در این بیانیه، به‌صراحت علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، را مسئول بحران حقوق بشری در ایران دانست و از دیگر کشورها خواست او را محکوم کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه وزیر خارجه آلمان آمده است: «تظاهرات‌کنندگان ایرانی نه در شورای حقوق بشر ژنو کرسی دارند و در سازمان ملل صدایی دارند. امروز شورای حقوق بشر سازمان ملل می‌تواند صدای معترضانی باشد که برای حقوق اساسی بشر می‌جنگند. امروز این شورا می‌تواند در برابر بی‌عدالتی، سرکوب و کشتاری که رژیم ایران علیه معترضانی که قصد تظاهرات مسالمت‌آمیز دارند اعمال می‌کند، بایستند.» 

وزیر خارجه آلمان که نماینده حزب سبزها در دولت این کشور است، قول داد که در نشست روز پنجشنبه، تمام تلاش‌ها بر کمک به «معترضان ایرانی که با شجاعت و عزت از حقوق خود دفاع می‌کنند»، متمرکز شود. 

آنالنا بربوک در بیانیه خود افزود: «بیش از دو ماه است که هر روز شاهد بوده‌ایم چگونه ایرانی‌ها قربانی خشونت وحشیانه و استبداد حکومتی می‌شوند.» 

وزیر خارجه آلمان در بخش پایانی این بیانیه، با اشاره به اینکه «جمهوری اسلامی ایران پیوسته از ورود نمایندگان سازمان ملل به این کشور ممانعت کرده است»، از اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل خواست به قطعنامه‌ای «در مورد ایجاد سازوکار مستقل برای بررسی نقض حقوق بشر در ایران» رای بدهند. 

بربوک تصریح کرد: «ما این قطعنامه را به معترضان در ایران مدیونیم.»