اعتصاب غذای دراویش گنابادی در زندان

نگرانی‌ها از وضعیت دراویش گنابادی زندانی

نورعلی تابنده، قطب سلسله نعمت‌اللهی سلطانعلیشاهی گنابادی - اینفو صوفی

نزدیک به ده روز است حدود هفتاد نفر از «دراویش گنابادی» محبوس در زندان دست به اعتصاب غذا زده‌اند. زندانیانی که دلیل اصلی آن‌ها برای این تصمیم فشارهای روزافزون نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به «نورعلی تابنده» قطب دراویش گنابادی است. دراویش محبوس می‌گویند که قطب آن‌ها پس از حصر خانگی تحت فشارهای شدید از سوی نیروهای امنیتی ا‌ست و حتی نمی‌توان به اخباری که از وی به گوش هوادارانش می‌رسد، اعتماد کرد. این دراویش زندانی نزدیک به دوسال است که در زندان‌های «فشافویه» و «اوین» به سر می‌برند. زندان «فشافویه» از جمله زندان‌هایی‌ست که روایت‌های زیادی از شرایط غیرانسانی نگهداری زندانیان در این محل گزارش شده است. چندی پیش بود که گزارش‌های از حمله ماموران زندان به دراویش محبوس در «فشافویه» منتشر شد که حاکی از رفتارهای بسیار خشن ماموران با دراویش داشت. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«نورعلی تابنده» قطب دراویش گنابادی در اواخر سال ۱۳۹۶ و پس از درگیری‌های دراویش گنابادی با ماموران امنیتی در خیابان «گلستان» تهران در «حصر خانگی» قرار گرفت. درگیری‌های خیابان گلستان در حوالی محل زندگی «نورعلی تابنده» رخ داد. درگیری‌ها بین جمعیت دراویش و نیروهای امنیتی تا جایی پیش رفت که به گفته پلیس سه مامور انتظامی و دو عضو بسیج بر اثر حمله یک اتوبوس کشته و ۳۰ مامور دیگر نیروی پلیس هم زخمی شده‌اند. از آن‌سو در فقدان امکانات رسانه‌ای دراویش از زخمی شدن تعدادی از همراهان خود و برخوردهای بسیار خشن نیروهای انتظامی خبر دادند. پس از آن بود که نزدیک به ۹۰ نفر از دراویش دستگیر و در شرایط بسیار غیرانسانی به زندان منتقل شدند.

وزیر کشور،عبدالرضا رحمانی فضلی، چند روز پس از این ناآرامی‌ها با اشاره به اینکه حوادث خیابان گلستان را نباید به «یک جریان بسیار بزرگ اجتماعی به نام دراویش عمومیت داد» گفته بود: «جریان دراویش کشور جریانی عاقلانه، منطقی و معتدل می‌نامیم و به هیچ وجه حوادث خیابان پاسداران را به این جریان منتسب نمی‌کنیم». هرچند که وزیر کشور تاکید کرده بود که باید با خشونت‌طلبان برخورد کرد. تاکیدی که بیشتر مقامات نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی نیز آن را تکرار کردند.

محمد باقر قالیباف در صفحه اینستاگرام خود نوشته بود که «عزیزانی که برای امنیت تهران در حادثه خیابان پاسداران عاشقانه جان دادند را باید شهدای امنیت خواند». امام جمعه موقت تهران، موحدی کرمانی هم از قوه قضاییه خواسته بود تا «اشد مجازات» را علیه به گفته او «اغتشاش‌گران» به کار بندد. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور اطلاعیه‌ای خواستار برخورد قاطع با عاملان حادثه پاسداران شد.

ابوالفضل حسن بیگی،عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران هم ادعا کرده بود که «عناصر وابسته به ضد انقلاب صحنه‌گردان درگیری‌های خیابان گلستان هفتم پاسداران بودند و با همکاری برخی سرویس‌های جاسوسی، تعداد زیادی سلاح گرم در یک خانه جاسازی کرده بودند تا این درگیری‌ها را به عملیات مسلحانه تبدیل کنند».

«محمد ثلاث» از دراویش دستگیر شده‌ای بود که مقامات قضایی ایران ادعا می‌کردند عامل کشته شدن نیروهای نظامی و بسیج است و در نهایت حکم اعدام او در خرداد سال گذشته اجرا شد. حکمی که اعتراض صریح مجامع حقوق بشری را نیز در پی داشت. سازمان عفو بین‌الملل ساعاتی پیش از اجرای حکم از مقامات جمهوری اسلامی خواست که روند اعدام را متوقف کنند، خواسته‌ای که البته از سوی مقامات جمهوری اسلامی اجابت نشد. بسیاری دیگر از دراویش گنابادی دستگیر شده احکام بسیار سنگینی دریافت کردند. در یک مورد از این احکام «مصطفی عبدی» از مدیران وب‌سایت «مجذوبان نور» که اخبار مربوط به دراویش گنابادی در ایران را منتشر می‌کند، با حکم دادگاه انقلاب به بیش از ۲۶ سال حبس تعزیری محکوم شد.

پس از ناآرامی‌های «خیابان گلستان» نورعلی تابنده قطب دراویش گنابادی عملا به حصر خانگی رفت هرچند که مقامات جمهوری اسلامی صراحتا از حبس خانگی او سخنی به میان نیاورده بودند. در آن زمان گروهی از دراویش گنابادی «اظهارنامه‌ای» ثبت کردند و خواستار پاسخگویی مقامات جمهوری اسلامی درباره حصر نورعلی تابنده شدند. آن‌ها خطاب به مقامات جمهوری اسلامی نوشته بودند که «در صورت در حصر بودن دکتر نورعلی تابنده ظرف مدت‌زمان یک هفته این موضوع را به صورت رسمی و با ذکر علت و مرجع تصمیم‌گیرنده، جهت پیگیری و طرح ایرادات و اعتراضات قانونی به مراجع ذیصلاح داخلی و بین‌المللی اعلام فرمایید».

پیش از شروع اعتصاب غدای دراویش گنابادی خبرهایی مبنی بر اعتصاب غذای «نورعلی تابنده» به گوش رسید. قطب دراویش در حمایت از دراویش زندانی و در اعتراض به وضعیت درمان آن‌ها در زندان‌ها از خوردن غذا و دارو امتناع کرده بود. علیرضا روشن مدیر وب‌سایت «مجذوبان نور» در گفتگو با ایران اینترنشنال گفته بود: ««یکی از دلایل آقای تابنده برای پرهیز از خوردن غذا و دارو در این روزها، نگرانی از اثر این داروهای مشکوکی است که نیروهای امنیتی در اختیار آقای تابنده قرار دادند».

حالا نزدیک به ده روز است که از شروع اعتصاب غذای دراویش محبوس در زندان‌های جمهوری اسلامی می‌گذرد. تصمیم اعتصاب غذای گروهی زندانیان درویش گنابادی بار دیگر صدای ظلم و تبعیض علیه آن‌ها بلند کرده است هرچند که گویی این آخرین سنگری‌ست که دراویش گنابادی برای رساندن صدای اعتراض خود به آن تکیه کرده‌اند.

بیشتر از