وزارت خارجه استرالیا: یک ایرانی استرالیایی در ایران بازداشت است

قوه قضاییه می‌گوید ۴۰ شهروند خارجی را در رابطه با خیزش سراسری بازداشت شده‌اند

جمهوری اسلامی تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسد-Maxar Tech/AFP/Getty Images

سخنگوی وزارت امور خارجه استرالیا در گفت‌و‌گو با گاردین استرالیا اعلام کرد که یک ایرانی استرالیایی در ایران بازداشت است. وزارت خارجه استرالیا مدعی است که این شهروند بازداشتی به دلیل حضور در اعتراضات دستگیر نشده است. استرالیا در عین حال از ارایه اطلاعات بیشتر در این زمینه خودداری کرده است.

مقامات تهران هنوز در این زمینه اظهارنظر نکرده‌اند اما قوه قضاییه جمهوری اسلامی به‌روشنی اعلام کرده است که ۴۰ شهروند خارجی در جریان سه ماه خیزش سراسری مردم ایران علیه حکومت بازداشت شده‌اند. جمهوری اسلامی ایران در عین حال تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسد و روند مبادله یا آزادی دوتابعیتی‌ها، در مقایسه با دیگر اتباع خارجی بازداشت شده در ایران معمولا دشوار‌تر است.

گاردین به نقل از وزارت خارجه استرالیا گزارش داد: از اینکه هیچ شهروند استرالیایی به دلیل حضور در اعتراضات دستگیر شده باشد، اطلاع نداریم، اما درباره شهروندی که گمان می‌روند بازداشت شده، نگرانیم و برای دسترسی کنسولی به او تلاش می‌کنیم.

استرالیا از به شهروندان خود درباره سفر به ایران هشدار داده و تاکید کرده است که ممکن است هدف بازداشت خودسرانه قرار بگیرند و در این امکان صورت دسترسی کنسولی و خدمات رسانی برای آنها محدود است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقامات تهران ادعا می‌کنند که ده‌ها شهروند خارجی در ارتباط با اعتراضات بازداشت شده‌اند. بنا بر ادعای مقامات تهران، افراد بازداشت شده در هدایت اعتراضات نقش داشتند.

قوه قضاییه جمهوری اسلامی هویت شهروندان خارجی بازداشت شده را فاش نکرده است اما می‌گوید اتباع فرانسه، سوئد، ایتالیا، هلند و آلمان در بین بازداشت‌شدگان‌‌اند.

با این حال منابع متعددی تایید کرده‌اند که دست‌کم یک شهروند استرالیایی دیگر در ایران بازداشت است.

استرالیا به تازگی و پس از ماه‌ها رایزنی محرمانه یک زوج استرالیایی بازداشت شده در ایران را تحویل گرفته بود و تنها زمانی خبر آن رسانه‌ای شد که مراحل آزادی این زوج به پایان رسیده بود.

در موارد قبلی مانند جولی کینگ و مارک فرکین نیز که به اتهام به پرواز درآوردن پهپاد در ایران بازداشت شده بودند، خبر بازداشت آنها تا مدت‌ها رسانه‌ای نشد.

کایلی مور گیلبرت، استاد دانشگاه ملبورن نیز نمونه دیگری است که دولت استرالیا تا مدت‌ها درباره بازداشت او سکوت کرد.

استرالیا دست‌کم تا امروز به موضع محافظه‌کارانه در مقابل جمهوری اسلامی ایران اعتقاد داشته است و این رویکرد در روند دیپلماسی در سکوت برای آزادی زندانیان مشهود است. استرالیا همچنین بر خلاف آمریکا، کانادا، یا کشورهای اروپایی که تحریم‌های متعددی علیه جمهوری اسلامی اعمال کرده‌اند، با این تحریم‌ها که به دلیل سرکوب خشن خیزش سراسری مردم ایران تصویب شده است، همراه نشده است.

با این حال مقامات این کشور از جمله نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه اظهاراتی انتقادی در محکومیت نقض حقوق بشر در ایران و لزوم احترام به حقوق زنان مطرح کرده‌اند.