آنچه باید درباره منجمد کردن تخمک‌ بدانیم

هر چه هنگام منجمد کردن تخمک‌های خود جوان‌تر باشید بهتر است

برای شروع می‌توان تخمک‌ها را حداکثر تا ۱۰ سال فریز کرد-LEX VAN LIESHOUT / ANP / AFP

تصمیم به منجمد-فریز کردن تخمک‌ها، یک تصمیم عمیقا شخصی است. برخی از زنانی که فرزند می‌خواهند، به دلیل تشخیص ابتلا به بیماری‌هایی، مانند سرطان، مجبور می‌شوند این کار را انجام دهند، در حالیکه برخی دیگر این کار را از روی تمایل شخصی انجام می‌دهند تا بتوانند در مراحل بعدی زندگی خود آن را به‌کار گیرند و بچه‌دار شوند.

دلیلش هرچه باشد، [تعداد] زنانی که تصمیم می‌گیرند تخمک‌های خود را منجمد کنند، طی دهه گذشته افزایش چشمگیری داشته است، به صورتی که پرس‌وجو و درخواست‌ها در خصوص منجمد کردن تخمک در بریتانیا در تابستان ۲۰۲۰ در مقایسه با سال قبل از آن، ۵۰ درصد افزایش یافته است.

ماه گذشته، زوجی در اورگان ایالات متحده، دوقلوهایی را پذیرفتند که جنین‌های آن‌ها ۲۲ آوریل ۱۹۹۲ فریز شده بودند،  و این آن‌ها را به طولانی‌مدت‌ترین جنین‌های منجمدشده‌ای که تاکنون به تولد [انسان] زنده منجر شده است، تبدیل می‌کند.

این جنین‌ها از [لقاح اسپرم] یک مرد ۵۰ ساله و تخمک یک اهدا‌کننده ۳۴ ساله به دست آمدند و سه دهه بعد، در [رحم] مادر، ریچل ریجوی، قرار گرفتند و او این دوقلوها را باردار شد.

منجمد کردن تخمک چگونه عمل می‌کند؟

دکتر آمیت شاه، متخصص زنان، کارشناس باروری و از پایه‌گذاران فرتیلیتی پلاس، می‌گوید که انجماد تخمک شامل چهار مرحله است:

- تحقیق، بررسی و موافقت
- تحریک تخمدان
- جمع‌آوری تخمک
- آماده‌سازی و فریز کردن تخمک

[دکتر] شاه به ایندیپندنت می‌گوید: «ارزیابی و تشخیص، مشاوره اولیه‌ای با مشاور خود و یکسری آزمایش است که عبارتند از آزمایش خون ذخیره تخمدان و سونوگرافی.»

«پس از نتایج این آزمایش‌ها، طرح عملیات منجمد کردن تخمک همراه با در نظر گرفتن داروهای باروری که استفاده خواهند شد و بسته قیمت مقطوع مربوط به آن‌ها، ارائه می‌شود.»

او می‌افزاید که از بیماران خواسته می‌شود تا به گزیده‌ای از فرم‌ رضایت‌هایی که نهاد نظارتی سازمان «بارورسازی انسان و رویان‌شناسی» (HFEA) تنظیم کرده‌‌ است، نیز نگاهی بیندازند و آن‌ها را امضا کنند. این فرم‌ها شرایطی را، از جمله اینکه می‌خواهید تخمک‌ها تا چه زمانی ذخیره شوند و در صورت‌ مرگ‌ شما، با تخمک‌ها چه باید کرد، با جزئیات بیان می‌کنند. 

هنگامی که جزئیات نهایی شدند، فرایند منجمد کردن تخمک با یک دوره کوتاه پیش از درمان، شامل تزریق‌های تحریک تخمدان به دست خود فرد، آغاز می‌شود. معمولا دو هفته طول می‌کشد تا تخمک‌ها در یک عمل جراحی سرپایی که معمولا برای صبح برنامه‌ریزی می‌شوند، بازیابی شوند.

[دکتر] شاه توضیح می‌دهد: «این روش به صورت ترانس‌ واژینال انجام می‌شود؛ یک سوزن ظریف به یک پروب اسکن وصل می‌شود که از تخمدان می‌گذرد.»

او می‌افزاید که وقتی یک فولیکول برداشته می‌شود، برای [وجود] تخمک بررسی می‌شود و اگر تخمک پیدا نشود، این فرایند چند بار تکرار می‌شود.

او توضیح می‌دهد: «ممکن است هر فولیکولی حاوی تخمک نباشد و نسبت تخمک به فولیکول، تعداد تخمک‌هایی که ممکن است از هر فولیکول حاصل شود، ممکن است متفاوت باشد. در بعضی موارد، ممکن است فولیکول‌ها هیچ تخمکی تولید نکنند یا تخمکی غیرطبیعی ایجاد کنند. پس از جمع‌آوری تخمک، به ما گفته می‌شود که چند تخمک به دست آمده است. تا زمان جمع‌آوری تخمک‌ها، هیچ راهی برای پیش‌بینی تعداد یا کیفیت آن‌ها وجود ندارد.»

«سپس نوبت فرایند آزمایشگاهی می‌رسد که در آن، تخمک‌ها منجمد می‌شوند. ضروری است که کل فرایند زیر ‌نظر متخصص انجام شود.»

برای شروع می‌توان تخمک‌ها را حداکثر تا ۱۰ سال فریز کرد، ولی به زنانی که تخمک‌های خود را به دلایل پزشکی منجمد می‌کنند، این گزینه داده می‌شود که در صورت لزوم، آن‌ [مدت] را تا ۵۵ سال افزایش دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چرا باید تخمک‌های خود را منجمد کنید و مزایای آن چیست؟

[دکتر] شاه توضیح می‌دهد که فریز کردن تخمک در آغاز برای کمک به زنان تحت درمان سرطان، که می‌تواند بر باروری اثر بگذارد، استفاده می‌شد؛ زیرا شیمی‌درمانی ممکن است مانع آزاد شدن تخمک و استروژن در تخمدان شود.

شاه می‌افزاید: «هرچند، اخیرا زنان سالم نیز به حفظ باروری خود فکر می‌کنند، ولی این بار به دلایل اجتماعی.»

«رواج اجتماعی منجمد کردن تخمک به‌آرامی در حال افزایش است، زیرا بسیاری از زنان، بچه‌دار شدن را تا زمان دیرتری در زندگی به تاخیر می‌اندازند تا نخست گزینه‌های دیگر را دنبال کنند. داده‌های سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) حاکی از آن است که در سال ۲۰۱۰، تقریبا ۲۰ درصد افراد ۴۰ تا ۴۴ ساله بدون فرزند بودند. این را مقایسه کنید با ۱۴ درصد در سال ۱۹۹۵. پیش‌بینی می‌شود که این روند ادامه یابد»

شاه می‌گوید: «این تاخیر در تشکیل خانواده، همراه با کاهش طبیعی باروری که در آن بیشترین کاهش پس از ۳۵ سالگی رخ می‌دهد و پس از ۳۹ سالگی تشدید می‌شود، به معنای آن است که منجمد کردن تخمک، این گزینه را به زنان می‌دهد که باروری خود را برای آینده به تاخیر اندازند.»

با این حال، او تاکید می‌کند که منجمد کردن تخمک «تضمینی برای تولد نوزاد نیست». او ادامه می دهد: «از این رو، همه بیماران باید بین تصمیمشان برای حفظ باروری خود با منجمد کردن تخمک‌ها یا تلاش برای تشکیل خانواده در آینده نزدیک، تعادل ایجاد کنند.»

او در خصوص تصمیم‌گیری در مورد منجمد کردن یا نکردن تخمک‌ها، توصیه می‌کند: «بهترین راه برای دانستن آن، این است که تا حد ممکن اطلاعات جمع‌آوری کنید. با متخصصان مشورت کنید، و سپس تصمیم بگیرید که آیا این مسیر برای شما مناسب است یا خیر.»

در سازمان خدمات سلامت ملی بریتانیا (NHS) چه کسانی واجد شرایط منجمد کردن تخمک‌‌اند و هزینه آن به صورت خصوصی چقدر است؟

از نظر سازمان خدمات سلامت ملی بریتانیا، فقط کسانی که مشکلی پزشکی مانند سرطان دارند که بر باروری آن‌ها تاثیر می‌گذارد، واجد شرایط منجمد کردن تخمک‌های خود محسوب می‌شوند.

[دکتر] شاه می‌گوید روند منجمد کردن تخمک‌ها از طریق خدمات درمانی خصوصی، در مجموع بین شش هزار تا شش هزار و ۵۰۰ پوند هزینه دارد.

بهترین سن برای منجمد کردن تخمک‌ها چه سنی است؟

«منچستر فرتیلیتی» می‌گوید زمانی که تخمک‌های خود را منجمد می‌کنید، هرچه جوان‌تر باشید، بهتر است. این [کلینیک] می‌گوید: «دلیلش این است که با بالا رفتن سن، معمولا در ۳۰ سالگی، کیفیت و کمیت تخمک‌ها کاهش می‌یابد. از این رو، برای بهترین نتایج، توصیه می‌کنیم که منجمد کردن در دهه ۲۰ سالگی یا اوایل دهه ۳۰ سالگی رخ دهد. با این حال، هر زمانی زیر ۳۵ سال، نرخ موفقیت بالاتری در قیاس با بارداری طبیعی در روند افزایش سن، به شما خواهد داد.»

© The Independent

بیشتر از علوم