یک ایرانی بریتانیایی در اصفهان بازداشت شد

نهادهای امنیتی این شهروند دو تابعیتی را به ارتباط با رسانه‌های فارسی زبان خارج از ایران متهم کرده‌اند

رسانه‌‌های دولتی ایران روز چهارشنبه، ۲ آذر (۲۳ نوامبر)، از دستگیری یک شهروند ایرانی-بریتانیایی در استان اصفهان خبر دادند و ادعا کردند که او با شبکه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور، از جمله «بی‌بی‌سی فارسی» و «ایران اینترنشنال»، در ارتباط بوده است.
وب‌سایت فارس‌ نزدیک به سپاه پاسداران نوشت که «یکی از سرپل‌های ارتباطی شبکه‌های معاند و تروریستی بی‌بی‌سی و ایران اینترنشنال توسط سربازان گمنام امام زمان در سازمان اطلاعات سپاه» بازداشت شد. 

در سومین ماه متوالی خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، رسانه‌های جمهوری اسلامی «تروریست» بودن را نیز به اتهامات دیگری که برای شبکه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور به کار می‌برند افزوده‌اند. تحلیلگران می‌گویند این اقدام حربه‌ای است برای ترساندن و سنگین کردن اتهامات افرادی که با رسانه‌ها تماس می‌گیرند. 

فارس‌ همچنین مدعی شده است که فرد دستگیرشده در استان اصفهان، دارای رابطه مستقیم و نسبت فامیلی با برخی خبرنگاران این شبکه‌ها، و دارای «تابعیت مضاعف انگلیسی و متولد این کشور» است.

کشورهای اروپایی، ایالات متحده و کانادا در هفته‌های اخیر از شهروندان خود خواستند از سفر به ایران پرهیز کنند.

این خبر در رسانه‌های بین‌المللی نیز بازتاب یافت. روزنامه بریتانیایی «گاردین» نوشته است که تهران شبکه‌های فارسی‌زبان مستقر در لندن را بخشی از یک توطئه گسترده‌تر برای به زانو درآوردن حکومت می‌داند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 

نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی ایران، تهدیدهای خود را علیه خبرنگاران ایرانی خارج از کشور افزایش داده‌اند. دستگیری اطرافیان و اعضای خانواده‌های خبرنگارانی که در خارج از کشور به سر می‌برند، یکی از روش‌های این نیروها برای تحت فشار قرار دادن این رسانه‌ها و خبرنگارانشان است.

مقام‌های جمهوری اسلامی همچنین کشورهای غربی را به هدایت اعتراضات و خیزش سراسری مردم ایران علیه حاکمیت متهم می‌کنند، کشورهای غربی ضمن رد این اتهام گفته‌اند که از مردم معترض ایرانی برای احقاق حقوقشان حمایت می‌کنند. 

به گزارش هرانا، در جریان سرکوب گسترده خیزش سراسری مردم ایران، نظام جمهوری اسلامی تاکنون ۴۳۷ نفر، از جمله ۶۱ کودک، را به قتل رسانده ‌است و بیش از ۱۸ هزار نفر نیز دستگیر شده‌اند.