فعالان حقوق بشر روس‌ها را به استفاده از خشونت جنسی در اوکراین متهم کردند

بر اساس کنوانسیون ژنو وقوع نظام‌مند تجاوز جنسی در زمره جنایت‌های جنگی، یا به‌عبارت دقیق‌تر «جنایات جدی»، قرار می‌گیرد

شماری از فرمانده‌های ارشد ارتش روسیه از تجاوز نیروهای تحت امرشان مطلع بودند- YURIY DYACHYSHYN / AFP

رویترز با انتشار گزارشی در روز چهارشنبه، ۲۳ نوامبر، از استفاده نیروهای ارتش روسیه از خشونت جنسی علیه زنان، مردان و کودکان اوکراینی خبر داد. به‌‌ گزارش این خبرگزاری آمریکایی، یکی از وکلای بریتانیایی، به‌نام وِین جُردش، در ارتباط با وقوع تجاوز جنسی در اوکراین، به‌ویژه در شهر کی‌یف، اسنادی را در اختیار رویترز قرار داد و مدعی شد که  نیروهای روسیه به‌صورت «نظام‌مند» اقدام به خشونت جنسی کرده‌اند.

بر اساس اطلاعات موجود، شماری از فرمانده‌های ارشد ارتش روسیه در جنگ اوکراین نیز از تجاوز نیروهای تحت امرشان به مردم اوکراینی مطلع بوده‌اند و این جنایات، در برخی موارد، حتی با آگاهی فرماندهان ارتش روسیه صورت گرفته است.

با این‌وجود جُرداش به رویترز می‌گوید هنوز برای اظهارنظر قطعی درباره گستردگی موارد خشونت جنسی زود است چون تحقیقات در این مورد در مناطق تازه آزاد شده در جریان است.

با این‌حال خبرگزاری رویترز می‌نویسد با شماری از پزشکان، وکلا و اعضای خانواده افرادی که مدعی‌اند روس‌ها به آنها تجاوز جنسی کرده‌اند، گفتگوهایی انجام داده‌ و بر اساس این گفتگوها توانسته‌ است به برخی اطلاعات تایید نشده دست یابد. به‌عنوان مثال این خبرگزاری می‌نویسد نیروهای مسلح روسیه برخی اعضای خانواده‌های افراد مورد تجاوز قرار گرفته را وادار کرده‌اند تا لحظه‌های تجاوز را تماشا کنند.

بر اساس کنوانسیون ژنو، که حدود اعمال مجاز در نزاع‌های مسلحانه بین‌المللی را تعیین کرده است، وقوع نظام‌مند تجاوز جنسی در زمره جنایت‌های جنگی، یا به‌عبارت دقیق‌تر «جنایات جدی»، قرار می‌گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری رویترز می‌نویسد کرملین در پاسخ به پرسش‌های این خبرگزاری مبنی بر آنکه آیا نیروهای نظامی روسیه در اوکراین خشونت جنسی اعمال کرده‌اند و آیا فرماندهان ارتش از وقوع چنین امری مطلع بوده‌اند یا خیر؟ تمامی اتهام‌های مطرح شده را رد کرده است.

اما دفتر دادستانی اوکراین مدعی شد، حمله نظامی روسیه به اوکراین با هدف «نابودی مردم اوکراین» انجام شده است و اعمال خشونت‌های جنسی نیز در راستای تحقق این هدف قرار دارد. رویترز به‌نقل از دادستانی اوکراین چنین نوشت:«[تجاوز جنسی] با هدف گسترش وحشت و تحمیل رنج و هراس در میان مردم غیرنظامی اوکراین صورت گرفته است.»

دادستانی اوکراین در عین‌حال می‌گوید ده‌ها پرونده مربوط به آسیب‌دیدگان خشونت‌های جنسی را در دست بررسی دارد، اما به‌نظر می‌رسد شمار آسیب‌دیدگان خشونت‌های جنسی بیشتر از این تعداد باشد که به‌دلایل مختلف، از جمله به‌دلیل ترس از انتقام‌جویی یا بی‌اعتمادی به مقام‌های اوکراینی، شکایت خود را به دادستانی تحویل نداده‌اند.    

دولت اوکراین نیز گفته است در ارتباط با جنایت‌های جنگی روس‌ها در اوکراین، ده‌ها هزار گزارش به نهادهای بین‌المللی ارائه داده است که گزارش‌های مربوط به اعمال خشونت جنسی تنها بخشی از آنها را در برمی‌گیرد.

بیشتر از جهان