گوگل در پی اخراج ۱۰ هزار کارمند با عملکرد ضعیف

از مدیران خواسته‌ شد، شش درصد از نیروی کار «آلفابت» را در زمره افرادی بگذارند که عملکرد ضعیفی داشته‌اند

بسیاری از شرکت‌های فناوری امسال برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، کارمندان خود را اخراج کرده‌اند-Justin Sullivan/Getty Images/AFP

بر اساس گزارشی، آلفابت، شرکت مادر گوگل، مهیای اخراج حدود ۱۰ هزار کارمند «ضعیف» خود می‌شود.

هفته گذشته «اینفورمیشن» (The Information) گزارش داد که نظام جدید مدیریت عملکرد این شرکت، می‌تواند به مدیران کمک کند تا از اوایل سال آینده، هزاران نفر از کارکنان خود را که عملکردی ضعیف‌تر از حد انتظار دارند، اخراج کنند.‌

بر اساس گزارش‌ها، طبق این نظام جدید، از مدیران خواسته شده است که شش درصد از نیروی کار آلفابت را - معادل حدود ۱۰ هزار کارمند - به مثابه افراد دارای عملکرد ضعیف طبقه‌بندی کنند.

در این نظام همچنین ممکن است تعداد پاداش‌ها و سهام جایزه‌ای کارمندان کاهش یابد.

این شرکت در سال جاری با چالش‌های متعددی، از اثرات همه‌گیری کرونا گرفته تا تورم افسارگسیخته، مواجه بوده است.

سود آلفابت در سه ماهه سوم امسال در قیاس با پارسال کاهش ۲۷ درصدی داشت و درآمد و عایدات آن کمتر از حد انتظار بود.

ساندار پیچای، رئیس گوگل، در ژوییه گفت: «واضح است که کلان‌محیط چالش‌انگیز و بلاتکلیفی بیشتری پیش رو داریم».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او طی ماه‌های گذشته مصرانه از کارکنان خواسته بود که بهره‌وری را بهبود بخشند.

او در ملاقاتی با کارمندان گفت: «ببینید، امیدوارم همه اخبار بیرون از اینجا را بخوانید. واقعیتی که خودتان هم می‌دانید، این است که باید در مسیر یکی از سخت‌ترین شرایط اقتصاد کلان در دهه گذشته، کمی بیشتر مسئولیت‌پذیر باشیم. به نظر من مهم است که به مثابه یک شرکت، برای پشت سر گذاشتن چنین لحظاتی با هم متحد باشیم.»

اوایل سال جاری، او برپایی پویشی به نام «خیز سهولت» را در پاسخ به نگرانی‌هایی مطرح کرد مبنی بر اینکه بهره‌وری شرکت «در مجموع در حدی نیست که با این تعداد کارمند باید باشد».

او در ماه ژوییه در یادداشتی داخلی از کارمندان خواست تا «کارآفرین‌تر» باشند و «با فوریت بیشتر، متمرکزتر و پراشتیاق‌تر از آنچه در روزهای بهتر بودیم» کار کنند.

گوگل به درخواست ایندیپندنت برای اظهار نظر در این مورد، بلافاصله پاسخ نداد.

بسیاری از شرکت‌های فناوری که دفتر مرکزی آن‌ها در ایالات متحده است، امسال برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، کارمندان خود را اخراج کرده‌اند.

هفته گذشته، نیویورک‌تایمز گزارش داد که «آمازون» برای اخراج ۱۰ هزار کارمند از نهاد تجهیزات، بخش ‌فروش، و نیز بخش نیروی انسانی خود آماده می‌شود.

این شرکت هفته گذشته به مدیران منطقه‌ای خود در کالیفرنیا اطلاع داد که تصمیم دارد حدود ۲۶۰ کارگر شاغل در مراکز مختلف را، از جمله داده‌پژوهان، مهندسان نرم‌افزار و سایر کارکنان شرکت، اخراج کند. این اخراج‌ها عملا از ۱۷ ژانویه سال آینده آغاز خواهد شد.

اوایل این ماه، متا، مالک فیس‌بوک، اعلام کرد که در حال اخراج هزاران کارمند، معادل ۱۳ درصد از نیروی کار آن، است.

ایلان ماسک اوایل این ماه و تنها چند روز پس از انعقاد قرارداد خرید توییتر، غول رسانه‌های اجتماعی، به قیمت ۴۴ میلیارد دلار و تبدیل شدن به مالک جدید آن، تقریبا نیمی از نیروی کار آن ‌را اخراج کرد.

ماسک گفت: «در مورد کاهش نیروی کار توییتر، متاسفانه چاره‌ای نیست، چون این شرکت روزانه بیش از چهار میلیون دلار (سه و نیم میلیون پوند) ضرر می‌کند. به همه اخراج‌شدگان سه ماه [حقوق‌ومزایای] انفصال‌خدمت تعلق گرفت که ۵۰ درصد بیشتر از الزام قانونی است.»

© The Independent

بیشتر از جهان