یک مقام بازرگانی: عراق مایل نیست با ایران همکاری اقتصادی مستقیم داشته باشد

تحریم‌ها باعث شدند شرکت‌های ایرانی نتوانند در مناقصات عمرانی عراق شرکت کنند

تحریم‌های بین‌المللی اقتصاد ایران را در آستانه ورشکستگی و نابودی کامل قرار داده‌اند- تسنیم

جهانبخش سنجابی، دبیر اتاق مشترک ایران و عراق، می‌گوید بغداد به دلیل تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی و فقدان عضویت ایران در اف‌ای‌تی‌اف، به همکاری اقتصادی مستقیم با تهران تمایلی ندارد.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایلنا در روز چهارشنبه دوم آذر، سنجابی اعلام کرده که این مسئله ناشی از «مشکلات شبکه پولی و بانکی» است که طرف‌های عراقی را در تجارت با ایران با دردسر‌هایی مواجه می‌کند.

او افزود: «عراق برای پروژه‌های عمرانی، فنی و مهندسی ۲۰ میلیارد دلار اختصاص داده و هرچند ممنوعیتی برای شرکت‌‌های ایرانی وضع نکرده، اما فضا به گونه‌ای است که شرکت‌های ایرانی به دلیل ناتوانی در تامین ضمانت‌های بانکی، نمی‌توانند در این مناقصات شرکت کنند.»

به گفته این مقام بازرگانی، شرکت‌های اقتصادی در صورتی می‌توانند در این مناقصات شرکت کنند که «تابعیت و ماهیت عراقی پیدا کنند». او اضافه کرد: «تحریم‌ها باعث شدند ایرانیان در عراق نتوانند ضمانت‌نامه بانکی دریافت کنند و نمی‌توانند پروژه‌های عمرانی در عراق را به عهده بگیرند.»

تحریم‌های بین‌المللی و محدودیت‌های ناشی از خودداری جمهوری اسلامی از پیوستن به گروه ویژه اقدام مالی اف‌ای‌تی‌اف (FATF) اقتصاد ایران را در آستانه ورشکستگی و نابودی کامل قرار داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های جمهوری اسلامی با چنین عضویتی‌ مخالف‌اند و برای کاهش تحریم‌های بین‌المللی هم تلاش اثربخشی نمی‌‌کنند و مدعی‌اند با وجود تمام محدودیت‌ها و تحریم‌ها، می‌توانند همچنان به کار خود ادامه دهند.

حسین سلاح‌ورزی، نایب رئیس اتاق ایران، ۲۸ آبان در واکنش به ادامه چنین سیاستی، با انتشار یادداشتی در روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: «در اقتصاد ایران، برای توسعه تجارت خارجی، با چالش تفهیم بدیهیات به حکمرانان اقتصادی مواجهیم.» سلاح‌ورزی این بدیهیات را دسترسی به نظام بانکی جهانی، اینترنت و سهولت صدور ویزا اعلام کرد و افزود: «افزایش تنش‌های منطقه‌ای به وضعیت تجارت ایران کمکی نمی‌کند.»

او گفت: «این روزها آرزوی فعالان تجارت بین‌المللی ایران این است که با گذر از چالش تفهیم بدیهیات، به نقطه‌ای برسند که از تنش‌های زنجیره ارزش جهانی تولید و تجارت و آثار آن بر اقتصاد ملی نگران باشند.»

در چنین شرایطی، اقتصاد ایران روز‌به‌روز بیشتر به سمت زوال و نابودی می‌رود و شاخص‌های اقتصادی هم در وضعیت بد‌تری قرار می‌گیرند. حالا وضعیت فقر و معیشت اقشار کم‌درآمد جامعه ایران به حدی نگران‌‌کننده شده که بحث درباره آن به جلسات اتاق بازرگانی هم کشیده شده است. 

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران، به‌تازگی درباره کاهش بیش از ۳۰ درصدی درآمد سرانه حقیقی هر ایرانی هشدار داد. این روند روبه‌کاهش پس از قطعی گسترده اینترنت در ایران سرعت بیشتری گرفته و بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان به کسب‌وکار‌های آنلاین خسارت زده است.

اگر تا پیش از این، تحریم‌های بین‌المللی و خودداری جمهوری اسلامی از پیوستن به نهاد‌های نظارتی بر مراوادت مالی و تجاری مهم‌ترین عوامل وضعیت فلاکت‌بار اقتصادی و معیشتی مردم ایران بودند، حالا قطعی اینترنت هم به آن‌ها اضافه شده و وضعیت اقتصادی مردم در شرایط وخیم‌تری قرار داده است.