طالبان خطاب به مهاجران افغان در ایران: در اعتراض‌ها شرکت نکنید

در سه ماه اخیر، شماری از مهاجران افغان در ایران به جرم شرکت در اعتراض‌های مردمی، بازداشت و اخراج شده‌اند

مولوی عبدالرحمان راشد، معاون وزارت امور مهاجران در کابینه طالبان، روز چهارشنبه، ۲ آذر، در پیام ویدیویی که از تلویزیون ملی افغانستان پخش شد، از مهاجران افغان در ایران و پاکستان خواست در اعتراض‌هایی که در این دو کشور جریان دارد، شرکت نکنند.

البته راشد در سخنانش به نام ایران و پاکستان، دو کشوری که میزبان بیشترین جمعیت مهاجران افغان‌اند، اشاره نکرد؛ اما تلویزیون ملی افغانستان تحت کنترل طالبان پیام ویدیویی او را با این عنوان منتشر کرد: «پیام معاون وزارت امور مهاجرین به مهاجران افغان مقیم ایران و پاکستان.»

این مقام طالبان با اشاره به روابط خوب طالبان با این کشورهای همسایه، تاکید کرد که مهاجران نباید با شرکت در اعتراض‌ها، این مناسبات را خراب کنند. او گفت: «از هموطنان مهاجر خود در کشورهای منطقه می‌خواهیم در تظاهراتی که جریان دارد، شرکت نکنند. هموطنان مهاجر ما باید خوب زندگی کنند.»

معاون وزارت امور مهاجران طالبان بدون نام بردن از اعتراض‌های مردمی در ایران گفت: «با آن‌ها که به خاطر مسائل داخلی کشورشان اعتراض می‌کنند، همراه نشوید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در خیزش سراسری مردم ایران که از حدود سه ماه پیش آغاز شد، تاکنون چند نوجوان و دانشجوی افغان کشته یا بازداشت شده‌اند. عفو بین‌الملل ۲۳ مهر، در گزارشی تایید کرد که محمدرضا سروری و ستاره تاجیک، دو نوجوان افغان، در آن ماه در منطقه شهرری در جنوب تهران به ضرب گلوله کشته شده‌اند.

عفو بین‌الملل افزود که ماموران سرکوبگر جمهوری اسلامی خانواده‌های این دو نوجوان را با تهدید و ارعاب، به سکوت وادار کرده‌اند.

در همین حال، صحرا رضایی، مهاجر افغان و دانشجوی روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه، هم از ۲۶ مهر تاکنون ناپدید است و نهادهای انتظامی و قضایی جمهوری اسلامی تاکنون در مورد سرنوشت او هیچ اطلاعاتی به خانواده‌اش نداده‌اند. فعالان حقوق بشر در ایران و افغانستان در روزهای اخیر با راه‌اندازی هشتگ «صحرا رضایی کجاست»، تلاش کردند ردی از او بیایند اما تاکنون کسی از وضعیت او خبری ندارد.

هم‌زمان با گسترش اعتراض‌های مردمی در ایران، روند بازداشت و اخراج مهاجران افغان در شهرهای بزرگ هم افزایش یافته است. در سه ماه اخیر، ده‌ها مهاجر افغان از طریق مرز اسلام‌قلعه از ایران اخراج شدند. شماری از این افراد به اتهام شرکت در اعتراض‌ها بازداشت، زندانی و به افغانستان برگردانده شدند.

حدود ۴.۵ میلیون مهاجر افغان در ایران زندگی می‌کنند که بخشی از آن‌ها، پس از سلطه طالبان بر افغانستان به آن کشور پناه برده‌اند.

بیشتر از جهان