دستور جمع‌آوری آنتی‌بیوتیک‌های بی‌کیفیت و ناشناس هندی از بازار ایران صادر شد

مقام‌های وزارت بهداشت هنوز اعلام نکرده‌‌اند که آنتی‌بیوتیک‌های وارداتی ساخت کدام شرکت هندی‌اند

بیشتر داروهای تولید هند گواهینامه جهانی کیفیت داروی جی‌ام‌پی را ندارند- اکونیوز

​​سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت جمهوری اسلامی دستور جمع‌آوری ۵۰ تن آنتی‌بیوتک وارداتی از هند را صادر کرد. علت این دستور قابل قبول نبودن این داروها از نظر آزمون تعیین مقدار ماده‌موثره اعلام شد.

سایت محافظه‌کار دانا با اعلام این خبر نوشت که این داروها را شرکت سها کیش از هند وارد کرده بود.

محمد پیکان‌پور، مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، در نامه‌ای به مدیران این شرکت بازرگانی، از آن‌ها خواسته است طی دو تا چهار هفته، گزارش‌های مربوط به جمع‌آوری این دارو‌ها از بازار ایران را به این اداره کل ارائه دهند.

سایت دانا نوشت که این دارو‌ها هفت آبان در قالب یک محموله شامل ۵۰ تن انواع آنتی بیوتیک، معادل یک میلیون شیشه شربت، از هند وارد شدند و بخش زیادی از این داروها بدون تایید نهایی توزیع شده و در اختیار بیماران قرار گرفته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بهمن صبور، نایب رئیس انجمن داروسازان تهران، در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، خبر صدور دستور جمع‌آوری این دارو‌ها را تایید کرد اما گفت: «مردم نگران نباشند؛ چرا که ریکال امری روتین است.»

علی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران، هم در این باره خاطرنشان کرد: «بیشتر داروهای هندی گواهینامه جهانی جی‌ام‌پی (GMP) را که نشان‌دهنده کیفیت دارو است، ندارند.» فاطمی افزود که داروهای آنتی‌بیوتیک هندی «طبق گزارشی که وزارت بهداشت در خصوص چند مورد خاص تهیه کرده بود، مشکل کیفی دارند». به گفته او، در حال حاضر وزارت بهداشت برخی از این داروها را از بازار جمع کرده است.

از قرائن و شواهد چنین پیداست که آنتی‌بیوتیک‌های هندی به معضل جدید مردم ایران در حوزه بهداشت و درمان تبدیل شده‌اند. معضلاتی که پیش‌تر به کمیابی و گرانی دارو‌ها محدود بود.

با وجود این که گزارش شده این دارو‌ها به بازار وارد و بخشی از آن‌ها هم مصرف شده‌اند، تاکنون درباره عوارض جانبی آن‌ها گزارشی منتشر نشده است.

بحران در نظام بهداشت و درمان ایران در ماه‌های اخیر، به دردسری بزرگ برای مردم ایران و به خصوص بیماران تبدیل شده است. آن‌طور که سایت دانا نوشته، اختلاف‌های موجود بین سازمان غذا و دارو و شرکت‌های داروساز ایرانی به کاهش تولید شماری از داروها به‌ویژه آنتی‌بیوتیک‌ها منجر شده که در این میان، دولت هم با واردات آنتی‌بیوتیک‌های هندی سعی در تنظیم بازار دارد که این اقدام هم خبر‌ساز شده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد آنتی‌بیوتیک‌ها، برخی داروهای سرماخوردگی و سرم در داروخانه‌های ایران به صورت سهمیه‌ای عرضه می‌شوند و کمبود‌ها در این حوزه همچنان به‌ قوت خود باقی است.