بولسونارو با ادعای نقص دستگاه‌های رای‌گیری نتایج انتخابات برزیل را به چالش کشید

رییس‌جمهوری سابق برزیل می‌گوید که دستگاه‌های رای‌گیری «به دلیل نقص فنی دچار انطباق‌ناپذیری تعمیرناشدنی» بوده‌‌اند

رئیس جمهوری سابق پیش‌تر ماه‌های متمادی ادعا کرده بود که نظام رای‌گیری برزیل ایراد دارد-AFP

ژائیر بولسونارو، رئیس جمهوری سابق برزیل، شکست خود را در انتخابات ماه گذشته در برابر لوئیس ایناچیو لولا دا سیلوا، رئیس جمهوری اسبق چپگرای برزیل،  زیر سوال برده است.

دا سیلوا که بین مردم به نام خودمانی «لولا» معروف است، در پی پیروزی در انتخابات مهم ماه پیش این کشور، بازگشت خیره‌کننده‌ای به عرصه سیاسی داشته است.

بولسونارو سه هفته پس از باخت در انتخابات، از نهاد برگزارکننده انتخابات خواسته است که نتایج حاصل از بسیاری از دستگاه‌های الکترونیک رای‌گیری را که به ادعای او مشکل نرم‌افزاری داشته‌اند، باطل اعلام کند.

این رئیس جمهوری سابق و سروان ارتش در شکایتی که وکیلش تنظیم کرده است، مدعی شده که دستگاه‌های رای‌گیری «به دلیل نقص فنی دچار انطباق‌ناپذیری تعمیرناشدنی» بوده‌‌اند، و اعتبار نتایج انتخابات را زیر سوال برد.

مارچلو دو بسا، وکیل بولسونارو و حزبش، حزب لیبرال، گفت که با ابطال این آرا، ۵۱ درصد آرای معتبر به رئیس جمهوری سابق اختصاص می‌یابد و پیروزی او را در انتخابات تضمین می‌کند.

ماه گذشته لولا با اختلاف بسیار کم و با رای ۵۰.۸ درصدی بر بولسونارو با رای ۴۹.۲ درصدی پیروز شد. بولسونارو پس از انتخابات نظرهایی داده بود، اما نتایج را نپذیرفته بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مراسم تحلیف رئیس جمهوری جدید قرار است روز اول ژانویه سال آینده برگزار شود. لولا پیش‌تر در بازه ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ رئیس جمهوری برزیل بوده است.

والدمار کاستا، عضو حزب لیبرال، به خبرنگاران گفت که طبق ارزیابی این حزب و ممیزی که استخدام کردند، تمام دستگاه‌های قبل از سال ۲۰۲۰، یعنی حدود ۵۹ درصد کل دستگاه‌هایی که در انتخابات به‌کارگرفته شده‌اند، در رویدادنگاشت داخلی‌ خود شماره‌ شناسه منفرد ندارند.

نه حزب لیبرال و ممیزی که استخدام کردند و نه خود کاستا، توضیح ندادند که این فقدان چه اثری می‌توانست بر نتایج انتخابات داشته باشد، ولی می‌گویند خواستار آنند که نهاد انتخابات تمام آرای اخذشده با آن دستگاه‌ها را باطل اعلام کند.

الخاندرو دی‌مورائیس، رئیس نهاد انتخابات برزیل، گفت دادگاه به این شکایت رسیدگی نخواهد کرد، مگر اینکه حزب لیبرال ظرف ۲۴ ساعت گزارشی اصلاح‌شده ارایه دهد.

گزارش اصلاح‌شده باید شامل آن نتایجی از دور اول انتخابات نیز باشد که دوم اکتبر برگزار شد، و در آن‌ حزب لیبرال کرسی‌های بیشتری به دست آورد.

رئیس جمهوری سابق پیش‌تر ماه‌های متمادی ادعا کرده بود که نظام رای‌گیری برزیل ایراد دارد، اما شواهدی برای اثبات ادعای خود عرضه نکرده بود.

پسر او، ادواردو بولسونارو، که نماینده مجلس فدرال است، هفته پیش در مکزیک این ادعا را تکرار کرد. هواداران بولسونارو همچنین خواستار مداخله نظامی علیه نتایج انتخابات شده‌اند.

رودریگو پاچکو، رئیس مجلس سنا، بعدازظهر سه‌شنبه [۲۲ نوامبر]، گفت نتایج انتخابات «بی‌چون‌و‌‌چرا» است.

گزارش تکمیلی در خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان