وال‌استریت ژورنال: شمخانی برای مهار اعتراض‌ها سراغ چهره‌های اصلاح‌طلب رفته است

شمخانی به آن‌ها وعده داده بود اگر از معترضان درخواست کنند به اعتراض‌ها پایان دهند، می‌شود اصلاحات و آزادی‌های مدنظر اصلاح‌طلبان را اعمال کرد

در حالی که اعتراض‌های سراسری ایران را فرا گرفته‌ است، گزارش‌ها حاکی از آن است که مقام‌های بلندپایه حکومت سراغ دو خانواده‌ای رفته‌اند که از بنیان‌گذاران جمهوری اسلامی محسوب می‌شوند: رفسنجانی و خمینی.

به گزارش وال‌استریت ژورنال، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، از نمایندگان این دو خانواده درخواست کرده بود صحبت کنند تا اعتراض‌ها فروکش کند. اما آن‌ها نپذیرفتند.

اعتراض‌های جاری جمهوری اسلامی را با چالشی بی‌سابقه در ۴۳ سال اخیر مواجه کرده است. آنچه به‌صورت اعتراض‌های شبانه شروع شد اکنون به نافرمانی‌های مدنی روزانه تبدیل شده است. کسب‌و‌کارها تعطیل شده‌اند، دانشجویان تحصن می‌کنند، زنان حجاب از سر برمی‌دارند، کارگران صنایع مهم و کلیدی اعتصاب می‌کنند، و عزاداران مراسم خاکسپاری معترضان کشته‌شده را به صحنه تجمع‌های ضدحکومتی تبدیل می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمهوری اسلامی در پاسخ، به استفاده از گاز اشک‌آور و تفنگ ساچمه‌ای و گلوله جنگی، دستگیری فله‌ای معترضان، سرکوب دانشجویان، قطع اینترنت و اتهام دخالت خارجی متوسل شده است.

قدم بعدی جمهوری اسلامی برای مهار اعتراض‌ها احتمالا تلاش برای ایجاد تفرقه در جنبش، پخش اطلاعات نادرست و اجرای احکام اعدام باشد.

وال‌استریت ژورنال در ادامه می‌نویسد درخواست کمک از خانواده‌های خمینی و رفسنجانی نشان می‌دهد دولت در جست‌و‌جوی راه‌های دیگر برای فرونشاندن اعتراض‌ها است.

به گفته منابع مطلع، شمخانی در اواخر اکتبر، مجید انصاری، معاون رئیس‌جمهوری در دوره ریاست‌جمهوری حسن روحانی و از نزدیکان خانواده خمینی، و حسین مرعشی، از اقوام همسر علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، را به دفترش دعوت کرد. در این جلسه، بهزاد نبوی، از چهره‌های نزدیک به محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری اصلاح‌طلب پیشین، نیز حضور داشت.

در گزارش وال‌استریت ژورنال آمده است شمخانی در این جلسه از پابرجایی جمهوری اسلامی ابراز اطمینان کرده و گفته بود بر اساس اطلاعاتی که به دستش رسیده است، آمریکا در پی تغییر رژیم در ایران نیست. او به آن‌ها گفته بود اگر از معترضان درخواست کنند به اعتراض‌ها پایان دهند، می‌شود اصلاحات و آزادی‌های مدنظر اصلاح‌طلبان را اعمال کرد.

به گفته افراد نزدیک و مطلع، شمخانی یک هفته بعد ترتیب دیدار آن‌ها با رئیس‌جمهوری را داده بود که ابراهیم رئیسی نیز در آن جلسه خواستار حمایت دو خانواده از حکومت شده بود.

مرعشی در آن دیدار، به مقام‌های جمهوری اسلامی پیشنهاد کرده بود که باید در مورد احیای برجام با آمریکا به توافق برسند.

اما گزارش‌ها حاکی از آن است که گفت‌و‌گوها تاکنون به نتیجه‌ نرسیده است.