برتری آشکار ترامپ بر دسانتیس در نظرسنجی انتخابات ۲۰۲۴

اعلام نامزدی رئیس‌جمهوری سابق آمریکا برای انتخابات ۲۰۲۴ با غیبت‌‌ها و ریزش‌های سیاسی قابل‌توجه‌ 

نظرسنجی امرسون از ۱۸ تا ۱۹ نوامبر انجام شد - AFP

در اولین نظرسنجی بزرگ پس از انتخابات میان‌دوره‌ای برای گمانه‌زنی در میدان مبارزات مقدماتی جمهوری‌خواهان در انتخابات ۲۰۲۴، دونالد ترامپ همچنان با فاصله زیاد، از ران دسانتیس جلو است؛ اما هنوز نباید فرماندار فلوریدا را شکست‌خورده این عرصه به حساب آورد.

در نظرسنجی امرسون کالج از رای‌دهندگان احتمالی جمهوری‌خواه در انتخابات اولیه که روز سه‌شنبه منتشر شد، آرای این رئیس‌جمهوری سابق آمریکا ۳۰ درصد از رقیبش بیشتر بود. ۲۵ درصد پاسخ‌دهندگان هوادار دسانتیس و ۵۵ درصد آنان هوادار ترامپ بودند که این هم نشان‌دهنده تداوم قدرت سیاسی رئیس‌جمهوری سابق آمریکا است و هم از رشد سریع اقبال فرماندار فلوریدا برای کسب قدرت در حلقه‌های جمهوری‌خواه خبر می‌دهد.

این یک نظرسنجی مهم است؛ زیرا نتایج آن در میانه موج حملات جمهوری‌خواهان ضدترامپ به رئیس‌جمهوری سابق آمریکا منتشر شده است. نخبگان جمهوری‌خواه و متخصصان عرصه انتخابات عصبانی که از قدرت‌نمایی کم‌جان این حزب در انتخابات میان‌دوره‌ای که به ناکامی در کسب اکثریت سنا و رسیدن به اکثریت کنگره با اختلاف بسیار کم منجر شد، خشمگین‌اند، مقصر آن شب بد برای جمهوری‌خواهان را نامزدهای محافظه‌کار تندرویی می‌دانند که به عنوان وفاداران به ترامپ در عرصه انتخابات حاضر شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ترامپ روز سه‌شنبه با انتشار مطلبی در تروت سوشیال، نتایج این نظرسنجی را جشن گرفت و به تمسخر گفت که اطمینان دارد منتقدانش در حزب جمهوری‌خواه از مشاهده تداوم برتری او بر دسانتیس «ذوق‌زده» می‌شوند.

او نوشت: «تمامی افرادی که اسما جمهوری‌خواهید، آن‌هایی که هرگز ترامپی نبوده‌اید، دموکرات‌های چپ‌گرای تندرو و البته رسانه‌های خبری تقلبی؛ بفرمایید از این تازه‌ترین نظرسنجی موسسه بسیار محترم امرسون کالج لذت ببرید.»

ترامپ هفته پیش در مارالاگو و در میان اعضای خانواده‌ و افراد وفادارش در حزب جمهوری‌خواه مثل مدیسون کاتورن، اعلام کرد در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ به میدان می‌آید؛ اما در این مراسم افراد سرشناسی مثل دختر خودش ایوانکا ترامپ، دستیار پیشین کاخ سفید، حضور نداشتند.  

چنانچه دسانتیس در نهایت نامزد نشود، احتمال دارد شمار دیگری از جمهور‌ی‌خواهان از جمله نیکی هیلی، سفیر پیشین ایالات متحده در سازمان ملل، و مایک پومپئو، وزیر خارجه سابق، برای شرکت در انتخابات ۲۰۲۴ وارد گود شوند.

همان‌طور که نظرسنجی امرسون خاطرنشان کرد، «هیچ‌یک از نامزدهای دیگر حمایت دورقمی جمهوری‌خواهان را ندارند».

نظرسنجی امرسون از ۱۸ تا ۱۹ نوامبر انجام شد و در آن، یک هزار و ۳۸۰ رای‌دهنده جمهوری‌خواه ثبت‌نام کرده بود.

© The Independent

بیشتر از جهان