خبرگزاری فرانسه: نیروهای سرکوب خامنه‌ای در هفته گذشته بیش از ۷۰ نفر را کشته‌اند

هم‌زمان با تشدید سرکوب‌ها، جلسه‌ ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره نقض حقوق بشر در ایران سوم آذر برگزار می‌شود

نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی تنها در جریان اعتراض‌های هفته گذشته، جان ۷۲ معترض را گرفته‌اند. به گفته خبرگزاری فرانسه، ۵۶ نفر از این کشته‌شدگان ساکنان مناطق و شهرهای کردنشین ایران‌اند.

خبرگزاری فرانسه با استناد به آمار سازمان حقوق بشر ایران که مقر آن در نروژ است، اعلام کرد از آغاز اعتراض‌ها تا امروز، دست‌کم ۴۱۶ ایرانی که در میان آن‌ها نام ۵۱ کودک و ۲۱ زن دیده می‌شود، به‌ دست نیروهای سرکوب کشته شده‌اند.

شدت گرفتن سرکوب‌ها و کشتار معترضان در حالی است که قرار است روز پنجشنبه، جلسه ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل با محوریت سرکوب‌های گسترده حکومتی در ایران، در شهر ژنو سوییس برگزار شود.

والکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، در آستانه این نشست، وضعیت در ایران را «بحرانی» خواند. جرمی لورانس، سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر، هم می‌گوید که در خصوص امتناع حکومت از تحویل  پیکر قربانیان به خانواده هایشان، نگرانی جدی وجود دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته جرمی لورانس، «حکومت برای تحویل پیکر قربانیان شرط گذاشته است؛ خانواده‌ها تنها در صورتی که با رسانه‌ها صحبت نکنند یا اینکه داستان فرضی حکومت را بازگو کنند، حق دارند پیکر عزیزانشان را تحویل بگیرند.»

هادی قائمی، مدیر کمپین حقوق بشر در ایران، نیز روز سه‌شنبه درباره کشتار معترضان در شهرهای کردنشین ایران هشدار داد. به گفته قائمی، «تا زمانی که مقام‌های جمهوری اسلامی به این نتیجه نرسند که هزینه‌ قتل‌عام غیرنظامیان برای سرکوب اعتراضات جاری در ایران بسیار زیاد است، به کشتار کودکان، زنان و مردان بی‌گناه ادامه می‌‌دهند».

بر اساس تازه‌ترین آمار سازمان حقوق بشر ایران، بیش از نیمی از جان‌باختگان سرکوب‌های اخیر اقلیت‌های قومی‌اند. به گفته محمود امیری‌مقدم، دبیرکل این سازمان، کشتار معترضان در مناطق کردنشین «به‌صورت ساختاری و سازمان‌یافته» انجام می‌گیرد.

او معتقد است سرکوب‌های گسترده‌ای که در سیستان و بلوچستان و مناطق کردنشین ایران رخ می‌دهد مصداق جنایت علیه بشریت است.