طنین فریاد همبستگی با کردستان از دانشگاه‌های ایران

نیروهای بسیج به دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف حمله کردند و تعدادی از آنان را کتک زدند

در شصت‌وهشتمین روز خیزش سراسری علیه حکومت، بیش از ۱۵ مرکز دانشگاهی در سراسر ایران صحنه برگزاری تجمع‌های اعتراضی، تحصن و اعتصاب دانشجویان بودند. گزارش‌ها حاکی از آن است که ماموران حکومت در دانشگاه‌های علامه طباطبایی، نوشیروانی بابل و صنعتی شریف به دانشجویان یورش برده و با آنان درگیر شده‌اند.

شورای انضباطی دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف روز سه‌شنبه ۱ آذر، از تعلیق ۱۰ دانشجوی این دانشگاه خبر داد؛ بر اساس این گزارش، دو دانشجو به مدت دو نیم‌سال، چهار دانشجو به مدت یک نیم‌سال با احتساب سنوات و چهار دانشجو به مدت یک نیم‌سال بدون احتساب سنوات از تحصیل تعلیق شدند. علاوه بر آن، دو دانشجوی دیگر نیز توبیخ کتبی به همراه درج در پرونده گرفتند و یک دانشجو هم تذکر شفاهی گرفت. حکم بدوی این ۱۳ دانشجو به آنان ابلاغ شده و شورای انضباطی دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف اعلام کرده است که ۴۰ دانشجوی دیگر نیز «تفهیم تخلف» شده‌اند.

آمار روزانه خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر حاکی از آن است که تا صبح چهارشنبه، ۵۴۹ دانشجو بازداشت شده‌اند. با این‌ حال اعتراض‌های دانشجویی به شکلی فراگیر ادامه دارد؛ تا آنجا که اکنون ۱۴۲ مرکز دانشگاهی در سراسر ایران به خیزش سراسری پیوسته‌اند.

در ادامه اعتراض‌های دانشجویی، گروهی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف روز سه‌شنبه، در حمایت از مردم کردستان و در اعتراض به سرکوب‌های خونین در آن منطقه، تجمع اعتراضی برگزار کردند. این تجمع که در میان جو شدید امنیتی برگزار شد، با حضور و دخالت نیروهای بسیج دانشگاه به درگیری کشیده شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش شوراهای صنفی دانشجویان کشور، با وجود اینکه برای دانشجویان پیامک تهدیدآمیز ارسال شده بود که در تجمع‌های اعتراضی شرکت نکنند، دانشجویان مقابل دانشکده کامپیوتر دانشگاه شریف تجمع و از آنجا به سمت سردر جنوبی دانشگاه حرکت کردند و در این هنگام بود که نیروهای بسیجی و لباس‌شخصی‌ها مقابل دانشجویان صف‌ بستند و درگیری‌های لفظی و فیزیکی شروع شد. این گزارش می‌افزاید که نیروهای بسیج پس از ضرب‌وشتم دانشجویان به یکی از دانشجویان دختر نیز «تعرض» کردند.

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، روز سه‌شنبه از تدوین طرحی در «مجلس انقلابی» خبر داد که به‌ موجب آن، دانشجویان در صورت «هنجارشکنی، ارتکاب جرائمی همچون ایجاد آشوب و بلوا، تخریب اموال و فحاشی و توهین به مقدسات» به مدت ۱۰ سال ممنوع‌الخروج می‌شوند. آن‌ها همچنین ضمن صدور احکام انضباطی، به پرداخت کل‌ هزینه‌های تحصیل در آن مقطع آموزشی محکوم خواهند شد. علی شریفی زارچی، استاد شناخته‌شده دانشگاه صنعتی شریف، در واکنش به این خبر، در توییتی نوشت: «در مجلس طرح نوشته‌اند که اگر دانشجویی به زعم آن‌ها، تخلف کرد، باید ۱۰ سال ممنوع‌الخروج شود. به بیان ساده، این طرح می‌گوید ماندن در ایران نوعی مجازات است، همان‌طور که حضور در زندان. بعد می‌پرسند سرمایه‌های اجتماعی و انسانی چطور از دست رفت.»

جنبش دانشجویی در ایران که پس از وقایع سال ۱۳۸۸ رو به افول گذاشته بود، در تابستان و پاییز ۱۴۰۱، پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشتگاه پلیس امنیت اخلاقی تهران، بار دیگر احیا شد. اکنون مهم‌ترین شعارهای خیزش سراسری مردم از دانشگاه‌ها بیرون می‌آید و دانشجویان جریان‌سازی اعتراض‌ها را برعهده گرفته‌اند. «هیز تویی، هرزه تویی، زن آزاده منم» یکی از شعارهای تاثیرگذار خیزش سراسری است که دانشجویان زن مبدع آن بودند. این شعار با حکومت و قوانین حجاب اجباری در تقابل جدی است؛ با این‌ حال، بهروز محبی، نماینده سبزوار در مجلس، ادعا کرده است که دانشجویان دختر این شعار را علیه دانشجویان پسر سر داده‌اند. او می‌گوید که در دانشگاه سبزوار، «برخی آقایان دانشجو قصد داشتند به تبعیت از دانشجویان دانشگاه شریف، سلف را مختلط کنند که خانم‌ها مقاومت جدی کردند و به آن‌ها گفتند هیز تویی، هرز تویی، زن آزاده منم».

روز سه‌شنبه چهارمین روز تحصن و اعتصاب دانشجویان دانشگاه خلیج‌فارس برای اعتراض به فضای امنیتی و حضور نیروهای لباس شخصی در دانشگاه بود. دانشجویان دانشگاه تبریز نیز در چهارمین روز اعتصاب، خواستار پایان بازداشت‌ها، آزارواذیت‌ها و ایجاد فضای ناامن برای دانشجویان شدند.

در دانشگاه‌های مختلف ایران از جمله علوم پزشکی کردستان، هنر تهران، رازی کرمانشاه، نوشیروانی بابل، علامه طباطبایی تهران، علم و صنعت، بوشهر، نجف‌آباد اصفهان، امیرکبیر و دانشکده‌های مختلف دانشگاه تهران، نیز تجمع‌های دانشجویی در همراهی با خیزش سراسری و همبستگی با مردم کردستان برگزار شد.