جبهه‌ آزادی افغانستان: دو تن از فرماندهان طالبان را در قندهار هدف قرار دادیم

استان قندهار پایگاه سنتی طالبان در جنوب افغانستان است و چند تن از مقام‌های بلندپایه حکومت طالبان اصالتا اهل قندهارند

طالبان تاکنون در مورد ادعای جبهه آزادی اظهارنظری نکرده‌اند - AFP

جبهه‌ آزادی افغانستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که شامگاه سه‌شنبه، اول آذر (۲۲ نوامبر) دو تن از فرماندهان طالبان در استان قندهار را هدف قرار داده‌ است.

بر اساس این بیانیه‌، حافظ و خلیل، دو تن از فرماندهان طالبان که در کشتار، شکنجه، بازرسی غیرقانونی و زندانی کردن نیروهای سابق افغانستان و مردم دست داشته‌اند، در نزدیکی فواره اول شهرک عینومینه قندهار کشته‌ شده‌اند.

ویدیویی که جبهه‌ آزادی افغانستان منتشر کرده است، نشان می‌دهد دو نیروی منسوب به این جبهه سوار بر موتورسیکلت، دو نیروی طالبان را که آن‌ها سوار بر موتورند، هدف قرار می‌دهند و از منطقه متواری می‌شوند.

جبهه آزادی به نیروهای طالبان در جنوب‌غرب افغانستان هشدار داد که در صورت تداوم آزار و اذیت، بازداشت و شکنجه نیروهای سابق و غیرنظامیان، چریک‌های این جبهه آن‌ها را هدف قرار خواهند داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان تاکنون در مورد ادعای جبهه آزادی اظهارنظری نکرده‌اند.

استان قندهار پایگاه سنتی طالبان در جنوب افغانستان است و چند تن از مقام‌های بلندپایه حکومت طالبان اصالتا اهل قندهارند. از دید برخی از کارشناسان نظامی، حمله جبهه‌ آزادی به نیروهای طالبان در این استان با هدف به چالش کشیدن سلطه‌ طالبان بر این منطقه و نوعی مانور تبلیغاتی این جبهه به حساب می‌آید.

جبهه‌ آزادی افغانستان پنجم آبان هم ادعا کرد که افراد این جبهه در شهر قلات مرکز زابل در جنوب غرب افغانستان، پنج عضو طالبان را هدف قرار داده‌ند.

این جبهه در مارس ۲۰۲۱ به رهبری ژنرال یاسین ضیاء، رئیس ستاد ارتش، راه‌اندازی شد. بیشتر فعالیت نظامی این جبهه در کوهستان‌های اندراب در شمال افغانستان است، اما مسئولیت حملاتی در استان‌های پروان، تخار، کابل، بدخشان، زابل و قندهار را نیز بر عهده گرفته است.

جبهه‌ مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود، فرزند احمد شاه مسعود قهرمان ملی افغانستان و جبهه‌ آزادی افغانستان پس از سرنگونی حکومت افغانستان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، فعالیت‌های نظامی خود را آغاز کردند. در این دو جبهه، شماری از نیروهای سابق حکومت افغانستان حضور دارند.

تاکنون طالبان نتوانسته‌اند مانع فعالیت این دو جبهه شوند.

بیشتر از جهان