هشدار اسرائیل به مقام‌های آمریکایی: فشار نظامی مشترک به ایران باید افزایش یابد

شبکه خبری «کان» اسرائیل اعلام کرد که اسرائیل و آمریکا، هفته آینده در یک رزمایش نظامی مشترک حمله هوایی به مواضع ایران را شبیه‌سازی می‌کنند

آویو کوخاوی در سفر به واشنگتن از جمله با مارک میلی، رییس ستاد ارتش آمریکا ملاقات کرد-JACK GUEZ / AFP

آویو کوخاوی، ریس ستاد کل ارتش اسرائیل، روز سه‌شنبه اول آذر (۲۲ نوامبر) در دیدار با مقام‌های ارشد پنتاگون و کاخ سفید هشدار داد که برنامه‌های نظامی مشترک علیه جمهوری اسلامی ایران باید تسریع شود چرا که وضعیت به «نقطه بحرانی»‌ رسیده است.

کوخاوی که برای دیداری پنج روزه و با هدف ملاقات و گفت‌وگو با مقام‌های ارشد آمریکایی درباره تهدید ایران ‌به واشنگتن سفر کرده است، در آغاز این سفر در روز یکشنبه با مایکل هرتزوگ، سفیر اسرائیل در آمریکا ملاقات کرد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اسرائیل، در روز دوشنبه با مارک میلی، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، و ویلیام برنز، رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) دیدار کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کوخاوی در اظهارات خود در دیدار با مقام‌های آمریکایی که ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه در اختیار رسانه‌ها قرار داد، گفته است که در این دیدارها توافق شد که «هم‌اکنون در یک نقطه حساس زمانی قرار داریم؛ نقطه‌ای که مستلزم تسریع برنامه‌های عملیاتی و همکاری علیه ایران و گروه‌های نیابتی تروریستی‌ آن در منطقه است.»

او گفت:‌««ایران از یک سو تحت فشارهای اقتصادی، نظامی و داخلی است، و از سوی دیگر به پیشبرد برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد.»

سالیوان در دیدار با کوخاوی در کاخ سفید تاکید کرد که ایالات متحده از تعهد جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، در جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی پشتیبانی می‌کند.

رییس ستاد ارتش اسرائیل همچنین درباره همکاری‌های کشورش با آمریکا گفت: «همکاری عمیق با بزرگترین دوست اسرائیل رکن اساسی امنیت ملی ما بوده و است.»

این در حالی است که شبکه خبری «کان» اسرائیل اعلام کرد که اسرائیل و ایالات متحده آمریکا، هفته آینده یک رزمایش نظامی هوایی برگزار خواهند کرد و در این مانور نظامی مشترک سناریوهای احتمالی حمله به ایران و شبه‌نظامیان شیعه تحت حمایت جمهوری اسلامی در خاورمیانه را شبیه‌سازی خواهند کرد.

اسرائیل همواره با تلاش‌های جو بایدن برای احیای برجام مخالفت کرده است اما اخیرا با تمرکز واشنگتن بر خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی این اختلاف نظر کاهش یافته است.

ایران روز سه‌شنبه اعلام کرد که غنی‌سازی اورانیوم به میزان ۶۰ درصد را در تاسیسات اتمی فردو افزایش داده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این خبر را تایید کرد و سه کشور اروپایی بریتانیا، آلمان و فرانسه آن را محکوم کردند. ایالات متحده آمریکا نیز درباره این خبر ابراز «نگرانی عمیق» کرده است.

اسرائیل تلاش کرده است تا آمریکا را برای برنامه‌های نظامی بازدارنده که جلوی دسترسی جمهوری اسلامی به سلاح اتمی را بگیرد متقاعد سازد. بایدن گفته است که در صورت نیاز آماده استفاده از ابزار نظامی است اما ترجیح می‌دهد که راه‌های دیپلماتیک را امتحان کند.

پیشتر در روز دوشنبه، آهارون خالیوا، رییس اطلاعات ارتش اسرائیل، در کنفرانسی با موضوع ایران که در تل‌آویو برگزار شد، ضمن تاکید بر اهمیت بالای سفر کوخاوی به آمریکا، گفت «در مرحله‌ای قرار داریم که باید درباره تصویر کامل رفتار ایران، با تصمیم‌گیرندگان در واشنگتن گفت‌وگو کنیم.»

او گفت: «ایرانی‌ها بدون آن که خشم جامعه بین‌الملل را برانگیزند برنامه اتمی خود را پیش می‌برند. توافق اتمی نه‌تنها به دلیل پیشرفت‌های اتمی آنان، بلکه به دلیل فروش پهپاد به روسیه و تظاهرات مردم تقریبا مرده است.»

او در این سخنان همچنین گفت «چیزی نمانده که ایران با غنی‌سازی ۹۰ درصدی اورانیوم، حتی اگر نمادین باشد، جامعه بین‌المللی را در معرض بزرگترین آزمون قرار دهد.»