سه کشور اروپایی گسترش فعالیت‌های هسته‌ای ایران را محکوم کردند

بریتانیا، فرانسه و آلمان به‌دنبال پیدا کردن «بهترین راه برخورد با افزایش اقدام‌های هسته‌ای ایران‌اند»

«اقدام ایران چالشی برای نظام منع گسترش تسلیحاتی جهان است»_ Maxar Technologies / AFP

بریتانیا، فرانسه و آلمان روز سه‌شنبه اقدام‌های ایران در راستای گسترش برنامه هسته‌ای‌اش را محکوم کردند. پیش از این آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ایران مشغول افزایش غنی‌سازی اورانیوم است و قصد دارد این فعالیت هسته‌ای را در دو نیروگاه خود گسترش دهد.

لندن، پاریس و برلین در بیانیه‌ای مشترک که دولت بریتانیا آن را در اختیار رسانه‌ها گذاشت، تاکید کردند: «اقدام ایران چالشی برای نظام منع گسترش تسلیحاتی جهان است. این اقدام مخاطرات جدی مربوط به امر گسترش تسلیحاتی دارد و هیچ توجیه معتبر غیرنظامی ندارد.»

این سه عضو اروپایی برجام گفتند: «ما همچنان به مشاوره با یکدیگر و با شرکای بین‌المللی خود ادامه می‌دهیم تا ببینیم بهترین راه برخورد با تداوم افزایش اقدام‌های هسته‌ای از طرف ایران چیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیانیه سه کشور اروپایی، که دوتای آن‌ها عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل‌اند، در حالی منتشر شد که رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز سه‌شنبه اعلام کرد که این کشور غنی‌سازی ۶۰ درصدی را در سایت زیرزمینی فردو آغاز کرده است.

حکومت ایران پیش از این، در سایر نقاط نیز غنی‌سازی ۶۰ درصدی انجام داده است، اما هرگونه اقدام در فردو به علت وجود تاسیسات زیرزمینی در آن از حساسیت بیشتری برخوردار است.

ایران پیش از برجام، غنی‌سازی ۲۰ درصدی انجام داده و طبق مفاد این توافق، غنی‌سازی را به سطح ۳.۶۷ درصد کاهش داده بود. برای ساخت بمب هسته‌ای به اورانیوم با خلوص حدود ۹۰ درصد نیاز است.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی، گفت غنی‌سازی ۶۰ درصدی ایران در فردو که از روز دوشنبه آغاز شده است، پاسخ این کشور به قطع‌نامه‌های آژانس در محکومیت اقدام‌های آن و «فشار سیاسی» است.

هیئت حکام آژانس که متشکل از ۳۵ کشور است، روز پنجشنبه قطع‌نامه‌ای منتشر کرد و از جمهوری اسلامی خواست با این نهاد سازمان ملل متحد برای تحقیقات در مورد رد پای اورانیوم که در سه سایت اعلام‌نشده در ایران پیدا شده‌اند، همکاری کند.