تظاهرات حمایت از مهاباد و جوانرود در دو شب، به ده استان ایران گسترش یافت

در استان کردستان چهار شهر قروه، سنندج، سقز، و مریوان، دوشنبه‌شب، برای دومین شب، به حمایت از مردم مهاباد و جوانرود برخاستند

پس از آغاز حمله گسترده و خشونت‌بار سپاه پاسداران به شهر مهاباد و پس از آن جوانرود، مردم شهرهای مختلف ایران با تظاهرات به حمایت از مردم این دو شهر برآمده‌اند و همچنین بسیاری از چهره‌های سیاسی، هنری و ورزشی و نیز دانشجویان در تعدادی از دانشگاه‌های سراسرکشور به کشتار و سرکوب خشونت‌آمیز مردم معترض در این دو شهر اعتراض کرده‌اند.

شامگاه یکشنبه ۲۹ آبان‌ماه، در اولین شب پس از حمله سپاه پاسداران به مهاباد، مردم در ۵ منطقه تهران و همچنین ۱۳ شهر در پنج استان ایران در حمایت از مهاباد، با برپایی تظاهرات‌هایی، به کشتار و سرکوب مردم این شهر اعتراض کردند. در تهران، مردم دست‌کم در پنج منطقه، شامل شهرک اکباتان، تهرانپارس، خیابان شریعتی، سردار جنگل و آریاشهر در اعتراض به حمله به مهاباد تظاهرات کردند و شعارهایی چون «مهاباد تنها نیست» سردادند.

در شهرک اکباتان که خود در در جریان ده هفته خیزش سراسری با وجود قرار داشتن زیر سرکوب شدید، همچنان به اعتراضات ادامه می‌دهد، مردم شعار «مهاباد، کردستان، الگوی کل ایران» را سردادند.

مردم شهر پارسیان در غرب استان هرمزگان نیز یکشنبه شب در تظاهرات خیابانی خود از مردم مهاباد حمایت کرده و به سر دادن شعار «از دشتی تا کردستان، جانم فدای ایران» پرداختند.

در شهرهای سقز، سنندج، کامیاران، مریوان و دهگلان در استان کردستان و شهرهای تکاب، خوی، بوکان، پیرانشهر و اشنویه در آذربایجان غربی و همچنین جوانرود، کرمانشاه و پاوه در استان کرمانشاه نیز مردم یکشنبه شب برای حمایت از مردم مهاباد و اعتراض به کشتار مردم این شهر تظاهرات کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در میان شهرهای استان کردستان و دیگر شهرهای کردنشین، مردم شهرهای پیرانشهر در استان آذربایجان غربی و جوانرود در استان کرمانشاه، گسترده‌ترین تظاهرات را در اولین شب پس از حمله نیروهای سپاه پاسداران به مهاباد برگزار کردند.

در پیرانشهر هزاران نفر از مردم به خیابان‌ها آمدند و شعار «مهاباد تنها نیست، پیرانشهر پشتیبان آن است» سردادند. نیروهای سرکوبگر بلافاصله از سلاح و گلوله جنگی علیه مردم معترض پیرانشهر استفاده کردند و دست‌کم یک نفر از مردم معترض با شلیک مستقیم نیروهای سرکوبگر در این شهر کشته و تعداد دیگری از مردم نیز شامگاه یکشنبه در اثر اصابت گلوله در آنجا زخمی شدند.

همان شب مردم جوانرود در استان کرمانشاه هم با شعار حمایت از مهاباد به خیابان‌ها آمدند و به نوشته شبکه حقوق بشر کردستان، تک‌‌تیراندازهای سپاه پاسداران از پشت‌بام ساختمان دادگستری جوانرود آن‌ها را هدف قرار دادند که درنتیجه شلیک مستقیم نیروهای سرکوبگر، دست‌کم ۳ شهروند، از جمله یک کودک به نام بهاء‌الدین ویسی کشته شدند.

پس از آن، دوشنبه‌شب (۳۰ آبان‌ماه) نیز مردم در ۷ منطقه تهران و همچنین در ۱۷ شهر از ۱۰ استان ایران، ازجمله در مشهد، گلشهر کرج، قم و سی‌سخت، با برپایی تظاهرات‌های خیابانی، به حمایت از مردم مهاباد و جوانرود پرداختند.

در تهران، مردم دوشنبه شب در مناطق بلوار فردوس، آریاشهر، سعادت‌آباد، ونک، گیشا، پیروزی و افسریه تظاهرات کردند. در جریان این اعتراض‌ها، به‌ویژه در بلوار فردوس، مردم علاوه‌بر شعارهایی چون «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر بسیجی»، در حمایت از مردم مهاباد و دیگر شهرهای کردنشین شعار «مهاباد، کردستان، چشم و چراغ ایران» سردادند.

دوشنبه شب در شهر دهلران استان ایلام نیز مردم برای حمایت از مهاباد و جوانرود تظاهرات کردند و با اعتراض به کشتار مردم معترض مهاباد و جوانرود، شعار «مهاباد تنها نیست» و «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر دیکتاتور» سردادند.

در استان کردستان چهار شهر قروه، سنندج، سقز، و مریوان، دوشنبه‌شب، برای دومین شب، به حمایت از مردم مهاباد و جوانرود برخاستند. مردم در این چهار شهر با شعار «مهاباد تنها نیست»، حمایت خود از مردم مهاباد را اعلام کردند، ازجمله مردم معترض سقز که شعارهایی چون «جوانرود تنها نیست، سقز پشتیبانش است» و «مهاباد تنها نیست، سقز پشتیبانش است» سردادند.

به گزارش سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، روز دوشنبه ۳۰ آبان‌ماه در جریان سرکوب تظاهرات مردم جوانرود پس از خاکسپاری دو نفر از کشته‌شدگان تظاهرات حمایت از مردم مهاباد، نیروهای حکومتی دست‌کم ۵ نفر به نام‌های «اسماعیل گل‌عنبر، مسعود تیموری، حسام حسینی، جوهر فتاحی و جمال اعظمی» را با شلیک گلوله کشتند.

در جریان «تظاهرات حمایت از مهاباد» تاکنون در شهرهای پیرانشهر در استان آذربایجان غربی و جوانرود در استان کرمانشاه، دست‌کم هشت نفر با شلیک نیروهای سپاه پاسداران کشته شده‌اند. بنابر اعلام هه‌نگاو، دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی در سرکوب مردم شهرهای مهاباد و جوانرود از نیروهایی چون یگان‌ ویژه و بسیج به‌تنهایی استفاده نکرده‌اند و نیروهای اصلی و فرماندهی حمله و سرکوب در این دوشهر که از شنبه ۲۸ آبان‌ماه آغاز شد، با نیروی زمینی سپاه پاسداران است و نیروهای اعزامی به مهاباد از نیروهای قرارگاه حمزه سپاه پاسداران‌اند.

شعارهایی که در جریان تظاهرات حمایت از مردم مهاباد و پس از آن جوانرود در شهرهای مختلف ایران سرداده شد، شامل «مهاباد تنها نیست»، «مهاباد تنها نیست، کل ایران پشتشه»، «مهاباد، کردستان، چشم و چراغ ایران»، «مهاباد، کردستان، الگوی کل ایران» بود. در روز و شامگاه دوشنبه، پس‌از شدت‌گرفتن سرکوب و خشونت حکومتی علیه مردم جوانرود، شعارهای مشابهی نیز در حمایت از مردم جوانرود نیز همراه با مهاباد در شهرهای مختلف ایران سرداده شد.

در بسیاری از دانشگاه‌های ایران، ازجمله دانشگاه علوم‌پزشکی تبریز، دانشگاه علوم‌پزشکی سنندج، دانشگاه کردستان، دانشگاه نوشیروانی بابل و بسیاری از دیگر دانشگاه‌ها نیز در روزهای یکشنبه و دوشنبه، دانشجویان در تجمع‌ها و بیانیه‌های خود به کشتار و سرکوب مردم معترض در مهاباد و جوانرود اعتراض کردند. دانشجویان دانشگاه علوم‌پزشکی تبریز هم در تجمع حمایت خود از مردم مهاباد، ازجمله شعار «مهاباد، کردستان، سنگر کل ایران» را سردادند.