وزیر سابق دادگستری افغانستان: مدارک جنایت‌های جنگی را به دادگاه لاهه سپردم

ماه گذشته فضل‌احمد معنوی سفر خود را به کشورهای اروپایی جهت رسیدگی به جنایت‌های اتفاق‌افتاده در افغانستان آغاز کرد

فضل‌احمد معنوی: «ماموریتم با موفقیت انجام شد. جنایتکاران به عدالت کشانده می‌شوند»ـ توییتر وزیر دادگستری سابق افغانستان

فضل‌احمد معنوی، وزیر سابق دادگستری افغانستان، اعلام کرد که اسناد و مدارکی را که در زمینه جنایت‌های طالبان در اختیار داشته، به دادگاه جرایم بین‌المللی لاهه تحویل داده است.

فضل‌احمد معنوی روز سه‌شنبه، اول آذر (۲۲ نوامبر) در توییتر نوشت: «ماموریتم موفقانه انجام شد. جنایت‌کاران به عدالت کشانیده می‌شوند؛ جمله‌ای ‌است که محکمه/دادگاه جرایم بین‌المللی لاهه به آن تعهد سپرد.»

او گفت که اسناد و مدارک دست داشته‌اش را به دادگاه لاهه سپرده و با سطح بلند تصمیم‌گیری در این دادگاه صحبت‌ کرده است.

وزیر سابق دادگستری افغانستان ابراز امیدواری کرده است که به‌زودی این تلاش‌هایش به نتیجه برسد.

ماه گذشته آقای معنوی سفر خود را به کشورهای اروپایی جهت رسیدگی به جنایت‌های اتفاق‌افتاده در افغانستان آغاز کرد. او گفته بود که با نهادهای حقوق‌بشری و برخی از شخصیت‌های مطرح کشورهای اروپایی در رابطه با جرایم جنگی، نقض‌ حقوق‌بشر و نسل‌کشی طالبان گفت‌وگو می‌کند و مستندات را در این مورد با آنان به اشتراک می‌گذارد.

او از شهروندان افغانستان نیز خواسته بود که اگر اسناد و مدارک موثقی از «جنایت‌ها طالبان» در اختیار دارند، با او به اشتراک بگذارند.

فضل‌احمد معنوی از اعضای ارشد جبهه‌ مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود، فرزند احمدشاه مسعود، «قهرمان ملی» افغانستان، است. با سرنگونی حکومت افغانستان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، جبهه‌ مقاومت ملی در استان پنجشیر مقاومت مسلحانه علیه طالبان اعلام کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیروهای جبهه‌ مقاومت در چندین استان حضور دارند و هرازگاهی درگیری میان این نیروها با طالبان صورت می‌گیرد. جبهه‌ مقاومت ملی طالبان را به دست‌داشتن در جنایت‌های جنگی متهم می‎‌کند و از جامعه جهانی می‌خواهد که تحقیقاتشان را در این مورد آغاز کنند.

طی ۱۵ ماه حاکمیت طالبان در افغانستان، گزارش‌های متعددی مبنی‌بر بازداشت، بدرفتاری، شکنجه، کشتار و کوچ‌ اجباری شهروندان افغان منتشر شده است؛ اما مقام‌های طالبان این اتهام‌ها را رد می‌کنند.

این در حالی است که دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه نهم آبان در بیانیه‌‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که به دادستان این دیوان اجازه ازسرگیری تحقیقات درمورد اتهامات مربوط به جرایم جنگی در افغانستان را صادر کرده است.

این نهاد اعلام کرده بود که براساس حکم قضات دیوان کیفری بین‌المللی، کریم‌خان، دادستان این دادگاه، می‌تواند که تحقیقات خود را در رابطه با جنایت‌ها در افغانستان، شامل جنایت‌های طالبان و داعش، ازسربگیرد.

بیشتر از جهان